وزارت بهداشت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

مجروحیت بیش از 333 هزار نفر در حوادث رانندگی/ خودکشی 97 زلزله‌زده غرب کشور را تکذیب می‌کنم/ آمار خودکشی افزایش نداشته؛ رسانه‌ها با روان مردم بازی نکنند

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت اظهار کرد :در اثر تصادفات حدود 16 هزار و 500 نفر فوت می‌کنند، 3 برابر شدن  تعداد وسایل نقلیه سبب شده است حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مجروح و به مراکز درمانی انتقال داده می شوند.

ایازی افزود: صحبت نماینده مجلس مبنی بر خودکشی ۹۷ نفر از مردم زلزله زده کرمانشاه را تکذیب می‌کنم و به هیچ عنوان این مسئله درست نیست.

وی گفت: موضوع خودکشی از جمله مسائلی است که به وزارت بهداشت محول شده است؛ 4استان غربی به عنوان پایلوت هستند و انجمن پیشگیری از خودکشی ایجاد شده است. آمار و ارقام نشان دهنده افزایش خودکشی نیست در این زمینه رسانه‌ها کاری نکنند که به سلامت روان مردم دچار آسیب شوند.

ايران پايين‌ترين ماليات بر سيگار در جهان را دارد/ سالانه ٢٠ هزار مرگ منتسب به آلودگى هوا در كشور/ سن مصرف دخانيات در دختران به ١٤ سال رسيد

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سالانه ۵۰ تا ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف مى‌شود و بین ۵۰ تا ۵۷ هزار مرگ منتسب به سیگار داریم که رقم بالایى محسوب مى‌شود.

وى ادامه داد: ساليانه ٢٠ تا ٣٠ هزار ميليارد هزينه به دليل سيگار به نظام سلامت تحميل مى‌شود و هر سال ماليات بر خرده فروشى سالانه ١٠ درصد افزايش مى يابد؛ به جز افغانستان پايين ترين ماليات بر سيگار در جهان را ايران دارد و سن مصرف دخانیات  دردختران به ۱۴ سال رسیده است.

رئیسی به انتقاد سازمان بهداشت جهانى در خصوص پايين بودن ماليات سيگار در ايران اشاره كرد و گفت: سازمان بهداشت جهانى بارها تاكيد كرده است ايران در بيمارى غيرواگير خوب كار مى‌کند اما با اين وجود ما را زير سوال مى برند كه چرا كمترين ماليات بر سيگار در جهان را داريد؟

وى با بيان اينكه از سود سیگار ساليانه ٣ تا ٤ هزار ميليارد تومان به جيب دلالان و واردكنندگان مى‌رود، گفت: اين جاى تاسف دارد كه براى سودجويى برخى افراد سلامت مردم به خطر بيفتد و اكنون لابى گرى‌ها در حال انجام است كه ماليات سيگار كاهش پيدا كند.

وی ادامه داد: وظیفه وزارت بهداشت در مورد آلودگی هوا، پایش و رصد سلامت مردم و استخراج مرگ‌های منتسب به آلودگی‌های هواست مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا یعنی برخی افراد بیماری‌های زمینه مانند بیماری مزمن تنفسی، ضعف سیستم ایمنی، سرطان یا بیماری قلبی دارند و به دلیل آلودگی هوا طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند که به آن مرگ منتسب به آلودگی هوا می‌گویند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مرگ منتسب به آلودگی هوا در کلان شهر تهران را ۵ هزار نفر و در کشور ۲۰ هزار نفر در سال ۹۵ اعلام کرد.

انجام "واکسیناسیون توام" برای زلزله‌زده‌های کرمانشاه

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه بحث ایمن سازی و واکسیناسیون برای مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه به خوبی انجام شده است و برای افرادی که دچار صدمه‌های گوناگونی ناشی از زلزله شده‌اند،  واکسیناسیون توام در بیمارستان انجام شده است.

وی ادامه داد: با انجام واکسیناسیون مردم زلزله زده کرمانشاه و به خصوص کودکان، زنان باردار و گروه‌های در معرض خطر خوشبختانه شیوع بیماری‌های مختلف از جمله آنفولانزا در بین مردم زلزله زده بسیار کاهش پیدا کرده است.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه همه افراد در معرض خطر، واکسن آنفولانزا را دریافت کرده،اند، عنوان کرد: واکسیناسیون همه گروه‌های پرخطر و به خصوص تزریق واکسن آنفولانزا یک اقدام منحصر به فرد محسوب می شود به طوریکه بر اساس اطلاعات جمع آوری شده ایمن سازی همه افراد نیازمند، انجام شده است.

12 روز، سهم تهران از هوای پاک سال 96

 محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا گفت: در سال جاری تهران 12 روز پاک داشته است. 

فرهادی تاکید کرد: توصیه می شود، از دو نوع ماسک N95 و FFP2 استفاده شود تا افراد کارهای ضروری خارج از منزل را بتوانند انجام دهند. ماسک های معمولی مناسب نیست، زیرا از ماسک باید به گونه ای استفاده شود که کاملا بر صورت منطبق باشد و تنها راه تنفس فرد از طریق ماسک باشد و روزنه دیگری وجود نداشته باشد.

کاهش ۱۰ درصدی نمک نان در سال ۹۶

وحید مفید مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خصوص برخی اقدامات سازمان غذا و دارو برای ارتقا سلامت نان گفت:  نان به دلیل اینکه قوت غالب مردم است، حساسیت‌های زیادی روی چرخه تولید آن وجود دارد و این حساسیت‌ها در تمام مراحل برداشت گندم، نحوه نگهداری و آماده کردن آرد و نان اعمال می شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که جوهر قند اصلا در نان‌ها استفاده نمی‌شود، اما ما کنترل‌ها و نظارت‌ها را به طور مستمر انجام می‌دهیم و تاکید می‌کنم که استفاده از افزودنی های غیرمجاز مثل بلانکیت یا جوهر قند در نان‌ها ممنوع است.

مفید در ادامه از کاهش  ۱۰ درصدی نمک نان خبر داد و گفت: طی یک سال گذشته با نظارت‌های انجام شده توانستیم میزان نمک در نان‌های سنتی را کاهش دهیم و اکنون به ۱.۸ درصد رسیده است.

هیئت دولت حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه را رد کرد/کمبود 65 قلم دارو در کشور/ واردات ساليانه ١٢ ميليارد موادغذايى خام به ایران

 غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه ١٢ ميليارد دلار موادغذايى خام وارد كشور مى شود، گفت: سالیانه چندين ميليارد محصولات مانند چاى، برنج و روغن وارد كشور مى‌شود اما در فرآورى صنايع غذايى رشد خوبى داشتيم.

وی  در خصوص حذف پوشش بیمه داروهای OTC يا بدون نسخه گفت: در راستاى افزايش حمايت از بيماران خاص، بیمه‌ها و شورای عالی به حذف پوشش بيمه‌اى اين داروها راى دادند اما هر دارويى برای خروج از ليست بيمه بابد به تصويب هيئت دولت برسد كه اين مصوبه شوراى عالى در هيئت دولت تصویب نشد و بنابراین حذف پوشش بيمه اى داروهاى بدون نسخه OTC از پوشش بيمه منتفی شده است و اين مصوبه قابل اجرا نیست.

اصغری با اشاره به برخی کمبودهای دارویی به خصوص از نوع برند عنوان کرد: یکی از مواردی که سازمان غذا و دارو هر روز آن را رصد می‌کند، میزان کمبودهای دارویی در بازار است، اکنون حدود ۶۰ تا ۶۵ قلم  دارو در بازار کمبود وجود دارد که رقمی قابل رفع است و چالش ایجاد نمی کند.

خروج ساليانه هزار نفر از كشور براى تحصيل در علوم پزشكى

باقر لاريجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت از اعلام نتايج اعتباربخشى بيش از ٢٠٠ بيمارستان و دانشگاه هاى علوم پزشكى تا پايان بهمن ماه خبر داد.

لاريجانى نسبت استاد و دانشجو در حوزه پزشكى را طور متوسط ١٠ به ١ خواند و گفت: تلاش مى كنيم اين نسبت افزايش پيدا كند و بر این اساس ١٤٠٠ عضو هيئت علمى در سال جارى جذب كرديم و فراخوان جذب ٢ هزار عضو هيئت علمى در حوزه پزشكى براى سال ٩٧ به زودى اعلام خواهد شد.

وى با بيان اينكه سالانه هزار نفر براى تحصيل در حوزه پزشكى به خارج از كشور مى روند، عنوان كرد: متاسفانه بسيارى از اين افراد به كشورهايى چون فيليپين و هند و آذربايجان براى ادامه تحصيل مى روند اما اين دانشگاه ها سطح علمى پايينى دارند و مورد تاييد ما نيستند.

اسامی لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای برخی اقلام آرایشی و بهداشتی که به علت رعایت نکردن ضوابط فنی و بهداشتی و اخذ مجوزهای بهداشتی سازمان غذا و دارو، غیر مجاز شناخته شده‌اند را از طریق صفحه رسمی سازمان غذا و دارو به آدرس های ذیل اعلام کرد که برای مشاهده لیست می توانید اینجا را کلیک کنید.

مهم‌ترین علائم سکته مغزی

بابک زمانی رئیس انجمن و رئیس کنگره استروک ایران افزود: درمان‌های سکته مغزی روز به روز در حال پیشرفت است و در دنیا سعی می‌شود که به بیماران سکته مغزی هر چه سریعتر درمان وریدی داده شود البته در مواردی که بیمار به درمان وریدی جواب ندهد نیاز به درمان مداخله‌ای پیدا می‌کند.

وی افزود: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند با درمان وریدی بهبود پیدا نمی‌کنند و نیاز به درمان مداخلاتی دارند که زمان طلایی برای درمان مداخلاتی تا سال گذشته ۶ ساعت بود، اما از سال گذشته این زمان به ۲۴ ساعت رسیده است به طوریکه تا ۲۴ ساعت پس از سکته مغزی می‌توانیم تعداد قابل توجهی افرادی را که دچار سکته مغزی شده اند، نجات دهیم.

زمانی تاکید کرد: نگهداری بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، به طوریکه این بیماران باید پس از تزریق الکل و باز شدن رگ یک مرحله گذار را نیز طی کنند تا بهبودی حاصل شود، ما باید مردم را تشویق کنیم که با انجام فعالیت‌های اجتماعی مناسب بتوانند شیوع سکته مغزی را کاهش دهند.

وی یادآور شد: اختلال تکلم، ضعف بازو (دست و پا) که معمولا یک طرفه است و کج شدن صورت شایع‌ترین علائم سکته مغزی هستند.

آلودگی هوا چه بلایی سر کلیه‌ها می‌آورد؟

محمدرضا رزاقی‌ متخصص اورولوژی اظهار کرد: ذرات معلق در هوا که باعث آلودگی هوا در کلان شهرها می شوند به دلیل وجود مواد سمی مانند آزبست‌، سرب و حتی گوگرد باعث بروز بیماری‌های گوارشی، تنفسی و سیستم ادراری همچنین سبب شیوع بیماری‌های مثانه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: ذرات معلق و سمی موجود در هوا باعث ایجاد سرطان‌های کلیوی و حتی دستگاه ادراری  مثانه می‌شود و آلودگی هوا به عنوان یک ریز فاکتور، عاملی برای ایجاد سرطان کلیه نیز محسوب می‌شود.

این متخصص اورولوژی در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر دستگاه کلیوی تاکید کرد: عارضه نارسایی کلیه به صورت حاد مزمن به طور مستقیم در اثر آلودگی هوا و مواد سمی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار