به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ عباس نظری، مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران امروز در آستارا گفت: تفاهم نامههای مالی پروژه سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در ۲ خط ریلی ایران را وزرای اقتصاد دو کشور ایران و آذربایجان به زودی امضاء میکنند.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی، فروردین ماه آینده کلنگ ساخت راه آهن آستارا - رشت با حضور روسای جمهور دو کشور در ترمینال ریلی آستارای ایران به زمین زده میشود، افزود: در آینده نزدیک یک قطار باری حامل MDF که از سن پترزبورگ روسیه حرکت کرده و در حال حاضر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است، وارد آستارای ایران میشود.
مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران اظهار داشت: این قطار باری به صورت آزمایشی و در راستای بررسی مسایل فنی و ایمنی خط ریلی آستارا- آستارا وارد گیلان خواهد شد.
نظری مزیت راه آهن بین المللی آستارا – آستارا و اتصال آن به خط آهن رشت - قزوین و سپس راه آهن سراسری کشور را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بهره را از این خط ریلی که بخشی از کریدور بین المللی شمال به جنوب موسوم به نوستراک است، میبرد و در این راستا کالاها هزار و ۸۰۰ کیلومتر در مسیر ایران ترانزیت میشود.
وی با اشاره به اینکه مسیر قطارهای مسافربری از ترمینال ریلی شهر آستارای ایران تا مسکو و مسیر قطارهای باری از مسکو تا خلیج فارس و سپس به هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است، گفت: بر اساس پیش بینیهای انجام شده این مسیر ظرفیت ترانزیت حداقل ۲ میلیون تن بار در سال را دارد.
مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران با اشاره به تاکید مسئولان عالی رتبه دو کشور ایران و آذربایجان برای تکمیل هر چه سریعتر خط ریلی آستارا- آستارا افزود: راه آهن قزوین - رشت - آستارا از مهمترین طرحهای ریلی ایران است که با تکمیل آن کریدور شمال- جنوب آماده میشود.
در ادامه مسئولان مرزبانی و راه آهنهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از پل ریلی راه آهن آستارا - آستارا بازدید کردند.
مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران، معاون فنی و ساخت و ساز راه آهن جمهوری آذربایجان، مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مرزی آستارای ایران، مرزبان درجه یک جمهوری آذربایجان در منطقه لنکران، پیمانکار پروژه و مدیر پروژه خط آهن بین المللی آستارا- آستارا از پل ریلی مشترک ۸۰ متری و سه دهنه مرزی و همچنین محل احداث پایانه بار این راه آهن بازدید کردند و در جریان روند اجرای این پروژه مهم بین المللی قرار گرفتند.
خط صفر مرزی بر روی پل ریلی راه آهن ایران و آذربایجان تعیین و از سوی مرزبانان درجه یک ۲ کشور همسایه در آستارای ایران و منطقه لنکران جمهوری آذربایجان و کارشناسان فنی، زمین سنجی و جغرافیایی دو کشور علامت گذاری شد.
عباس نظری، مدیرکل دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن ایران در حاشیه این بازدید گفت: کریدور بین المللی شمال - جنوب برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.
وی به عزم و اراده سیاسی روسای جمهور ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل و اتمام هر چه سریعتر پروژه ریلی آستارا- آستارا و رشت - قزوین اشاره و تصریح کرد: راه آهن آستارا- آستارا یک فرصت بی نظیر برای ایران برای توسعه تجارت جهانی است.
همچنین برای ورود آزمایشی نخستین قطار باری به آستارای ایران تفاهم نامه بین مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و کشور جمهوری آذربایجان امضا شد.
این تفاهم نامه را مرزبان درجه یک جمهوری اسلامی ایران در شهرستان آستارا و مرزبان درجه یک جمهوری آذربایجان در منطقه لنکران و با حضور زمان نوروز اف معاون فنی و ساخت و ساز راه آهن جمهوری آذربایجان و عباس نظری مدیرکل دفتر امور بینالملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا کردند.
انتهای پیام/ع