مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: توسعه عمرانی و تعریض خیابان منجر به تخریب یک انبار از مجموعه‌ تلمبه‌خانه‌ تاریخی دارخوین شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان داشت: شهرداری دارخوین به منظور توسعه عمرانی و تعریض خیابان اصلی شهر، اقدام به تخریب یک انبار از مجموعه‌ تلمبه‌خانه‌ تاریخی دارخوین کرده است.

وی بیان داشت: کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی به محل تخریب مراجعه و جزییات را بررسی کرده‌اند و پس از جمع‌آوری مستندات، بخش حقوقی این اداره کل شکایتی از شهرداری مربوطه تنظیم کرده و موضوع در حال پیگیری است.

نشان عنوان کرد: برابر ماده 102 قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها در مورد تعریض معابر، موظف به استعلام و اخذ نظر از سازمان میراث فرهنگی هستند که در این مورد آن‌ها از این اقدام سرباز زده‌اند. همچنین  برابر بند 22 ماده 55  قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها موظف به تشریک مساعی با سازمان میراث فرهنگی برای حفاظت از میراث فرهنگی هستند که متأسفانه در مورد اخیر نه تنها همکاری در راستای حفاظت از میراث فرهنگی صورت نگرفته بلکه اقدام به تخریب کرده‌اند.

گفتنی است؛ مجموعه تلمبه‌خانه دارخوین که بین سال‌های  1912 تا 1930 میلادی توسط شرکت نفت ساخته شده است، مساحتی در حدود 5 هکتار دارد. این مجموعه دارای سینما، کارگاه، باغ و محلی برای اقامت، فروشگاه، مدرسه و کارخانه یخ‌سازی است که شهرداری دارخوین با بیان این‌ که این مجموعه مانع توسعه شهری است و به دلیل جانمایی آن منجر به تصادفات شده است اقدام به تخریب بخشی از آن کرد.

انتهای پیام/م

تخریب بخشی از تلمبه‌خانه تاریخی دارخوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.