معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

  به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  بیان کرد: در پی مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان در شهرستان دالاهو، اقدامات کنترلی و بهداشتی در استان درحال انجام است و تاکنون موردی از انتقال این نوع از ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طیور به انسان در استان گزارش نشده است.

شکیبا افزود: هرگونه تلفات مشکوک طیور با گزارش تلفنی هم به دامپزشکی و هم ستادهای شهرستانی اطلاع‌رسانی شده و در کوتاه‌ترین زمان اقدامات لازم توسط تیم‌های مشترک سازمان دامپزشکی ومعاونت بهداشتی در محل انجام می‌گیرد .

رئیس مرکز بهداشت استان از شهروندان خواست تا از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت تهیه نمایند.

شکیبا رعایت نکات بهداشتی را از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: شهروندان باید از گوشت های آماده و منجمد بسته بندی شده با مجوز بهداشتی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: در روستاها نیز باید کودکان را از طیور و پرندگان دور نگه داشت و پرندگان باید تا حد امکان در مکانی دور از محل زندگی افراد نگهداری شوند.

شکیبا افزود: استفاده از دستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ و شست و شوی مکرر دست با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه پس از تماس الزامی است.

وی نسبت به شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز و قو هشدار داد و افزود: از خرید و فروش، نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر باید خودداری شود.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از مردم خواست بیماری و یا تلف شدن پرندگان خود را به سرعت به سامانه 1512 سازمان دامپزشکی و یا 190 مرکز بهدشت استان گزارش دهند.

انتهای پیام/ز

 

 انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص پرندگان مهاجر باید خودداری شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.