مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گفت : دهه فجر امسال 10 پروژه عمرانی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ محمد سویدانلویی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت : به مناسبت دهه فجر امسال 10 پروژه از 104 پروژه عمرانی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در استان خراسان شمالی به بهره برداری می رسد.

وی افزود : 9 میلیارد و 954 میلیون تومان اعتبار برای پروژه های عمرانی سال 96 میراث فرهنگی اختصاص یافته است .

سویدانلویی با بیان اینکه استان خراسان شمالی از لحاظ هتلینگ و اقامت گردشگری فراتر از اقتصاد مقاومتی است ، اظهار کرد : مجتمع هماگ ، هتل 4 ستاره معظمی با 35 درصد پیشرفت فیزیکی ،هتل داریوش در بجنورد ، هتل سه ستاره امیر خانلو و هتل سه ستاره آشخانه از جمله هتلینگ و اقامت گردشگری در استان خراسان شمالی هستند .

وی گفت : هتل سه ستاره آشخانه با اعتبار حدود 3 میلیارد تومان تا نوروز 97 به بهره برداری خواهد رسید .

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت : از 43 اثر منابع تاریخی و فرهنگی در استان خراسان شمالی تا کنون 4 اثر ثبت جهانی شده اند .

هم اکنون 51 رشته صنایع دستی فعال در استان وجود دارد

 سویدانلویی با بیان این که قبل از انقلاب اسلامی در استان 51 آثار ملی در استان ثبت ملی شده بود ، اظهار کرد : در حال حاضر 569 اثر در استان خراسان شمالی ثبت ملی شده است .

وی با اشاره به 7 کاوش بین المللی در استان گفت :معرفی و توالی کاوش برای شناخت استان ، جذب محافل علمی ، پژوهش در ابعاد مختلف منقول و معقول و شناسای هویت اشیائ را از اهداف تاثیر پذیری کاوش ها در استان برشمرد .

مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد : از سال 93 تا کنون 371 پرونده ضبط و تخلفات اشیائ تاریخی در استان تشکیل و 171 شکایت به دادگاه و دستگاه قضایی گزارش شده است .

سویدانلویی با بیان این که از سال 93 تاکنون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی یک میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار داشت ، اظهار کرد : بیش از نیمی از این اعتبارات صرف حقوق و دستمزد کارکنان شده است .

وی گفت : در سال 96 هزار و 96 گردشگر خارجی از آثار تاریخی استان دیدن کردن که نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشتیم .

وی با اشاره به رشد 7 درصدی در پذیرش مسافران از آثار تاریخی استان در 9 ماهه امسال 25 میلیون و 956 هزار مسافر از مراکز تاریخی و فرهنگی استان خراسان شمالی بازدید کردند،گفت : سال گذشته 23  میلیون و 912 مسافر از مراکز تاریخی و فرهنگی استان دیدن کردند .

عابدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان شمالی هم در این نشست به ایجاد بارازجه ها و نمایشگاه های صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود : به دلیل این که پایلوت اصلی شهر بجنورد در نظر گرفتیم که هم اکنون بازارجه صنایع دستی در حسینیه جاجرمی ها در مرکز استان برقرار است ولی وجود بنای تاریخی عمارت مفخم و آیینه خانه هنوز ایجاد بازار چه در بجنورد امکان پذیر نشده و امیدواریم در صورت تخصیص زمین و ظرفیت بخش خصوصی این مشکل برطرف شود .

وی افزود : هم اکنون با همکاری شهرداری شیروان زمینی در ورودی شهرستان شیروان از سمت مشهد صدور مجوز برای ایجاد بازارچه در حال رایزنی هستیم .

عابدی افزود : برای نجات بخشی عمارت مفخم و آیینه خانه که بر اثر زلزله امسال دچار آسیب شده بود هم اکنون 500 میلیون تومان از محل ستاد بحران استان ابلاغ شده است .

وی برگزاری جشنواره گردشگری جاده ابریشم ،ایجاد بازارچه های صنایع دستی و نوروزگاه ها در کنار آثار تاریخی را از جمله برنامه های گردشگری در استان اعلام کرد .

انتهای پیام/آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.