رئیس‌جمهور زامبیا در دیدار با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار کمک این نهاد به این کشور برای بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا  «ادگار لونگو»، رئیس جمهور زامبیا، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین خواست به این کشور آفریقایی کمک کند تا بتواند با بهره‌برداری از انرژی اتمی، منابع انرژی خود را تنوع بخشد.

او در دیدار با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در لوزاکا اعلام کرد زامبیا برای بهره‌برداری از انرژی اتمی به تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد و برای این کار روی حمایت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حساب می‌کند. 

لونگو افزود زامبیا برای رعایت قوانین و مقررات مرتبط با دانش هسته‌ای نیز باید از مهارت و آموزش‌های کارشناسان این آژانس برخوردار شود.

او تصریح کرد مردم کشورش باید با انرژی هسته‌ای و مزایای آن بیشتر آشنا شوند؛ چرا که بهره‌برداری از این انرژی می‌تواند به تسریع روند توسعه کشور کمک کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار اعلام کرد سازمان تحت هدایت وی آماده است تجارب خود را در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای در اختیار زامبیا قرار دهد و به این کشور کمک کند تا یک چارچوب قانونی در زمینه استفاده از علوم و فناوری‌های هسته‌ای و دستیابی به توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم برای بهره برداری از این انرژی ایجاد کند.

او تصریح کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گروهی از کارشناسان خود را به زامبیا اعزام خواهد کرد تا ضمن ارزیابی امکان بهره‌برداری انرژی هسته‌ای در این کشور، کمک‌های مورد نیاز را به این کشور ارائه نماید.

آمانو ضمن تمجید از استقبال از تصمیم زامبیا برای روی آوردن به دانش و فناوری هسته‌ای، تعهد کرد از این کشور آفریقایی برای تنوع بخشیدن به بخش انرژی خود حمایت کند.

ادگار لونگو که پس از هجده ماه اداره امور زامبیا به عنوان رئیس جمهور موقت، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته زامبیا از طرف حزب «جبهه میهن‌پرست زامبیا» نامزد شده بود در همان دور اول انتخابات با کسب بیش از 50 درصد آرا به پیروزی رسید و در سمت خود ابقا شد.

انتهای پیام/

درخواست زامبیا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

برچسب ها: آفریقا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار