خطیبی گفت: اروپایی‌ها همواره نیازمند واردات نفت از ایران هستند، چرا که ظرفیت های مازاد و حتی نفت خام‌های غیر مرسوم دیگر پاسخگوی بازار نیست.

اروپا نیازمند نفت ایران استبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک اظهار کرد: اروپایی ها با شدت گرفتن تحریم ها در سال های اخیر حتی یک بشکه نفت از ایران نخریدند به این ترتیب 40 درصد صادرات نفت ایران کاهش یافت.

وی همچنین افزود: بعد از اینکه بحث برجام پیش آمد آن هم شرایطی بود که از ظرفیت های مازاد ایجادی استفاده و به شدت محتاج نفت ایران بودند.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: اروپایی ها برای اینکه بتوانند نفت ایران را جایگزین کنند از سه تا چهار سال قبل به فکر ظرفیت سازی در کشورهای دیگر افتادند.

وی در ادامه افزود: این کشورها زمانی که ظرفیت های مازاد آماده بهره برداری شد، دستکم یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران را از بازار خارج کردند.

خطیبی اضافه کرد: وقتی ظرفیت مازاد ایجادی با رشد تقاضا مصرف شد دوباره به فکر واردات نفت از ایران شدند.

وی بیان کرد: ممالک اروپایی برای این که بتوانند نفت ایران را جایگزین کنند، روی همسایگان جنوبی کشور مثل عربستان، امارات، کویت و غیره سرمایه گذاری هنگفتی کردند.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: سرمایه گذاری های صورت گرفته موجب ارتقای ظرفیت های تولید نفت کشورهای مورد اشاره شد، به نحوی که با خروج نفت ایران از بازار به راحتی این کشورها توانستند خلأ موجود را پر کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به افزایش سالانه یک تا یک و نیم میلیون بشکه تقاضای نفت در بازارهای جهانی، یادآور شد: اروپایی‌ها همواره نیازمند واردات نفت از ایران هستند، چرا که ظرفیت های مازاد و حتی نفت خام های غیر مرسوم دیگر پاسخگوی بازار نیست.

انتهای پیام/

افزایش سالانه یک و نیم میلیون بشکه تقاضای نفت در بازارهای جهانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار