جان بابایی مطرح کرد:

ساماندهى نظام درمان و تدوين راهنماهاى بالينى مهمترين اولويت هاى حوزه درمان/هيچ بسته خدمتى در حوزه درمان كوچک نشده است

معاون درمان وزارت بهداشت، ساماندهى نظام درمان و تدوين راهنماهاى بالينى را مهمترين اولويت هاى اين حوزه عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جان بابايى معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبرى با بيان دستاوردهاى طرح تحول سلامت در حوزه درمان گفت: با اجراى طرح تحول سلامت پرداختى از جيب مردم از ۳۷ درصد به ۳ درصد برای روستاییان و ۶ درصد برای شهرنشینان رسید و حمایت مالی از ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بیمار بستری طى اين مدت انجام شد.

وى ادامه داد: کاهش پرداختى مستقیم مردم از جیب در حوزه سلامت در مراكز دولتی، خصوصی در بخش بستری و سرپایی از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد رسيد.

معاون درمان وزارت بهداشت حفاظت مالی از بيماران بستری در برابر هزينه‌های كمرشكن درمانى در بيمارستان‌های دولتی را يكى از دستاوردهاى بزرگ طرح تحول معرفى كرد و گفت: در اين راستا کاهش ۴۲ درصدی قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی را شاهد بوديم.

جان بابايى با اشاره به کاهش سزارین به میزان ۶.۵ درصد مطلق و معادل ۱۱.۶ درصد پایه گفت: سزارین بار اول به میزان ۵ درصد كاهش پيدا كرد، از اقدامات ما در حوزه درمان به منظور كاهش نرخ سزارين ، بازسازى و نوسازى بسيارى از زايشگاه هايى كه ساخته شده بودند و سال ها از زمان ساخت آن مى گذشت كه در طرح تحول سلامت تبديل به اتاق‌هاى خصوصى زايمان شدند و ٢ هزار LDR يا اتاق خصوصى درمان راه اندازى شد و محرومترين مناطق اين اتاق‌هاى خصوصى را دارند و تاكنون ٢ ميليون زايمان طبيعى رايگان در كشور داشتيم.

وى ادامه داد: فرهنگسازى و آموزش مادران باردار و برخوردارى از زايمان طبيعى از اقداماتى است كه در مراكز بهداشتى و درمانى انجام مى شود و در اين زمينه آموزش هايى به مادران باردار داده مى شود؛ افزون بر اين امكان حضور يكى از بستگان در اتاق زايمان خصوصى وجود دارد و اميدواريم با آموزش و تربيت مامای باتجربه ، زايمان طبيعى را افزايش دهيم.

جان بابايى با بيان اينكه در مناطق مرزى و جنوبى كشور ٧٥ درصد زايمان اول مادران باردار طبيعى انجام مى شود، تاكيد كرد : بايد در استان هاى مركزى و شمالى نيز به اين آمارها برسيم.

معاون درمان وزارت بهداشت پوشش خدمات نابارروى را يكى از دستاوردهاى طرح تحول سلامت دانست و گفت: ١٥ درصد زوجين در سنين بارورى ناباور هستند، برنامه ما در طرح تحول پوشش تماو خدمات نابارورى در مراكز دولتى نيست بلكه در برخى مراكز در حال خريد خدمت هستيم و اميدواريم با پوشش بيمه اى با همكارى سازمان هاى بيمه گر پوشش خدمات نابارورى را افزايش دهيم.

وى به بازسازى فضاى فيزيكى بيمارستان ها به خصوص در مناطق محروم اشاره كرد و گفت: بيش از ٢ ميليون و ٥٠٠ هزار فضاى بيمارستانى نوسازى و بازسازى شدند.

جان بابایی به ساخت ۲۵۰ کلینیک ویژه، شامل ۶۴۴۰ مطب برای پزشکان اشاره کرد و افزود: این کلینیک‌ها در ۱۲۸ شهر منطقه محروم راه اندازی شدند و تا کنون ۱۵۶ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۵۱۷ ویزیت به کمک ۱۴ هزار متخصص و فوق تخصص در ۶۵۸ کلینیک ویژه در ۳۸۵ شهر کشور با تعرفه دولتی انجام شده است.

وی راه‌اندازی ۳۴ پایگاه اورژانس هوایی  را یکی از اقدامات در زمینه ارتقای  اورژانس پیش بیمارستانی دانست و گفت: تا کنون ۹۶۷۹ مصدوم و بیمار حاد ب کمک اورژانس هوایی با ۶۴۵۶ سورتی پرواز منتقل شده‌اند، همچنین تا پایان دولت یازدهم ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس زمینی اضافه شد و تاکنون ۱۲۵ اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور نوسازی و بازسازی شدند و افزون بر این ۱۵۰۰ تخت بخش اورژانس در سراسر کشور را بازسازی و استانداردسازی کردیم.

جان بابایی با بیان اینکه  در طرحتحول سلامت ۲۴۰۰ تخت ویژه به بخش های مراقبت‌های ویژه کشور افزوده شد، عنوان کرد: در راستای حمایت از بیماران صعب‌العلاجی مانند بیماران سرطانی شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در سه سطح در کشور راه‌اندازی شد که سطح یک آن  خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی  است واکنون  ۱۳۱ مرکز غربالگری و  ۵۲ مرکز شیمی درمانی سرپایی در سطح یک خدمت رسانی می کنند، همچنین خدمات تخصصی سرطان در ۳۷ مرکز تخصصی در سطح ۲ فعالیت می کنند، سطح سه نیز شامل خدمات فوق تخصصی و پیشرفته است.

وی به راه اندازی  ۹ مرکز تخصصی درمان سوختگی اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ تخت ویژه سوختگی به بیمارستان های کشور اضافه شد همچنین استانداردسازی چهار بخش مسمومیت موجود و راه‌اندازی ۹ بخش جدید در دستور کار قرار گرفت، افزون بر این   ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی نیز ایجاد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ساخت ۱۲۲ بیمارستان جدید با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند، تصریح کرد:  وزارت بهداشت به منظور درمان سکته‌های قلبی و مغزی حاد، برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های قلبی را در ۵۴ بیمارستان و ۲۴ شهر اجرایی کرد و در دو سال ۲۴ هزار نفر از این خدمات استفاده کردند همچنین برنامه ملی درمان سکته‌های مغزی  حاد نیز در ۵۵ بیمارستان و ۲۵ شهر راه اندازی شد و تا کنون ۱۲۰۰ نفر این خدمت را دریافت کرده اند.

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد شفافیت در حوزه درمان و دسترسی آسان مردم و صاحبان حرفه های پزشکی به اطلاعات ۲۱ هزار موسسه پزشکی، سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه‌های موسسات پزشکی را ایجاد کردیم و از طریق اعتباربخشی کیفی، خدمت رسانی به گردشگران سلامت ساماندهی شد، افزون بر این تدوین و اجرای نسل جدید اعتباربخشی در ۹۰۰ بیمارستان کشور با رویکرد ارتقای ایمنی و بهبود کیفیت خدمات و تکریم بیماران انجام شد که در این راستا با سازمان برنامه و بودجه کشور تفاهم‌نامه نقشه راه درمان ۱۴۰۴ را امضا و  آن را جهت اجرا به  دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم.

جان بابایی خاطرنشان کرد: در راستای ساماندهی نظام درمان کشور نشست‌های بسیاری را با انجمن‌های علمی تخصصی در راستای تدوین گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی برگزار می کنیم و امیدواریم تا پایان سال گایدلاین‌های ۵۰ خدمت پرهزینه تدوین و ابلاغ شود؛ چرا که این کار به نفع بیماران و کشور است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حفظ و نگهداشت طرح تحول نظام سلامت بسیار مهم است، گفت: این طرح از برنامه‌های خوب در کشور بوده و یکی از مهم‌ترین اقدامات ما نظارت بر نحوه  خدمات رسانی است، بر همین اساس در این دوره سامانه ۱۹۰ جان تازه‌ای گرفته و ما از طریق آن نظارت و تخلفات و مشکلات را در حوزه درمان پیگیری می‌کنیم، در حال حاضر در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی تیم‌های واکنش سریع ایجاد شده است تا اگر تخلف و شکایتی از طریق سامانه ۱۹۰ از سوی مردم مطرح شد، این تیم‌ها بتوانند وارد عمل شوند تا خدمات به طور ایمن‌تر ارائه شده و تخلفات پیگیری شوند.

جان بابایی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر اینکه بدهی‌های طرح تحول نظام سلامت افزایش یافته است، گفت: طرح تحول بدهی ندارد، به هر حال مردم باید خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت می‌کردند و اگر طرح تحول هم اجرا نمی‌شد، باید این خدمات را به مردم ارائه می‌کردیم، در صورتی که منابع طرح تحول سلامت یعنی یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شد، عملا مطالبه‌ای نبود،، هرچند که در این حوزه دغدغه مطالبات بیمه‌ها هم وجود دارد اما به هر حال مردم دفترچه بیمه دارند و انتظارشان این است که بیمه‌ها به آنها خدمت رسانی کنند، وزارت بهداشت تامین کننده خدمات است و اگر منابع پیش بینی شده به این وزارتخانه داده شود، دیگر منابعی جدیدی نیاز ندارد.

وی در خصوص حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌ها، گفت: در برخی مواقع فلوشیپ‌ها در حال گذراندن دوره در بیمارستان‌ها هستند یا متخصصان در کنار فوق تخصص‌ها دستیاری می‌کنندکه نیازی به حضور  پزشک مقیم نیست البته به کارگیری پزشک مقیم هم بر حسب شناسایی و نیاز مناطق است که در حال حاضر نیز روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر حسب نیاز منطقه و برای ارائه خدمات از این گروه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

پول ما را بدهند بیمارستان‌ها اعتراض نمی‌کنند

جان بابایی افزود: با توجه به اینکه منابع مالی بیمارستان ها محدود است تاخیر در رسیدن منابع از سوی بیمه ها موجب آسیب به فروشندگان خدمات می شود و بحث هزینه دارو، ملزومات و سایر مصارف با تاخیر انجام می شود اما خوشبختانه  مردم از خدمات اورژانس محروم نشده‌اند و در صورت مواجهه با شکایات و گزارش ناظران و بازرسان این موضوع بررسی می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: بیش از600 بیمارستان در کشور داریم، نمی‌گوییم کارها در همه این بیمارستان‌ها خوب پیش می‌رود زیرا اگر اینگونه بود بحث نظارت و بازرسی مطرح نمی‌شد اما ارائه خدمات به مردم و بررسی نقاط ضعف از موضوعاتی است که به دنبال آن هستیم.

جان بابایی در پایان با توجه به محدودیت منابع، صرفه جویی و مدیریت خدمات افزود: قرار نیست خدمات غیراورژانس بدون سقف باشد بلکه  به فوریت انجام می شود اما خدمات پرهزینه باید سقف گذاری شود تا با مدیریت شاهد ارائه بیشتر و بهتر خدمات در اقصی نقاط کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار