علت فوت 2 کودک کرمانشاهی، سرما نیست/ بارش برف پیش بینی شد اما غافلگیر شدیم/ سلبریتی ها پول زلزله زده ها را تحویل ندادندرئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:مرگ دو کودک زلزله زده به علت سرما نبوده بلکه یکی از این کودکان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری را هم دیر به مراکز درمانی منتقل کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری پیش از ظهر امروز اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران سازمان هماهنگ کننده و حمایت کننده است که ١٠٠ پرسنل دارد و توقعی که در رسانه مطرح شده  اینگونه است که صفر تا ١٠٠ مشکلات با این سازمان است.

وی در ادامه افزود: در یک لحظه در٣٠ استان درگیر سیلاب ، برف و کولاک  و گرد و غبار بودیم، پس بنده نمی‌توانم در همه استان‌ها حاضر باشم.

نجار بیان کرد:مردم در مدیریت بحران ایفای نقش می‌کنند و در کنار دستگاه‌ها همکاری دارند.

 وی بیان کرد:در زلزله کرمانشاه همه دستگاه‌ها هم پیمان شدند حتی مردم هم به صحنه آمدند و به هموطنان شان کمک کردند، و در کمتر از ٤٨ ساعت ٨٠ درصد مسیر‌های شریانی بازگشایی شد.

نجار در پاسخ به سوالاتی در مورد زمین لرزه کرمانشاه اظهار کرد: در این زمینه یک رکورد ثبت شد و من باسال‌ها مسولیت چنین موردی را ندیدم که طی مدت این زمان کوتاه و ظرف ۴۸ ساعت اقداماتی در یک منطقه انجام شود. در این زلزله برای ترمیم شریان‌های حیاتی ۱۱۰ اکیپ از اداره آب و برق با تجهیزات پای کار آمدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه اگر مشکلی در زمینه راه‌ها به وجود می‌آید نباید مدیریت بحران پاسخگو باشد، ادامه داد:شبکه‌های مجازی به عنوان فرصت و تهدید افکار عمومی را تشویش می‌کنند، در فضای مجازی فیلمی پخش شد که در سر پل ذهاب گور دسته جمعی است، ولی چنین شایعاتی صحت نداشت. مگر می‌شود ٦٢١ کرمانشاهی که در زلزله جان باختن بدون آداب و رسومی دفن شوند.

نجار با بیان اینکه چهارشنبه چندین هشدار از سوی هواشناسی داشتیم و در رسانه‌ها اعلام شد لذا پیش بینی  شده بود اما پیش بینی برف سنگین نبود،ادامه داد:دستگاه ها باید آمادگی و پیش بینی برای سخت‌ترین شرایط بحرانی را داشته باشند. اقداماتی خوبی انجام شد اگرچه نواقصی هم داشت.

وی گفت: ما بیش از ٥ تا ٦ هزار نفر را در مسجد جمکران اسکان دادیم و پذیرایی شدند و پتو توزیع شد، البته مردم هم باید کمک کنند و نباید در چنین شرایطی سفر کرد و بدون تجهیزات وارد جاده شد.

امدادرسانی در 209 محور شهری و روستایی 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در ٢٠٩ محور شهری و روستایی امداد رسانی انجام شده و کار امدادرسانی به بالغ بر ٦٥ هزار نفر انجام شده ، ادامه داد: خدمات اسکان اضطراری به بیش از ٢٣ هزار نفر داشتیم.

وی گفت: رها سازی ٣ هزار خودرو کار آسانی نبود و البته ٧٦٥ تیم امداد و نجات و ٣ فروند بالگرد هم داشتیم.

وی گفت: نگرانی از آب شرب در کلانشهر‌ها داشتیم و جلساتی را هم در این خصوص برگزار کردیم و البته  اگر نواقصی می‌بینیم در جهت رفع آن می‌کوشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در مناطق زلزله‌زده سخت است و ما می‌دانیم مشکلاتی ازنظر سرویس بهداشتی، نبود آب گرم و ...وجود دارد خاطر نشان کرد: ما نیز برای این عزیزان اقدامات زیادی انجام دادیم. تعدادی وسایل گرمایشی از خارج از کشور وارد کردیم تا مشکلات ایمنی نداشته باشند.

نجار بیان کرد: در زلزله کرمانشاه ٩٥ هزار چادر توزیع و اسکان اضطراری انجام شد، البته استقرار نسبی اسکان اضطراری را شاهد بودیم و تعدادی زیادی هم بودند که بعضی بیش از یک چادر گرفتند و ١٤ هزار و ٨٠٠ کانکس هم تحویل داده شد.

تحویل 3 هزار و 500 کانکس به زلزله زدگان

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۴۸۰۰کانکس در مناطق زلزله زده مستقر شده‌اند، گفت:  از این تعداد بین ۸۳۰۰ تا ۸۴۰۰ کانکس توسط قرارگاه خاتم، ۲۰۰۰ کانکس توسط ارتش و ۱۰۰۰ کانکس توسط بنیادمسکن تامین شده که هزینه‌های این کانکس‌هارا دولت تامین کرده و این دستگاه‌ها آن را اجرایی کرده‌اند این در حالیست که ۳۵۰۰ کانکس نیز توسط مردم ساخته شده است.

نجار با بیان اینکه مقرر شد تا به زلزله‌زدگانی که خودشان می خواهند به جای کانکس اجاره بهاء داده شود گفت:‌ ساکنان شهرها ۵ میلیون و ساکنان روستاها ۳ میلیون تومان اجاره بهاء دریافت کردند که در مجموعه ۲۶۳۴ مستاجر و ۱۳۴۸ مالک آمدند و به جای کانکس از ما اجاره بهاء دریافت کردند. در مجموع با احتساب ۱۴۸۰۰کانکسی که مستقر شده می توان گفت ۱۸۷۰۰ نفر کانکس یا اجاره بهاء دریافت کردند، البته در میان افرادی که ممکن است در چادر یا کانکس باشند  افرادی هستند که در خانه تخریب نشده زندگی می‌کنند که در مقابل خانه خود یک چادر یا کانکس قرار داده‌اند و در هر دو محیط حضور دارند.

نجار بیان کرد: مرگ دو کودک زلزله زده به علت سرما به این صورت نبوده که در فضای مجازی مطرح شده چرا که یکی از این کودکان مشکل ژنتیکی داشته و دیگری را هم دیر به مراکز درمانی منتقل کردند.

وی در مورد این که آیا در این مناطق تخت بیمارستانی وجود ندارد؟ گفت:‌ ما در سرپل ذهاب تخت‌های درمانی داریم به عنوان مثال چندروز پیش شخصی که دچار مشکل قلبی شده بود در همین بیمارستان مداوا شد. وزیر بهداشت فرد دلسوزی را مسئول کرده که با جدیت کارها را انجام می دهد.

وی گفت: هنوز پولی که هنرمندان جمع آوری کردند برای زلزله کرمانشاه به دستگاه‌ها پرداخت نشده و امیدواریم این مبالغ که جمع آوری شده زودتر پرداخت شود.

زیبا کلام پول های جمع آوری شده را بیاورد

وی در رابطه با خبری مبنی بر جمع‌آوری 3 میلیارد تومانی کمک‌های نقدی توسط آقای زیباکلام و ایجاد دهکده امید در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه گفت: جمع‌آوری امکانات و نقدینگی توسط هنرمندان، سیاسیون و صاحبنظران ورزشی قابل ستایش است.

رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: برخی‌ها حساسیت دارند که این پول‌ها چه شده خب حق هم دارند ما در برنامه کاریمان ایجاد «دهکده امید» را نداریم بلکه می‌خواهیم بازسازی کنیم و تمام تلاش دولت این است سرپناه‌ها را سریع‌تر ایجاد کند تا زندگی به روال عادی برگردد.

وی در مورد اینکه بسیاری از پول‌های جمع‌آوری در حساب برخی اشخاص مانده است گفت:‌ هر کسی اگر پولی جمع‌آوری کرده باید در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد گاهی همین اخبار و جمع‌آوری کمک‌ها ایجاد توقع می‌کند و از شخص نامبرده هم می‌خواهیم که پول را بیاورد و بدهد در این زمینه نیز با دادستان کل کشور مذاکره داشته‌ایم که باید در مسیر اصلی این کمک‌ها قرار گیرد اما تا کنون نشنیده‌ام که هیچ یک از این اشخاص مطرح پول جمع‌آوری شده را به متولی مربوطه بدهند.

نجار بیان کرد: ٥٠٠ کیلومتر معابر بزرگراهی در تهران داریم که خوشبختانه مسیری مسدود نشد و فقط تردد خودرو‌ها با کندی انجام شد.

نجار بیان کرد: تجهیزات به اندازه کافی برای شرایط بحرانی پیش بینی نشده است و به دولت اعلام کردیم که چه تعداد تجهیزات و امکانات باید خریداری شود.

وی با بیان اینکه ٣٦ نفر در منزلی که جشن تولد بوده در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست دادند که بزرگترین حادثه و جان باخته در وقوع زلزله بود، ادامه داد:پس از وقوع زلزله کرمانشاه ظرف ٤٨ ساعت بازسازی و تامین اعتبار آغاز شد.

نجار ادامه داد:برای نصب کانکس زیر ساخت و آواربرداری انجام شده است و ٢١ هزار ٣٠٩ واحد باید بازسازی شود.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور بیان كرد: مردم به جای اهميت دادن به نمای ساختمان و دكوراسيون منزل در انديشه ساختمان با كيفيت و مقاوم در برابر زلزله باشند.ضمن اينكه ١٠ درصد مردم آگاهی دارند كه در زمان وقوع زلزله چه كاری باید انجام دهند.

نجار گفت: اينكه مطرح می شود اگر گسلی در تهران فعال شود اين شهر خراب می شود، درست نيست، چرا كه با فعال شدن گسل ٢ ميليون نفر تحت تاثير زلزله قرار می گيرند و ٨ ميليون تحت تاثير غير مستقيم زلزله قرار می گيرند.

انتهای پيام/

صحبت های مهم رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست خبری در تاریخ 11 بهمن ماه

 

برچسب ها: حوادث ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
هواشناسی از قبل اعلام کرده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
عرض تسلیت به خانواده داغدیده
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۴۹ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
خدابیامرزه وتسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
سلام
خدایا خودت کمک کن
آخرین اخبار