معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیش از ۲۰ درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به بخش دندانپزشکی است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور ضمن اعلام اولویت های حوزه بهداشت گفت:باید انجام اقداماتی برای مشارکت پذیری بیشترمردم در برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: یکی از اولویتهای ما در حوزه بهداشت ارتقای کیفیت برنامه هاست، خوشبختانه طی سال های اخیر شبکه بهداشت به صورت کامل بازسازی شده است و نیروها و تجهیزات مناسبی جذب شده اند، اما هرچه می گذرد باید به این سمت برویم که هزینه ها را مهار کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت  ادامه داد: برای ارائه خدمات با کیفیت تر و قابل دسترس تر حتما نیاز به سطح بندی خدمات داریم، این کار ما را به برقراری عدالت در سلامت در کنار کنترل هزینه ها و ارتقای کیفیت، کمک خواهد کرد.

رییسی بیان کرد: خوشبختانه هیچ خدمت تکراری در شبکه بهداشت کشور وجود ندارد و این نشان از مترقی بودن این شبکه است.

پزشک خانواده و نظام ارجاع اولویت های بهداشت

وی افزود: نظام ارجاع به معنی نظام سطح بندی خدمات باید اجرایی شود، در کنار این برنامه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت یکی از اصلی ترین اولویت های ماست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر سامانه سیب (سامانه یکپارچه خدمات بهداشتی)، سینا و ناب تکمیل شوند سهم ما در تشکیل پرونده الکترونیک سلامت انجام شده است.

رییسی گفت: اصلاح نظام پرداخت ضروری است و اعتبارات باید بر اساس عملکردها اختصاص یابند و هیچ برنامه ای بدون پیوست اقتصادی و پایش، قابل قبول نیست.

سهم بالای هزینه های دندانپزشکی در  حوزه سلامت

وی بیان کرد: بیش از 3100 مرکز ما مجهز به یونیت های مدرن دندانپزشکی شده اند، در روستاها 1100 و در شهرها 1200 دندانپزشک مستقر هستند. باید با واگذاری شیفت های غیرفعال شبکه به این عزیزان از هزینه های مردم در بخش دندانپزشکی بکاهیم.

رییسی گفت: در حال حاضر بیش از 20 درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به بخش دندانپزشکی است و سهم دولت در ارائه خدمات دندانپزشکی حدود 8 درصد است که باید این سهم افزایش یابد.

60 درصد دانش آموزان 12 ساله دندان پوسیده دارند

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: یک میلیون و 300 هزار دانش آموز 12 ساله داریم که 700 هزار نفرشان (60 درصد) پوسیدگی دندان دارند اگر روزی یک دانش آموز در مراکز پذیرش شوند طی یک دوره یک ساله این پوسیدگی ها برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: در دفاتر خدمات سلامت در حوزه بهداشت محیط که واگذار شده اند کارهای خوبی انجام گرفته است و با تاسیس 35 دفتر تهران باعث شد تا 235 نیرو صرفه جویی شود که این نیروها را می توانیم به سمت نظارت ها شیفت و این دفاتر را می بایست در سراسر کشور توسعه دهیم.

رییسی گفت: آموزش از بخش بهداشت جدا نیست، آموزش مربوط به سرویس دهی‌ها، توانمندسازی کارکنان و افراد در جامعه سه بخش این حوزه هستند که باید ادامه و توسعه یابند.

 نوزادان ومادران باردار اولویت سلامت خانواده

وی اولویت بخش سلامت خانواده را پیشگیری از مرگ نوزادان ومادران باردار اعلام کرد و بیان کرد: 20 درصد مرگ مادران باردار بر اثر خونریزی است که اگر همین مورد کنترل شود به کاهش مرگ ها کمک شایانی می کند.

مالاریا در آستانه ریشه کنی

معاون بهداشت تصریح کرد: در بخش بیماری های واگیر هم کارهای خوبی انجام گرفته از جمله مالاریا که در آستانه ریشه کنی است و سل که نسبت به کشورهای منطقه آمار ما خیلی بهتر است و آمار موارد سل کشورمان 14 مورد در هر 100 هزار نفر است در حالی که این آمار در جهان 140 در 100 هزار نفر است.

رییسی افزود : باید دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشور افزوده شوند.

وی در خصوص پروژه های عمرانی معاونت بهداشت گفت: 4 هزار و 180 پروژه در دست اقدام است که باید بر اساس اولویت ها و مدیریت در تجهیز این مراکز در هزینه ها صرفه جویی کرد.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار