مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : انتقال ژن دوقلوزایی بر روی گوسفند نژاد کردی در ایستگاه پرورش گوسفند کردی شهرستان شیروان برای نخستین بار در کشور اجرایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ احمد داوطلب مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت : با این روش گوسفندان تولید شده قابلیت تولید بره بیشتری نسبت به گوسفندان اولیه خواهد داشت و در این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.

وی با بیان این که سیاست سازمان حمایت از نژادهای داخلی و استفاده از نژادهای خارجی برای گوسفندان پر بازده بوده است ، افزود : نتایج حاصل از آن ها علاوه بر اینکه در آن دنبه حذف شده است دارای دوقلوزایی و بره زایی بیشتری نسبت به مادرشان ، رشد سریع و زودرس و عرضه زودتر به بازار است .  

داوطلب اظهار کرد : در تولید گوسفندهای پر بازده از نژادهای خارجی مثل رومانف در گله های مردمی استفاده شده است .

وی با اشاره به این که استان خراسان شمالی با 2 میلیون و 55 هزار راس دام سبک حدود 3 ممیز 5 درصد جمعیت دام سبک را در کشور دارد ، گفت : ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی در سال 1368 در شهرستان شیروان در روستای حسین آباد در زمینی به وسعت 10 هکتار تاسیس شد.

وی افزود : گوسفند کردی گونه ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دومنظوره گوشتی - شیری است.

مدیر امور دام جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود : این نژاد دامی دارای مدت پرواربندی طولانی است اما بره های نژاد کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند که از این رو اصطلاحا به این نژاد پیش رس گفته می شود.

وی در ادامه گفت : پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه، نمد و گلیم کاربرد دارد.

گفتنی است : شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد

انتهای پیام/آ

2 میلیون و 55 هزار راس دام سبک در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
مرسی از اطلاعاتی که دادید