سخنگوی پارلمان کاتالونیا، رهبر برکنار شده دولت خودمختار این منطقه را همچنان به عنوان تنها نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی کرد.

تلاش پارلمان کاتالون برای بازگرداندن پوجدمون به قدرتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، سخنگوی پارلمان کاتالونیا تاکید کرد که کارلوس پوجدمون، رهبر برکنار شده دولت خودمختار این منطقه، همچنان تنها نامزد حزب جمهوری‌خواه برای تشکیل دولت جدید است. وی همچنین خواستار برگزاری مذاکره برای دستیابی به راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران استقلال‌طلبی کاتالون‌ها شد.

راجر تورنت، که به دنبال انتخابات زودهنگام ماه دسامبر سخنگوی پارلمان کاتالونیا شد، در گفتگو با گاردین اعلام کرد در حالی که وی امیدوار به گفتگو با دولت اسپانیا است، این منطقه به سرعت نیازمند یک دولت جدید برای پایان دادن به حکومت مستقیم از سوی مادرید هستند.

از اواخر ماه اکتبر زمانی که ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در واکنش به فشار یک جانبه از سوی پوجدمون برای استقلال، با استفاده از ماده 155 قانون اساسی اسپانیا به تعطیلی دولت جدایی‌طلب و برگزاری انتخابات زود هنگام واکنش نشان داد، این منطقه تحت کنترل دولت اسپانیا بوده است.

سخنگوی پارلمان کاتالونیا اعلام کرد ما نیاز داریم دولت موثری روی کار بیاید که بتواند ماده 155 قانون اساسی را حذف کند.

او اعلام کرد: کارلوس پوجدمون تنها نامزد ما است. اکثریت پارلمان کاتالونیا با نامزدی وی موافق هستند.

با این حال نامزدی پوجدمون عمیقا دردسرساز است. پوجدمون بیش از سه ماه است در تبعید خودخواسته در بروکسل به سر می‌برد و در صورت بازگشت به اسپانیا به اتهام ایجاد فتنه، شورش و سوء‌استفاده از وجوه دولتی دستگیر خواهد شد.

دولت اسپانیا اعلام کرده است که از بازگشت مجدد پوجدمون به رهبری کاتولونیا حمایت نخواهد کرد و به جای آن از پارلمان کاتالونیا خواسته تا نامزد دیگری را معرفی نماید.

تورنت همچنین اعلام کرد که وی به عنوان سخنگوی پارلمان کاتالون فاقد اختیار برای صحبت کردن درباره انتخاب نامزد است. وی در ادامه افزود رای دهندگان کاتالون در ماه دسامبر تمایل خود را به وضوح نشان دادند. در این انتخابات احزاب طرفدار استقلال همچنان توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را دراختیار بگیرند.

وی گفت که نتایج انتخابات 21 دسامبر نشان داد که رای دهندگان خواهان تغییر قانون اساسی و حذف ماده 155 قانون اساسی هستند. این دولت اسپانیا است که مشکل دارد نه پارلمان کاتالونیا .

با این حال تورنت در ادامه به تمایل حزب چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا برای برگزاری مذاکره با دولت اسپانیا خبر داد.

سخنگوی پارلمان کاتالونیا  بعد از ملاقات با چهار رهبر این منطقه در زندان در گفتگو با خبرنگاران، دولت مادرید را متهم به تلاش برای تبدیل یک مسئله سیاسی به یک مسئله قضایی کرد.

او درباره رهبران زندانی کاتالونیا گفت که آنها زندانیان سیاسی هستند و به خاطر عقایدشان زندانی شدند.

اگرچه اتحادیه اروپا تمایل اندکی برای مداخله در مسئله استقلال‌طلبی کاتالون‌ها از خود نشان داده است، تورنت گفت که ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم به ما کمک کند تا بتوانیم از اصول دموکراسی دفاع کنیم و اجازه ندهد در اروپا قرن 21 زندانی سیاسی وجود داشته باشد. این حداقل خواسته ما از آنها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار