ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدون نیاز به همکاری با کشور‌های غربی، فصل جدیدی را در عرصه دانش هسته‌ای آغاز کرد و جوانان دانشمند ایرانی جایگزین متخصصان وارداتی خارجی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از موفقیت‌های مهم و اثر گذار ایران در سال‌های اخیر پیشرفت هسته‌ای بوده است؛ پیشرفتی که دشمنان ایران هیچگاه نمی‌توانستند آن‌ را بپذیرند.

روزی جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود: زمانی که سر به بالین می‌گذاریم، ممکن است صدای آن را نشنوید، اما مردم داخل و اطراف ایران صدای چرخیدن سانتریفیوژ‌هایی را که سرگرم غنی‌سازی اورانیوم هستند، می‌شنوند؛ صبح نیز که از خواب برمی‌خیزید این سانتریفیوژ‌ها باز هم در حال چرخش هستند؛ این روند فردا شب نیز ادامه خواهد داشت و هر ساعتی که آن‌ها بچرخند، ایرانی‌ها بیشتر پیشرفت می‌کنند.

حقیقت آن است که دولتمردان آمریکا برای جلوگیری از دسترسی ایران به دانش هسته‌ای هر کاری که می‌توانستند انجام دادند.

توماس پیکرینگ معاون پیشین وزارت امور خارجه در دولت بیل کلینتون و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد با اشاره به ناکامی‌های دولت آمریکا در ایجاد ممانعت در پیشرفت‌های هسته‌ای ایران گفته بود: ما باید هرکاری که می‌توانستیم می‌کردیم تا ایران به آنچه که ما به آن تکنولوژی حساس می‌گوییم دست پیدا نکند.

جالب اینجاست که بسیاری از کشور‌های غربی پیش از انقلاب اسلامی، خودشان پای توافق همکاری برای استفاده ایران از این انرژی نشستند و قرارداد‌های هسته‌ای زیادی را امضا کردند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی ناگهان ورق برگشت؛ حالا دیگر این کشور‌ها تحمل هسته‌ای شدن ایران را نداشتند.

با این وجود ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدون نیاز به همکاری با کشور‌های غربی، فصل جدیدی را در عرصه دانش هسته‌ای آغاز کرد و جوانان دانشمند ایرانی جایگزین متخصصان وارداتی خارجی شدند؛ به دنبال آن و با بومی شدن دانش هسته ای؛ پیشرفت‌های این حوزه یکی پس از دیگری با همت جوانان ایرانی و بدون وابستگی به دیگران رقم خورد؛ از غنی سازی‌های با درصد بالا تا تولید میله‌های سوخت، اقداماتی بود که کارشناسان کشور‌های غربی را در بهت و حیرت فرو برده بود.

وقتی دشمن از شکست ایران مایوس می‌شود/ پیشرفت هسته ای خار چشم کشورهای غربی// پیشرفت‌های  هسته ای سند موفقیت ملت ایران
جوزف سیرین سیونی کارشناس علوم هسته‌ای آمریکا با اشاره به تولید میله‌های سوخت در ایران گفته بود: بی تردید اقدامات هسته‌ای اخیر ایران نشان دهنده دستاورد‌های فنی بزرگ است؛ تولید میله‌های سوختی برای راکتور‌ها کار آسانی نیست؛ پیش از این بسیاری از کارشناسان فکر می‌کردند ایران توانایی دستیابی به این فناوری‌ها را ندارد؛ اما می‌بینیم ایرانی‌ها به چنین موفقیت مهمی دست پیدا کردند.

توماس پیکرینگ دیپلمات آمریکایی هم پیرامون موفقیت‌های هسته‌ای ایران گفت: برنامه هسته‌ای غیر نظامی ایران تا حدودی به یک تخته پرش تبدیل شده است که ایران با آن می‌تواند روی موضوعات زیادی سرمایه گذاری و کار کند.

وقتی بمب‌ هسته ای بهانه می‌شود

در حالی که برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز بود؛ اما کشور‌های غربی با اساس پیشرفت ایران مخالف بودند و این موضوع را به طور شفاف بیان می‌کردند که با پیشرفت ایران مشکل دارند.

مایکل روبین مشاور سابق جورج بوش در امور ایران در مصاحبه با الجزیره انگلیسی گفته بود: رهبران آمریکا و اسرائیل حتی نمی‌خواهند ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد، زیرا آنان اصولاً با ماهیت جمهوری اسلامی ایران مخالف‌اند، چه رسد به اینکه چنین کشوری فناوری پیشرفته هسته‌ای نیز داشته باشد.

رابرت وود سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا هم در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران گفت: آن‌چه همواره بر آن تاکید داشته‌ایم این است که ایران نیازی به برنامه هسته‌ای بومی ندارد.

با این وجود هیچ کدام از تلاش‌های دشمنان بر روی روند رو به جلوی جوانان ایرانی تاثیر نگذاشت؛ کار به جایی رسید که رئیس جمهور کشوری که از ابتدا در مقابل اراده جوانان ایرانی در این حوزه ایستاد به این موضوع اعتراف کرد؛  اعترافی که البته از زبان دیگرانی هم تکرار شد.

باراک اوباما در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به ناتوانی سیاست‌های کشورش در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر من یک گزینه داشتم که می‌توانستم تک تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرم، حتما این کار را انجام می‌دادم؛ اما این کار اکنون امکان‌پذیر نیست؛  من فکر می‌‎کنم موضوع مهمی که همه باید درک کنند این است که متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کار آسانی نیست، زیرا دانش چرخه هسته‌ای در این کشور وجود دارد و این دانش را نمی‌توان مثل اینترنت ناگهان خاموش کرد.

در همین راستا؛ ران جانسون سناتور ایالت ویسکانسین در سنای آمریکا هم گفته بود: آنچه ما می‌دانیم این است که ایران بر چرخه سوخت تسلط پیدا کرده و ما نمی‌توانیم این دانش را از بین ببریم؛ ما نمی‌توانیم با تحریم‌ها این دانش را از ایران بگیریم؛ ما نمی‌توانیم با بمباران، این دانش را از بین ببریم؛ ایران این دانش و مهارت را به دست آورده است.

وقتی دشمن از شکست ایران مایوس می‌شود/ پیشرفت هسته ای خار چشم کشورهای غربی// پیشرفت‌های  هسته ای سند موفقیت ملت ایران

گرچه در مسیر موفقیت‌های هسته‌ای ایران؛ شرارت‌های دشمن از تحریم‌ها و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای گرفته تا ترور دانشمندانی همچون شهید علی محمدی و شهید شهریاری ادامه داشت؛ پیشرفت هسته‌ای کشور هیچ‌گاه متوقف نشد و این موضوع کشور‌های غربی را پای میز مذاکره با ایران کشاند.

کالین پاول وزیر امور خارجه در دولت جرج بوش گفته بود: ما باید بترسیم از اینکه ایران توانایی هسته‌ای داشته باشد؛ به نظر من ما در حالی‌که تلاش می‌کنیم با گفت و گو کار‌ها را پیش ببریم، باید در نظر داشته باشیم که سانتریفوژ‌های ایران در حال چرخیدن و کارکردن هستند و برنامه‌ هسته‌ای ایران در جریان است.

اکنون حدود چهار دهه از انقلاب مردم ایران می‌گذرد؛ چهاردهه‌ای که مردم، ایران وابسته را به ایران سرافراز تبدیل کرده اند؛ ایرانی که حالا در حوزه‌هایی همانند علوم هسته‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توجه دنیا را به خود جلب کرده است؛ موضوعی که بسیاری آن را نشات گرفته از خودباوری جوانان ایرانی می‌دانند.

انتهای پیام/ 

چرا کشور‌های غربی تحمل هسته‌ای شدن ایران را ندارند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
درود بر روان پاک شهیدان هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
هر چه پیشرفت در زمینه هسته‌ای میبینیم در دولتهای قبل می‌باشد.
آخرین اخبار