مترو در شهرهای بزرگ جهان هر روز پذیرای بخش زیادی از جمعیت شهر است و این موضوع باعث شده تا این ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت فرهنگی و اجتماعی خاصی پیدا كند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از متروهای جهان با ایجاد كتابخانه های مجازی و حقیقی به دنبال ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مسافران خود هستند.

یكی از كارهایی كه برای پر کردن اوقات مسافران در متروهای جهان ترویج می‌شود مبحث کتاب‌خوانی است، مسئولان و فعالان فرهنگی با ایجاد كتابخانه های حقیقی و مجازی و برپایی كمپین های مختلف، سعی کرده‌اند تا مسافران را به خواندن كتاب ترغیب كنند. این مقاله به طور موردی به تجربه متروهای مهم دنیا می‌پردازد.

کتاب‌خوانی در متروهای جهان

كتابخانه مجازی در متروی نیویورک

در متروی نیویورک، مسافران هنگام ورود به ایستگاه ها می‌توانند با ورود به سایت SubwayLibrary.com كتاب‌های موجود را دانلود و مطالعه كنند.

حتی طرح هایی از كتاب های مجازی روی بدنه و صندلی قطارها وجود دارد كه از طریق اسكن كد QR هر كتاب، مسافران به راحتی می‌توانند آنها را دانلود كنند.

ایستگاه متروی هارلم، هلند

در كشور هلند نه تنها در ایستگاه مترو بلكه در سواحل آن نیز كتابخانه‌های ساحلی وجود دارد. در ایستگاه مترو هارلم هلند كتابخانه كوچكی ایجاد شده و مسافران می‌توانند كتاب‌های مورد علاقه خود را بردارند و بخوانند. این كتابخانه كوچک حدود 2000 عدد از بهترین كتاب‌ها كه جزء پر فروش‌ترین كتاب‌ها است را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در این ایستگاه فضاهایی برای گشت زدن و نوشیدن قهوه نیز برای مسافران فراهم شده و به كسانی كه عضو این كتابخانه هستند؛ كتاب هم به امانت داده می‌شود.

متروی مکزیکوسیتی، مكزیک

كیوسک‌های مجازی در ایستگاه مترو مكزیک نصب شده كه مسافران می‌توانند از این كیوسک‌ها كتاب‌های مورد علاقه و موجود در آن را با استفاده از اسكن كد QR دانلود كنند.

کتاب‌خوانی در متروهای جهان

متروی فیلادلفیا

در متروی این شهر نیز دسترسی مجازی به كتاب برای مسافران فراهم شده است و آنها می‌توانند كد QR كتاب مورد نظرشان را به راحتی اسكن كرده و كتاب مورد نظر خود را با استفاده از گوشی و یا تبلت همراه خود مطالعه كنند.

متروی بخارست، رومانی

كتابخانه مجازی در ایستگاه متروی ویکتوریا در بخارست رومانی همانند مترو فیلادلفیا کار می‌کند و مسافران می‌توانند كد QR كتاب‌ها را اسکن کنند. قسمت‌های وسیعی از ایستگاه های متروی این كشور را تبلیغ همین كتابخانه مجازی پوشانده است تا بیشتر به یک کتابخانه واقعی شبیه شود.

ایستگاه متروی سوژو، چین

در ایستگاه مترو سوژو چین مانند مترو هارلم هلند كتابخانه‌ای ایجاد شده است. در این كتابخانه حدود 2000 نسخه چاپی، 30 نوع روزنامه و نیز دسترسی به رایانه ها برای مسافران فراهم شده است.

متروی توكیو، ژاپن

اگر شما مترو توكیو را سوار شوید و در ایستگاه " نزو" پیاده شوید می‌توانید از كتابخانه كوچک آن استفاده كنید و به صورت امانی كتاب بردارید و پس از خواندن، آن را برگردانید. این كتابخانه به شكل كیوسک است و مسافران می‌توانند به صورت رایگان از آن استفاده كنند.

متروی مسكو

با تجهیز ایستگاه نووسلوبودسكایا به عنوان شاهكار هنر مدرن و یكی از پر رفت و آمدترین ایستگاه‌های مترو در مسكو و سایر ایستگاه‌های پایتخت به كتابخانه مجازی، مسافران می‌توانند محتوای كتابخانه مذكور را به صورت رایگان دانلود و استفاده كنند. در این کتابخانه مجازی بیش از یک‌صد اثر از ادبیات کلاسیک روسیه قرار داده ‌شده و با یک اسکن ساده توسط گوشی هوشمند یا تبلت قفسه‌های این کتابخانه در دسترس انواع سیستم‌عامل‌ها قرار می‌گیرد.

این کتابخانه بدون ثبت‌نام و بدون اینکه کاربر دچار زحمت شود، قابل‌استفاده است. در كنار این پروژه از مردم خواسته‌شده تا کتاب‌های موردعلاقه خود را با ارسال نظر، اعلام کنند.

كمپین جا گذاشتن كتاب

كمپین جا گذاشتن كتاب اولین بار در سال 2001 توسط "رون هورنبیكر " با عنوان "كتاب در گردش " شكل گرفت. در این كمپین افراد آثاری را كه مطالعه كرده‌اند رایگان و بدون هیچ ادعایی در مكان‌های عمومی جا می‌گذارند تا افراد بیش‌تری از آنها استفاده كنند.

منبع: تبیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.