جعفر سالارپیشه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نقش دانشگاهها در اقتصادمقاومتی عنوان کرد: نقش دانشگاهها از حیث آموزش حائز اهمیت است و دانشگاهها باید در ادبیات خود اقتصاد مقاومتی را به دانشجویان بیاموزند علاوه بر آن این نسل به گونه ای در دانشگاهها سوق داده شود که به اقتصاد دانشبنیان باور داشته باشند و با شناخت ساز و کار، اصول و مهارت یک کسب و کار دانشبنیانی را ایجاد کنند.
وی که ثبت 5 اختراع در کشور را تجربه کرده است، اظهار کرد: دانشگاهها در رسالت پژوهشی خود باید به سمت کشف واقعیت نیازها و فرصتهای دانشبنیان در هر تخصص بروند و این فرصتها را به دانشجویان دیگر معرفی کنند که در این مسیر اساتید دانشگاه نقش کلیدی در رصد تکنولوژی را به عهده دارند.
سرپرست تیم حوزه فناوری توانبخشی یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: رسالت دیگر دانشگاه ها رسالت فرهنگی دانشجویی است که می تواند تاثیر بسزایی در کشف و هدایت استعدادهای خلاق در این زمینه از طریق برگزاری ایده بازارها، تشکلهای دانشجویی و فرهنگسازی مرتبط را داشته باشد و زمانی که صحبت از اقتصاد دانشبنیان میشود امروزه همه نگاهها سمت تولید کننده است که این صحیح نیست و در حقیقت باید تمامی ارکان اقتصاد، دانشبنیان شوند که این شامل تولید کننده، مصرفکننده، بازاریاب، قوانین و ... است.
وی افزود: امروزه توانایی تولید محصولات دانشبنیان در کشور تا حدودی به وجود آمده است ولی سایر ارکان هنوز با این موضوع تطابق پیدا نکردند که این منجر به شکست این کسب و کارها خواهد شد که دانشگاهها باید علاوه بر بعد آموزشی، بعد پژوهشی و فرهنگی لازم جهت اصلاح این فرآیندها را مدنظر قرار دهند و وارد عمل شوند.
این فعال شرکت دانشبنیان در ادامه گفت: اقتصاد دانش بنیان یک پتانسیل بالقوه است که اگر در مسیر صحیح قرار بگیرد منجر به ارتقا دانشگاه ها نیز خواهد شد که در این راستا اساتید و پایاننامههای دانشجویی باید به سمتی برود که حداقل یک نیاز واقعی را در کشور پاسخگو باشد و مخاطبینی در اقتصاد داشته باشد که این نقطه عطف تعالی دانشگاهها است زیرا به عنوان حلال مشکلات صنعتی و اقتصادی مورد توجه کشور قرار میگیرد و به جای مصرف کننده به عنوان تولید کننده اصلی دیده میشود.
سالارپیشه اظهار کرد: در مباحث فناورانه اقتصاد دانشبنیان به این معنی است که ناچارفناور باید از فناوری روز دنیا در حوزه خود مطلع باشد که در این وظیفه نیز دانشگاه ها بسیار با اهمیت هستند و این تعامل دو طرفه منجر به ارتقا دانشگاهها خواهد شد.
وی افزود: در حوزه اقتصاد دانشبنیان آنچه به نظر میرسد این است که نباید توقع داشته باشیم برخی از فرآیند این اقتصاد همچنان دولتی باشد و آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که شرکتهای دانشبنیان جهت دریافت تسهیلات و خدماتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است درگیر تشکیلات عریض و طویل دولتی و شبه دولتی میشوند که همین منجر به سرخوردگی فناوران و شرکت های دانشبنیان در بدو کار خواهد شد و جهت رفع این مشکل باید نقش دانشگاه ها در این فرآیند جدی تر دیده شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: شرکت های دانش بنیان باید دفاتری در هر دانشگاه داشته باشند و دوشادوش فناوران به ارائه خدمات بپردازند و این یعنی همه بپذیرند دانشگاه محور اقتصاد دانش بنیان است و همچنین حضور سرمایهگذاران خطرپذیر خصوصی در دانشگاهها میتواند گامی جهت چالاکی و پویایی دانشگاه و فناوران در دانشگاه باشد.
این مخترع کشورمان در ادامه افزود: در مبحث ارتباط با صنعت لازم است دفاتری که در دانشگاهها از سالها قبل بوجود آمده است و اغلب از مسیر خود خارج شدهاند جدیتر مورد بازنگری قرار گیرد و به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد دانشبنیان به جایگاه اصلی خود که رصد نیازهای صنعتی کشور و باز تعریف ان در دانشگاه به عنوان مسئله علمی است بپردازند.
سالارپیشه گفت: در پایاننامه دانشجویی و طرحهای تحقیقاتی لازم است به جای رویکرد مقالهمحور به رویکرد محصول محور ارتقا یابیم که متاسفانه در قوانین فقط مقالات برای دانشجویان و اساتید مورد توجه قرار میگیرد که لازم است به ثبت اختراع داخلی و خارجی نیز توجه ویژهای شود.
وی در پایان توجه به اقتصاد دانشبنیان گامی مهم در جهت اقتصاد مقاومتی و ارتقای دانشگاهها عنوان کرد.
انتهای پیام/