اتحادیه اروپا درباره پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه گمرکی اروپا هشدار داد.

انگلیس به دنبال خروج از اتحادیه گمرکی اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از دویچه وله، میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت انگلیس باید پیش از گفتگوهای این هفته با این اتحادیه، درباره ماندن در اتحادیه گمرکی تصمیم بگیرد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس پیش از این ماندن این کشور در اتحادیه گمرکی اروپا را غیر محتمل دانسته بود.

میشل بارنیه، روز دوشنبه بعد از نشست با دیوید دیویس، وزیر برکسیت و مسئول پیشبرد گفتگوها برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در لندن اعلام کرد انگلیس اگر تصمیم به ترک اتحادیه گمرکی اروپا داشته باشد، با موانع تجاری اجتناب ناپذیری مواجه خواهد شد.

پیش از اظهارات بارنیه، نخست وزیر انگلیس ماندن این کشور را در اتحادیه گمرکی پس از خروج از اتحادیه اروپا بعید دانسته بود. قرار است اولین مذاکرات رسمی اتحادیه اروپا و انگلیس درباره توافق نهایی در این باره روز سه شنبه آغاز شود.

بارنیه همچنین در گفتگو با تلویزیون اسکای نیوز پیش از ورود به لندن گفت: بدون اتحادیه گمرکی موانع تجاری برای کالا و خدمات اجتناب ناپذیر خواهد بود، اکنون زمان تصمیم‌گیری انگلیس در این باره است. وی گفت: ما حتی نباید یه دقیقه زمان را از دست بدهیم؛ زیرا به دنبال دستیابی به توافق هستیم.

دیوید دیویس نیز گفت انگلیس در مورد خواسته‌هایش شفاف است و به دنبال توافقات گمرکی با اتحادیه اروپا است که تجارت را برای انگلیس آسان  و همچنین امکان مذاکره درباره توافقات تجاری جدید با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را میسر کند.

همچنین سخنگوی می روز دوشنبه به خبرنگاران گفت ما اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرکی اروپا را ترک خواهیم کرد و ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی با سیاست ما سازگار نیست، سیاست ما اصولا ماندن در هیچ اتحادیه گمرکی را بر‌نمی‌تابد. انگلیس اتحادیه گمرکی اروپا را به منظور توافق تجاری با کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا ترک خواهد کرد.

تام بریک، سخنگوی مخالفان حزب لیبرال دموکرات در مجلس عوام انگلیس در پیام توییتری خود گفت اعلام خروج از اتحادیه گمرکی از سوی ترزا می نشان می‌دهد که طرفداران افراطی برکسیت اکنون کنترل دولت را در دست دارند.

ظرف هفته‌های گذشته موضوع خروج نرم از اتحادیه اروپا یکی از مسائلی بود که در رسانه‌های انگلیس به طور گسترده مطرح شده بود. بر این اساس از حضور محدودتر انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا سخن می‌رفت. هر چند سخنان اخیر ترزا می به این گمانه‌زنی‌ها خاتمه داد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ترزا می در برابر فشار فزاینده نیروهای طرفدار خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا تسلیم شده است.

پیش از این بارنیه بارها اعلام کرده بود انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند با پرداخت هزینه‌های عضویت، پذیرش هیچ محدودیتی در برابر مهاجرت اعضای اتحادیه اروپا به انگلیس و لغو هر گونه حق مذاکره در مورد معاملات تجاری با کشورهای غیر اتحادیه اروپا، همچنان در اتحادیه گمرکی باقی بماند. هر چند طرفداران سرسخت خروج از اتحادیه اروپا تمامی این شرایط را رد کرده‌اند.

انگلیس مایل است به جای حضور در اتحادیه گمرکی اروپا، با اتحادیه اروپا پیمان تجاری و گمرکی امضا کند. سیاست‌مداران طرفدار خروج از اتحادیه اروپا از ترس ایجاد اختلال سیاسی و اقتصادی ناشی از آن از دولت انگلیس می‌خواهند تا همچنان در اتحادیه گمرکی باقی بماند یا با این اتحادیه توافقی را صورت دهد که از همان مزایا برخوردار باشد.

انتهای پیام/

تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه گمرکی اروپا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار