رودآور در قدیم به عنوان زمین زعفرانی کشورمان شناخته می‌شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش از حمله مغول به ایران، شهری به نام «رودآور» در کنار کوه الوند و میان نهاوند و همدان وجود داشته است. این شهر از مطبوع‌ترین نواحی امپراطوری ساسانی بوده و براساس آنچه حمدالله مستوفی در تزهة‌القلوب نوشته، آبش از کوه الوند جاری بوده و زعفران بسیاری در آنجا رشد می‌کرده است. از این رو به آن زمین زعفرانی می‌گفتند.

زمین زعفرانی ایران کجا است؟

یاقوت حموی در کتاب معجم‌البلدان اینچنین به توصیف شهر رودآور پرداخته است: «ناحیه‌ای‌ست در نزدیکی نهاوند از اعمال جبال. دارای ۹۳ قریه است که باغ‌های پر درخت و نهر‌های جاری دارد و درختان این ناحیه دارای انواع گوناگون میوه‌هاست و دارای منبر بود و در آن موضعی بود که بدان کرج گفته می‌شد و آن شهر کوچکی است و ابنیهٔ آن از گل محکم ساخته شده است و دارای چمنزار‌ها و میوه‌ها و کشتزارهاست و زعفران بسیار از آنجا می‌خیزد و به بلاد دیگر حمل می‌گردد و میان آن و همدان و همچنین نهاوند هفت فرسخ است.»

زمین زعفرانی ایران کجا است؟

بنابر این گزارش، هم‌اکنون شهر تویسرکان روی ویرانه‌های شهر رودآور قرار گرفته است. در واقع پس از اینکه رودآور با حمله مغول به ایران تخریب شد، دو روستای «توی» و «سرکان» با یکدیگر ادغام شدند و شهر تویسرکان را تشکیل دادند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار