پاک سرشت خبر داد

ضرورت تقویت مهارت آموزی و توانمندسازی افراد جامعه

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: ضعف فرهنگ مهارت آموزی و به فراموشی سپرده شدن آن، از جمله مشکلات اساسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سلیمان پاک سرشت معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نخستین نشست خبری خود که صبح امروز، دوشنبه نهم بهمن ماه ، در سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار شد، اظهار کرد: ضعف فرهنگ مهارت آموزی و به فراموشی سپرده شدن آن، از جمله مشکلات اساسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: ضرورت مهارت آموزی در جامعه امروز به گونه ای است که باید اتفاقات و اقدامات موثری در این حوزه صورت بگیرد و بر مسئله مهارت آموزی و توانمندی افراد متمرکز شویم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: در سیاست های کلی اشتغال، سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین در برنامه ششم توسعه بر تقویت و تمرکز مهارت آموزی سایر افراد تاکید شده است.

پاک سرشت اضافه کرد: ماده چهارم قانون ششم توسعه به موضوع ارتقاء بهره‌وری تاکید کرده است و این امر در گرو توسعه منابع انسانی و مهارت آموزی آنها است.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت:فساد در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تحمل ناپذیر است.

پاک سرشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر فروش گواهی مهارت کارگران ساختمانی اظهار کرد: آزمون های مهارت ویژه این افراد و فروش گواهی آن‌ها، باید در جایی که این اتفاق می‌افتد، بررسی شود و باید ببینیم که اصلا آیا این موضوع صحت دارد یا خیر و پس از آن به پیگیری موارد مورد تایید بپردازیم.

وی تاکید کرد: موضوع فساد در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تحمل ناپذیر است و در حال حاضر به چندین پرونده در این خصوص ورود کرده ایم و جزئیات و نتایج آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استعدادهای حرفه ای نسبت به گذشته تضعیف شده است، ادامه داد: اگر در گذشته افراد به واسطه توانمندی و مهارتشان شناخته می‌شدند، امروزه متاسفانه مدرک گرایی و گذراندن مدارج تحصیلی جای آن را گرفته است و دیگر مثل گذشته نیست که افراد موقعیت خود را از مهارت خود بگیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: متاسفانه ارزیابی افراد با مدارک تحصیلی در جامعه ما رخنه کرده است و اغلب افراد بدون اینکه توانمندی آن‌ها با شغلشان ارتباطی داشته باشد، مشغول به کار می‌شوند.

پاک سرشت تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر استعدادیابی از میان افرادی است که بتوانند نیازهای جامعه را تشخیص بدهند و در این حیطه فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: جامعه ای که نخبگان خود را از طریق آزمون هایی با سوالات چهار گزینه‌ای انتخاب می‌کند با چالش‌ها و اختلالات بسیار زیادی روبرو است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان کرد: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بخشی از ثروت و دارایی یک نسل است و باید به اندازه سایر موارد در جامعه به آن‌ اهمیت داده شود.

پاک سرشت افزود: متاسفانه نیروی انسانی جامعه امروز ما از مهارت کافی برخوردار نیست و علاوه بر آن، تمایلی هم به فراگیری و مهارت آموزی و توانمند شدن ندارند و این موضوع یکی از دغدغه های جدی خانواده ها و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

وی تاکید کرد: رفع نگرانی، عدم مهارت و توانمندی افراد، عزمی جدی را می طلبد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امروزه بر این موضوع متمرکز شده است و باید در نظر داشته باشیم که اصحاب رسانه در این حوزه، در این موضوع نقشی کلیدی دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر موضوع مهارت آموزی تاکید دارد و معتقد است که موضوع ایجاد اشتغال و کاهش فقر مستلزم ایجاد مداخلاتی در این زمینه در سطح جامعه است.

پاک سرشت تصریح کرد: شناسایی و انطباق توانایی سربازان آماده به خدمت، برای به کارگیری کسانی که مهارت خاصی را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فراگرفته اند، در دوره سربازی، از جمله مواردی است که مورد نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و برای این موضوع نیز یک تفاهم نامه میان ستاد نیروهای مسلح و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گذشته به امضا رسیده است.

وی تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دوره‌های بعدی این تفاهم‌نامه را با مکانیسم‌های تشویقی و تسهیلات خاص برای سازمان‌ها اجرا می‌کند.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  با اشاره به آموزش مهارتی در کشور گفت:آموزش مهارتی باید هدفمند و اثربخش در جامعه باشد به طوری که محتوای آموزش باید با مختصات و نیازهای موجود در جامعه همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: اجرای آموزش مهارتی باید در کشور تعریف شود و این کار مستلزم این است که برای ایجاد اشتغال در شهرهای کشور واحدهای مطالعاتی فعال ایجاد کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود:امروز آموزش به تنهایی راه حل بیکاری نیست و باید آموزش همراه با ایجاد بازار کار در کشور همراه باشد و این امر باید با هماهنگی دستگاه های اجرایی صورت بگیرد تا بتوانیم حلقه گمشده نیاز کشور را پیدا کنیم.

پاک سرشت آموزش های اثربخش را در کشور مهم خواند و گفت:ما تا زمانی که یک نظام عملکرد دقیق در این زمینه نداشته باشیم نمی توانیم به آموزش هدفمند و فعال در جامعه برسیم.

وی بیان کرد:سازمان فنی و حرفه ای کشور به عنوان یک نهاد در ایجاد اشتغال در کشور تا امروز توانسته در ایجاد شغل، نقش خوبی را ایفا کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: دستور العملی که ما با استانها داده ایم این است که آموزش های مختص خود همان شهر همراه با مهارت خاص در شهر های کشور در آینده نزدیک باید شکل بگیرد.

پاک سرشت در ادامه به نبود اشتغال در میان جوانان فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت:متاسفانه امروزه نبود اشتغال یکی از دغدغه های اصلی جوانان و بخصوص خانواده هایشان است،در حال حاضر هماهنگی ما با آموزش عالی بر این است که دانشجویان فنی و حرفه ای در حین تحصیل بتوانند از کارگاه های ما استفاده و در فارغ التحصیلی دارای گواهینامه شوند که این بزودی فراهم می شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد:در حال حاضر در کشور بالغ بر 10 هزار مراکز آزاد فنی حرفه ای داریم و یکی از تاکیدات ما این است که این مراکز باید از صلاحیت های بالایی برخوردار باشند.

پاک سرشت گفت:یکی از توافقات ما با وزارت علوم بر سررشته مدیریت فنی حرفه ای است که بتوانیم در این زمینه در دوران ارشد دانشجو بپذيريم و امیدواریم به این امر مهم برسیم.

وی افزود:ما باید در ایجاد آموزش های مهارتی در کشور به یک نقطه عطفی برسیم و این نیازمند حمایت و نگاه های نهادهای ذیربط است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به بودجه این سازمان گفت:متاسفانه ما از حیث بودجه و منابع،در ردیف مطلوبی قرار نداریم و سازمان با بودجه 1/3 در بخش آموزش نمی تواند مسئله آموزش مهارتی را در کشور حل کند که این امر توجه و نیاز جدی را می طلبد.

پاک سرشت یادآورشد: به هرحال ما امیدواریم چالش مهارت آموزی در کشور رفع شود.

انتهای پیام/

صحبت های مهم  رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست خبری نهم بهمن ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار