یک استاد داشگاه گفت: ما به تدوین سند جامع مهمان نوازی نیاز داریم تا مهمانی که وارد یک هتل می‌شود، از حقوق خود مطلع باشد.

کشور ما به تدوین سند جامع مهمان نوازی نیاز داردبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان نوازی امروز در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این مراسم گفت: هدف از برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره مشارکت ملی گردشگری این است که با لازمه های تحقق هرچه بهتر و مطلوب گردشگری آشنا شویم. ما براساس محورها و مباحثی که در حوزه گردشگری مطرح شده اند، برنامه ریزی های جدیدی را شروع کردیم و اولین بحثمان در حوزه گردشگری استفاده از مطالعات دیگران بوده است.

وی افزود: ما ظرفیت فعالیت در حوزه های مختلف مطرح برای گردشگری را داریم؛ اما اگر در یک کلام بخواهیم به گردشگری شکل بگیریم شرایط رقابت پذیری ما شکل نمی گیرد. بنابراین بهتر است که به تفاوت میان حوزه های گردشگری توجه کنیم زیرا امروزه دنیا به سمت تفکیک موضوعات می رود. هم اکنون ما آمادگی کامل داریم که یک فضای کارشناسی و چالشی ایجاد کنیم تا شرایط طوفان اندیشه را داشته باشیم و بتوانیم با یک صدای واحد وارد حوزه گردشگری بین المللی شویم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اخلاق اسلامی را یکی از ابعاد گردشگری حلال دانست و اظهار کرد: خواهش می کنم در حوزه گردشگری با استفاده از سامانه هوشمندی که ایجاد شده است، نظرات را بیان کنیم. امروز بیماری سرطان با بحث سلول های بنیادی برطرف شده؛ بنابراین به نظر می رسد در حوزه گردشگری نیز نباید از قالب خودمان خارج شویم، زیرا گاهی نکات مرتبط به فرهنگ بومی خودمان می توانند به عنوان اولین مطرح شوند و برند گردشگری ما باشند.

محب خدایی خاطرنشان کرد: ما آماده ایم که برای تدوین سند جامع مهمان داری گام برداریم. ما باید شاهد این باشیم که آژانس‌های ما در حوزه های مختلف گردشگری رتبه داشته باشند و به صورت تخصصی به حوزه های مختلف گردشگری بپردازند و این امر مشروط به یک همدلی است.

سپس، محمدرضا پوینده سرپرست دفتر همکاری و توافق های ملی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، مهمان نوازی را برند گردشگری ایران دانست و اظهار داشت: گاهی یک مهمان نوازی که در سفرنامه‌ها و اسناد تاریخی ذکر می شود، منجر به افزایش جذب گردشگر در یک منطقه می شود.

وی افزود: در این میان بوم گردی اهمیت خاصی پیدا می کند و مصداقی برای مهمان گردی است که باید به رونق آن کمک کرد. مشارکت در طرح اشتغالزایی روستایی یکی از راهکارهای تقویت بوم گردی است.

همچنین، قادری سرپرست مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی و استاد دانشگاه در بخش دیگری از این مراسم بحث گذار از مهمان نوازی سنتی به صنعت مهمان نوازی را مطرح کرد و گفت: وقتی راجع به مفهوم مهمان نوازی صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مهمان نوازی یک فرآیند تاریخی را پشت سر گذاشته است. بنابراین گردشگران خارجی از گذشته تا به امروز مردم ایران را مردم مهمان نوازی می‌دانستند.

وی افزود: بخشی از مهمان نوازی که الآن در کشور ما وجود دارد، به جعل تاریخی برمی گردد. بخشی دیگر از مهمان نوازی ایرانیان ریشه در الزامات دینی دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: امروز خانقاه ها و دیرگاه ها به عنوان قدیمی ترین جلوه گاه مهمان نوازی به حساب می آیند. البته با ورود به دوره مدرنیته شکل مهمان پذیری نیز تغییر پیدا کرده است و در کنار صنعت گردشگری، صنعت مهمان نوازی نیز شکل گرفته است و در این شکل جدید مهمان نوازی ماهیت صنعتی پیدا کرده است. در گذشته پذیرایی ما عرضه محور بود اما در گذار از سنت به صنعت، توجه زیادی به بعد اقتصادی مهمان نوازی شده است لذا وقتی بخش اقتصادی برجسته می شود، مهمان نوازی تقاضا محور می شود.

قادری ادامه داد: امروز حقوق مهمان نوازی یکی از خلأهای ما در حوزه مهمان نوازی است؛ یعنی مهمانی که وارد یک هتل می شود، نمی داند چه حق و حقوقی در آنجا دارد. بنابراین ما به تدوین سند جامع مهمان نوازی داریم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است مهمان نوازی برنده گردشگری ما باشد، باید سند جامعی را برای آن تدوین کنیم.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار