نمایندگان دولت را موظف کردند تا از واردات خودرو در سال های 95 و 96، 60 درصد مالیات ویژه دریافت کند.

دولت مکلف به دریافت 60 درصد مالیات ویژه از وارد کنندگان خودرو در سال‌های 95 و 96 شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در صحن علنی امروز(دوشنبه 16 بهمن ماه) در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه سال 97 کل کشور با پیشنهاد محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران برای الحاق به تبصره 6 مبنی بر آن که دولت موظف است 60 درصد از سود حاصل از واردات خودرو را در سال 95 و 96 به عنوان مالیات ویژه از وارد کنندگان خودرو دریافت و پس از واریز به خزانه صرف حمایت از تولید و اشتغال کنند با 163 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 242 رأی مأخوذه موافقت کردند.

همچنین بر اساس پیشنهاد مصوب محمد دهقان در صحن علنی امروز سازمان بازرسی کل کشور موظف است بر اجرای این بند نظارت کند تا اگر تخلف و رانتی ایجاد شده از طریق مراجع قضایی پیگیری کند، عدم اجرای این بند تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در توضیح پیشنهاد خود گفت: در 2 سال گذشته رانت بزرگی برای وارد کنندگان خودرو ایجاد شد و برخی اجازه دادند این رانت از طریق ثبت سفارشات انجام شود که بعد از ثبت سفارش تنها برای دقایقی بلافاصله متوقف شد.

وی ادامه داد: بسته شدن ثبت سفارشات و قرار دادن تعرفه باعث شد تا وارد کنندگان خودرو به ثروت چند میلیاردی برسند که البته گران شدن دلار هم بی‌تأثیر نبود.

پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت دولت با این پیشنهاد اظهار کرد: قانون هیچ وقت عطف بما سبق نمی‌شود.

وی ادامه داد: رقم‌هایی که در صحن علنی بیان می‌شود اشتباه بوده و ما تنها 1.5 میلیارد دلار در سال 97 برای واردات خودرو پیش‌بینی کرده‌ایم که اکنون شما اعلام می‌کنید 28 میلیارد دلار خودرو وارد شده که این تنها دادن آدرس غلط است.

یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه هم ضمن اظهار مخالفت کمیسیون متبوع خود با پیشنهاد دهقان گفت: ما می‌خواهیم قانونی بنویسیم که عده زیادی را تحت تأثیر خود قرار دهد و باید برای این قانون نویسی اعداد و ارقام شفاف بیان شود.

وی تصریح کرد: رقم 109 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق واردات خودرو به هیچ عنوان منطقی نیست و آقای دهقان مشخص نکردند این دریافت سود باید از درآمد باشد یا خیر که این گونه هر شخصی که حتی یک خودرو هم وارد می‌کند باید این مالیات را پرداخت کند که این درست نیست.

انتهای پیام/

موافقت مجلس با دریافت مالیات ویژه از واردکنندگان خودرو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار