در این راستا علی زرافشان معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: حذف آزمونهای ورودی از مقطع ابتدایی که آزمونهایی شبیه کنکور است با هدف کاهش استرس در دانشآموزان و ایجاد زمینه مناسب برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی افزود: با رویکرد ایجاد فضای با نشاط در مدارس ابتدایی و کاهش نگرانیها از چند سال قبل، ارزشیابی کیفی را جایگزین ارزشیابی کمی کردهایم و این موضوع باعث شده تا فرصتی برای بهرهبرداری بیشتر دانشآموزان از محیط مدرسه شده است.
زرافشان حذف فضای رقابتی از محیط مدارس ابتدایی را از جمله مزایای اجرای این طرح اعلام و عنوان کرد: برگزاری آزمون برای دانشآموزان پایه ششم باعث شده تا این آزمونها بر پایههای پایینتر حتی پایههای اول و دوم ابتدایی سایه بیندازد و بچهها به سمت آموزش مهارتهای تستزنی هدایت شوند و از مسیر اصلی تربیت خارج شوند.
وی حذف آزمون از دوره ابتدایی را در راستای اجرای سند تحول برشمرد و بیان کرد: اگر دنبال محقق تربیت تمام ساحتی در مدارس هستیم و میخواهیم ساحت تربیتی شکوفا شود باید آزمونها را حذف کنیم و حذف آزمون مذکور در این راستا صورت گرفته است.
رضوان حکیم زاده درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون در مدارس ابتدایی و آزمونهای وروردی مدارس خاص در پایه هفتم گفت: نکته مهم این مصوبه پیگیری اهداف سند تحول بنیادین است که به عنوان نقشه راه در وزارت آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد. از این منظر، دوره ابتدایی، به دلیل تاثیر بسیار زیادش بر پرورش شخصیت دانش آموزان در تمام ابعاد و در تمام دورههای سنی، مهم است. به این علت عواملی که ممکن است به نقش اصلی تربیت در دوره ابتدایی آسیب بزند، باید از دوره ابتدایی حذف شود.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: برگزاری آزمونهای تیزهوشان و مدارس نمونه در پایه هفتم باعث شده بود تا مدارس دوره ابتدایی به جای افزایش تمرکز بر تعلیم و تربیت، محور بودن بحث تربیت و پرورش و یادگیری مهارتهای دانش آموزان، همه انرژی خودشان را صرف قبولی و رتبه آوری دانشآموزان در چنین آزمونهایی کنند. این مساله جریان تعلیم و تربیت را بشدت تحت الشعاع قرار داده بود و خانوادههای ما این مطالبه را از مدارس داشتند که فرزندانشان را برای تست زدن در آزمون ورودی این مدارس آماده کنند. در چنین فضایی صحبت از تربیت، خلاقیت و ... بی معنا میشود.
وی افزود: اهداف دوره آموزش ابتدایی با تقلیل جریان آموزشی به تست و تست زدن نمیتواند رشد و پرورش پیدا کند و اگر ما به اهمیتی که آماده سازی دانش آموزان در این دوره برای کسب آمادگیهای لازم و مهارتهای اساسی زندگی دارد، توجه نکنیم، انسانهای توانمندی برای زندگی آینده نمیتوانیم تربیت کنیم و این مهارتها به گونهای هم نیست که در بزرگسالی بتوان روی آنها کار کرد و به اندازه این سنین به موفقیت درباره آنها رسید.
همه اهداف متعالی در سند تحول، تحت تاثیر این جریان آزمونها قرار گرفته بود و مدارس جهت آمادگی دانش آموزان حتی از پایههای اول و دوم دبستان به سمتی میرفتند که دانش آموزان را برای چنین آزمونهایی آماده کنند و هدف تعلیم تربیت به اینکه دانش آموزان چند تست بزنند، تقلیل یافته بود تا کودکان برچسب تیزهوشی بخورند و این جریان، تعلیم و تربیت را در دوره ابتدایی تعطیل کرده بود.
حکیم زاده درباره اثرات مثبت این مصوبه گفت: زنده کردن جریان تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی و لوازم آن مانند پرورش خلاقیت، اعتماد به نفس و مهارتهای زندگی از اثرات قابل توجه این مصوبه است.
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت در خصوص ممنوعیت آزمونهای دوره ابتدایی اظهار کرد: مسئله کنکور و برگزاری آزمونهای شبه کنکوری در یک تصمیم خردمندانه و انقلابی، علیرغم همه جریانهای جاری و فشارهایی که از طریق فرهنگسازیاکه سالیان دراز برای آماده شدن برای کنکور دراز عقبه دارد و توام با فشار خانوادهها برای آمادگی در این آزمون همراه نیز شده بود؛ امروز برای متوازن کردن ابعاد فکری، جسمی و روحی دانشآموزان آموزش و پرورش در تصمیمی خردمندانه این آزمونها که متاسفانه به مدارس ابتدایی هم تسری پیدا کرده بود، رسما ممنوع اعلام شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت دوران ابتدایی تصریح کرد: این که ما در مدارس ابتدایی که دوران انس و علاقه به مدرسه، و دوران شادی و نشاط و ایجاد علاقه به تحصیل و تفکر به جای انباشت حافظه است، بیاییم آزمونهای استرسزا و ایجادکننده اضطراب برگزار کنیم و به نوعی آنها را برای کنکور آماده کنیم چندین مسئله رخ میدهد؛ اول اینکه دانشآموز دچار کتابزدگی میشود و از فرهنگ اصیل کتابخوانی دور میشود و آن قدر کتاب تست و کنکور میخواند که دیگر از کتاب خوشش نمیآید و این یکی از پیامدها است و برای همین است که کتاب خوانی که باید رو به تزاید باشد الان وضعیت خوبی ندارد.
وی ادامه داد: مسئله دوم اینکه ما انباشت حافظه میکنیم در صورتی که ما باید تفکر خلاق، نوآورانه و نقاد و گفتمان فیمابین را توسعه دهیم که این آزمونها نمیگذارند بلکه تنها به بعد ذهنی میپردازند، اما نه از بعد مسئله تفکر و خلاقیت بلکه از نوع انباشت حافظه و حافظه محوری که آسیبی جدی است. بنابراین اضطرابهای پی در پی که در ارتباط با این آزمونها ایجاد میشود، از نظر روحی به دانشآموز آسیب میزند. دانشآموز دبستانی تحمل این همه اضطراب و استرس را ندارد. او آمده از مدرسه لذت ببرد، مهارت زندگی بیاموزد، تربیت شود، وفاق و سازگاری و کار تیمی را بیاموزد، اما از این طریق میبینیم که پی در پی در معرض آزمونهایی قرار میگیرد که خلاف جریان تربیت اصلی کودکان است.
حمیدی به بعد دیگری از مضرات آزمونهای دوره ابتدایی اشاره کرده و تاکید کرد: در این آزمونها پر استرس و اضطراب، تنها تعداد محدودی از بچهها موفق به کسب نمره بالا میشوند که آثار سوء آن برای سایرین این است که مهر ناتوانی به پیشانی مابقی میزند و اعتماد به نفس خیل وسیعی از دانشآموزان را نشانهگیری میکند. ما در واقع در نظام مدرسه دانشآموز تنبل نداریم؛ این حرف منسوخ شدهای است. ما تفاوتهای فردی داریم، اما دانشآموز تنبل نداریم.
وی افزود: هر دانشآموزی در یکی از مقولههای زندگی استعداد دارد که باید بگردیم و آن استعداد را کشف کنیم. این استعدادها باید دامن زده شود. اما کنکورزدگی استعدادکش است و فقط استعداد سرعت تستزنی، استعداد حافظهپروری را شاخص و ملاک توانایی دانشآموز میکند در صورتی که یکی استعداد هنری، یکی ورزشی، یکی استعداد شغلی، یکی استعداد مهارتی خاص و مثلا برخی مشاغل اجتماعی در حوزههای مختلف برق، صنعت و... که در زندگی مورد نیاز است را دارد، اما وقتی در کودکی مهر بیکفایتی با این آزمونها به پیشانی دانشآموز میخورد او دیگر سراغ استعدادهای دیگرش نمیرود و فکر میکند در سایر جنبههای زندگی هم توانایی ندارد. در واقع یک القای غلط به کودک و نوجوان است.
حجتالاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درخصوص مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف آزمون در مدارس ابتدایی و آزمونهای وروردی مدارس خاص در پایه هفتم گفت: با حذف کنکور و شبه کنکورها روح دانشآموزان آزاد میشود و آنچه که امروز موجب اضطراب و ناراحتی و روحی و روانی دانشآموزان میشود و ایجاد اختلال در اهداف سند تحول میکند، وجود کنکور و شبه کنکورها است که اهداف تربیتی و آموزشی در دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم را تحت الشعاع قرار داده است.
وی ادامه داد: با این مصوبات نهایتا باید به سمت حذف کنکور پیش برویم تا فرایند یاددهی و یادگیری مطابق اهداف سند تحول در مدارس اتفاق بیافتد.
انتهای پیام/