صولی گفت: احزاب در کاهش تنش‌های فرقه‌ای و مبارزه با افراط گرایی می‌توانند با هم گفتگو کنند.

احزاب کشورهای آسیایی قادر هستند افراطی گری را ریشه کن کنندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی صولی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم که از صبح امروز(جمعه 13 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به این موضوع که امروز بحث همکاری‌های بین الملل میان احزاب فراگیر شده است، اظهار کرد: دیپلماسی حزبی با ایفای نقش تسهیل گرایانه خود می‌تواند محدودیت‌ها و چالش‌های ناپیدای میان دیپلماسی رسمی و عمومی را رفع کند و گفتگوهای تفاهمی بین اساسی ترین موضوعات مشترک انسانی و مرتبط با منافع همگانی مهمترین مسئولیت جمعی احزاب است.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه احزاب در کاهش تنش‌های فرقه‌ای و مبارزه با افراط گرایی می‌توانند با هم گفتگو کنند، افزود: امروزه احزاب کشورهای غرب آسیا به طور کامل آثار و آسیب‌های تلخ افراط گرایی را دیدند؛ تنش‌های فرقه‌ای مبتنی بر برائت‌های مرتجعانه در این منطقه از فرهنگ و حقیقت دین اسلام برنمی‌خیزد.

وی ادامه داد: البته برخی‌ها تلاش دارند تا آموز‌ه‌های دین فرهنگ و سیاست را بهانه‌ای برای ترویج خشونت قرار دهند و باید گفت که آنها در پشت این نقاب به دنبال آتش افروزی فرقه‌ای هستند.

صولی با بیان اینکه حزب موتلفه اسلامی از زمان تأسیس بر مبنای تحقق آرمان‌های انسانی شکل گرفته، افزود: حزب موتلفه نیز خود قربانی افراط گرایی سازمان‌های تروریستی بوده که از سوی مدعیان اصلی حقوق بشر حمایت می‌شدند و متأسفانه در طول چهار دهه گذشته تعداد زیادی از رهبران این حزب مانند محمدعلی رجایی، باهنر، آیت‌الله بهشتی قربانی تروریسم فرقه‌ای و خشونت سازمان‌های افراط گرای دارای قرائت‌های مذهبی انحرافی شدند.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: به همین جهت مبارزه با افراط گرایی و تلاش‌ برای ترویج اسلام اصیل از مهمترین اولویت‌های روابط خارجی حزب موتلفه است ما از یک دهه پیش نشانه‌های این رفتار خشونت آمیز را در منطقه دیده‌ایم و به همین خاطر در سال 2008 از احزاب 7 کشور منطقه دعوت کردیم تا درباره موضوع افراط گرایی صحبت کنیم.

وی با بیان این که این گفتگوها تا سال 2008 ادامه داشت، گفت: در این گفتگوها بر ضرورت ریشه یابی برای کشف سرچشمه اصلی ترویج خشونت و نژاد پرستی فرقه‌ای تأکید شد؛ از نظر ما ریشه افراطی گرایی و تروریسم در منطقه غرب آسیا اسرائیل است.

صولی با بیان اینکه در سال 2015 نیز با حضور بیش از 40 حزب کمیسیون نقش احزاب کشورهای اسلامی در تحقق وحدت برگزار شد، افزود: در زمینه مقابله با افراط گرایی دیدارهایی متعددی میان احزاب و سازمان‌های سیاسی کشورهایی چون لبنان و عراق و سوریه برگزار شد که نتیجه آن برگزاری نشست تأسیسی اتحادیه احزاب حامی مقاومت با مشارکت بیش از 35 حزب سیاسی معتبر منطقه‌ای بود و امروز هم ایران برای این موضوع میزبان بیش از 50 حزب سیاسی است.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه امروز افراط گرایی عریان و خشنی که در قامت داعش بود با همکاری جمعی از کشورهای مختلف غرب آسیا به پایان رسیده است، گفت: در حال حاضر بنیاد این تفکر هنوز وجود دارد چرا که این موضوع ریشه در سه گانه شوم فقر، جهل و تعصب اقلیتی وابسته به ثروت‌های نفتی را دارد.

وی افراطی گری را دارای ماهیتی سیال دانست و افزود: چنانچه این موضوع در منطقه ما مهار شود مناطقی مانند آسیایی مرکزی و شرقی را تهدید خواهد کرد پس باید ریشه آن را خشکاند؛ حزب موتلفه اسلامی ایران با اتکا به تجربه‌های گذشته خود آماده هرگونه همکاری و گفتگو با احزاب سیاسی آسیا در این زمینه است.

صولی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه حزب موتلفه بهای گزافی برای کسب این تجربه داده است، خاطرنشان کرد: حزب موتلفه اسلامی بر پایه‌های آموزه‌های شیعی تشکیل شده و بر همین اساس با پیروان دیگر ادیان و مذاهب چه در داخل و چه در خارج از کشور روابط دوستانه برقرار کرده است؛ پس به همین دلیل تأکید می‌کنم که دین و مذهب نه تنها عامل اختلاف و تنش نیست بلکه مهمترین عامل کاهش آ‌نهاست و می‌تواند باعث تعامل و همزیستی مسالمت آمیز شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار