گفتمان انقلاب اسلامی توانست معادلات سیاسی استکبار جهانی را بر هم بریزد و به عنوان یک گفتمان قدرتمند اعلام موجودیت کند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌ها گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده بی‌نظیر در طول تاریخ ایران، دارای ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که با بهره‌مندی از پشتوانه عظیم فلسفه، فقه، معارف اسلامی، استوارى بر پایه فرهنگ، اعتقاد و ایمان، حاکم‌سازى فرهنگ توحیدى توانست معادلات سیاسی استکبار جهانی را بر هم بریزد و به عنوان یک گفتمان قدرتمند اعلام موجودیت کند.

//

گفتمان اسلامی که بر پایه اندیشه و جهان‌بینى اسلامى استوار است در پیچیدگی شرایط کنونی که جبهه قدرت طلبان و سلطه طلبان می‌کوشد نفوذ فکری، سیاسی و فرهنگی خود را در باورها و عقاید انقلابی مردم بگنجاند، باید تحت مراقبت، پاسداری و حراست قرار بگیرد تا بتوان مولفه «تداوم» را برای آن تضمین کرد و در راستای پیش‌گیری از نفوذ آفات و همچنین هوشیاری در برابر دشمنان گام برداشت. مبتنی بر این واقعیت رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص ضرورت حفظ و تداوم گفتمان انقلابی معتقدند راهحل مشکلات کشور، «استمرارِ حرکت در راه انقلاب» است و «اگر می‌خواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر می‌خواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفتهای مادّی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.» (بیانات در دیدار مردم اصفهان ۱۳۹۵/۸/۲۶)

«ما هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به روحیّه‌ی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزش‌ها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشه‌اش زدیم، از آن گوشه‌اش زدیم، تأویل و توجیه کردیم، برای خوشایند عناصر استکبار که دشمنان اصلی اسلام و دشمنان اصلی این نظامند، مدام حرف را جویدیم، حرف را خوردیم، عقب ماندیم؛ قضیّه این‌جوری است. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیاء روحیّه‌ی انقلابی و احیاء روحیّه‌ی مجاهدت است.» (بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم۱۳۹۵/۴/۵)

ایشان همچنین معتقدند امروز شرایط ملت ایران، روشن تر و هموارتر از گذشته است و هزینه ها قابل اجتناب تر شده اند. انقلاب با عزم، اراده و ایمان مردم بوجود آمد و با همین نیروی مردمی باقی ماند و ریشه دواند و در مقابل تهدیدهای نظامی و تحریم ها ایستاد و فلج نشد و شجاعانه و سربلند به حرکت خود ادامه داد که از این پس نیز باید این حرکت ادامه یابد.

انقلاب و انقلابی گری برای همه دوران‌هاست و انقلاب یک رود جاری است و همه کسانی که براساس شاخص‌های انقلابی گری عمل کنند، انقلابی هستند، حتی جوانانی که امام (ره) را هم ندیده باشند.

طرز تفکری که انقلابی گری را مساوی افراطی بودن می خواند، و مردم را به «تندرو» و «میانه رو» تقسیم می کند یکی از خطاها است چراکه چنین دو گانه هایی که سوغات بیگانگان و سخن دشمنان است نباید وارد فرهنگ سیاسی کشور شود همچنین توقع یک میزان انقلابی گری از همه کسانی که در مسیر شاخصها و جهت گیری های انقلاب حرکت می کنند، اشتباه است و اصل بر این است که شاخصهای انقلابی گری وجود داشته باشد.(بیانات در مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد ارتحال امام راحل)

با عنایت به مفاهیم گفتمان انقلابی و دیدگاه مقام معظم رهبری می‌توان برخی شاخص‌ها و ویژگی‌های این گفتمان را در موارد ذیل برشمرد:

۱- اسلام ناب محمد (ص) را می‌توان به عنوان دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی دانست. این اسلام، همان اسلام سیاسی، اسلام انقلابی و اسلام جهاد و مبارزه و شریعت‌محور است. در این نگاه به اسلام، نگاه به دین، یک نگاه حداکثری بوده که دین به تمام نیاز‌های انسان پاسخگوست و در همه موارد باید براساس آن حرکت کرد.

۲- در گفتمان انقلاب اسلامی، حاکمیت اسلام سیاسی در دوره غیبت با ولایت فقیه تحقق پیدا کرده و ولی فقیه دارای مشروعیت الهی بوده و ولایتش همانند ولایت رسول‌الله (ص) و در طول ولایت الهی است لذا در این گفتمان، تبعیت مؤمنین از مقام ولایت، یک تکلیف شرعی و دینی به شمار می‌آید.

۳- در بُعدی دیگر از گفتمان انقلاب اسلامی، سعادت دنیا و کمال آخرت انسان به صورت توأمان مورد توجه است. بر این اساس نظام اسلامی، همانطور که باید دغدغه تأمین دنیای مردم را از نظر آرامش، امنیت، رفاه و معیشت و دیگر حقوق شهروندی داشته باشد، باید دغدغه رستگاری و کمال اخروی مردم را نیز مدنظر قرار دهد و برای رشد و تعالی معنوی فرد و جامعه نیز بر‌نامه‌ریزی داشته باشد.

۴- استکبارستیزی و ایستادگی در برابر آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و محور نظام سلطه، یک اصل در گفتمان انقلاب اسلامی است همچنین در نگاهی دیگر حمایت و دفاع از حقوق مستضعفین محوری دیگری از این گفتمان است که براساس آن باید از محرومین و مستضعفین عالم و به ویژه ملت مظلوم فلسطین دفاع و حمایت کرد.

۵- در رویکردی دیگر از گفتمان انقلاب اسلامی باید استقلال کشور را در همه عرصه‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و در سه مقیاس داخلی، منطقه‌ای و جهانی حفظ کرد به این معنا که نظام سلطه همواره برای دستیابی به اهداف استعماری فرانوین خود به دنبال تسلط بر دیگر کشور‌ها از طریق خدعه و تطمیع و تزویر است. غیر از این، استکبار جهانی برای دستیابی به اهداف شیطانی و مادی خود نیاز به استفاده از قدرت و نفوذ دیگر کشور‌ها دارد. حال اگر در این زمینه هوشیار نباشیم، نقشه دشمن را تکمیل کرده و ابزاری برای پر کردن جدول کاری آن‎ها خواهیم بود لذا این امر به معنای وابستگی سیاسی به بیگانگان است که استقلال سیاسی را نقض می‌کند.

ازسوی دیگر تقلید از غرب و بیگانه در سبک زندگی، ضدیت با استقلال فرهنگی را به همراه دارد؛ بنابراین پایبندی به استقلال فرهنگی به معنای رعایت سبک زندگی اسلامی - ایرانی است. منظور از پایبندی به استقلال اقتصادی نیز هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جهانی است؛ بنابراین استقلال اقتصادی تنها با اقتصاد مقاومتی به‌دست می‌آید.

۶- در گفتمان انقلاب اسلامی باید در برابر دشمن حساسیت به خرج داد. طبعاً پیروی از این حساسیت، مانع از تبعیت از دشمنان می‌شود چنانکه در تعابیر قرآنی این عدم تبعیت، «جهاد کبیر» نامیده شده است. جهاد کبیر به معنی دوری از اطاعت کافر و خصمی است که در میدان مبارزه با او هستیم. درواقع این عدم تبعیت باید در میدان‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی صورت بگیرد و دایره آن هم به قدری فراخ و گسترده است که حتی نسبت به نسخه‌های به ظاهر شفابخش سیاسی و اقتصادی دشمن هم باید با احتیاط برخورد کرد.

۷-موضوع مردم محوری دولت‌ها یکی دیگر از محور‌های کلیدی گفتمان انقلاب اسلامی است که به عنوان مهمترین رکن اقتدار «سیاسی» و «مشروعیت حکومت اسلامی» شمرده می‌شود. این محور، در واقع جایگاه ملت را در تعیین خط مشی سیاست‌های کشور نشان می‌دهد. به بیانی دیگر این رویکرد گویای آن است که نظام اسلامی تا چه میزان تبلور دهنده خواست و مطالبات مردم باید باشد و تا چه اندازه‌ باورها، آرمان و نیاز‌های مادی و معنویی مردم را پاسداری کرده، تامین و محقق می‌سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار