آب انبار‌های لوشکان و شال و گرمابه‌های زیاران و شریفیه استان قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ با ثبت این ۴ اثر تاریخی تعداد آثار ثبتی استان قزوین در فهرست آثار ملی به هزار و ۳۴۰ اثر افزایش یافت

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: آب انبار تاریخی لوشکان با توجه به نوع معماری و سازه از آثار اواخر دوره قاجار است که استفاده از طاق و تویزه در ساخت مخزن با توجه به نوع و نحوه اجرای آن، فراتر از معماری روستایی است.

حضرتی افزود: حفاظت و نگهداری از این بنای تاریخی به دلیل واقع شدن در بخش اسفرورین به عنوان یکی از حوزه‌های تمدنی دشت قزوین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ساماندهی و مرمت آن به همت کارشناسان این سازمان در سال جاری انجام شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، آب انبار تاریخی شال هم از جمله بنا‌های ارزشمند متعلق به دوره قاجار است که با توجه به آسیب‌هایی که طی سال‌های گذشته به آن وارد شده بود زیر نظر فنی میراث فرهنگی مرمت و ساماندهی شد.

حضرتی افزود: گرمابه تاریخی شریفیه از آثار مربوط به دوره پهلوی اول در جنوب غربی بافت شهر شریفیه با معماری سنتی طاق و تویزه است که به منظور حفاظت از این اثر تاریخی عملیات مرمت و بازسازی آن با هدف احیا و تغییر کاربری به‌عنوان مرکز آموزش، تولید، عرضه و فروش صنایع دستی زیر نظر کارشناسان فنی این سازمان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی درباره حمام تاریخی زیاران هم گفت: این بنای ارزشمند متعلق به دوره قاجار است که به روال بسیاری از گرمابه‌های تاریخی کشور در زمان فتحعلی شاه قاجار به‌عنوان بنایی عام‌المنفعه احداث و در اختیار عموم قرار گرفت.

حضرتی افزود: این بنای تاریخی در مرکز روستای زیاران و در مجاورت مسجد تاریخی، آب‌انبار و درخت چنار کهنسال روستا واقع‌شده و بخش اعظم فضا‌های یک حمام سنتی را دارا است و عملیات ساماندهی و مرمت این بنا با هدف تغییر کاربری و فعالیت مجدد آن در قالب موزه مردم‌شناسی روستایی و مرکز صنایع‌دستی با نظارت کارشناسان این سازمان انجام شده است.

انتهای پیام/

آب انبار‌های لوشکان و شال و گرمابه‌های زیاران و شریفیه در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار