نماینده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: بحث یارانه‌ها، مقابله با فقر مطلق و سهم سلامت از نکات مثبت کلیات لایحه بودجه سال 97 است.

مقابله با فقر مطلق، سهم سلامت و یارانه نیازمندان از نقاط  قوت بودجه سال 97 است/ انتقادات وارده می‌خواهند در صحن اصلاح شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حشمت‌الله فلاحـت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن‌ماه) با اشاره به اینکه بنده به عنوان موافق با کلیات، انتقادات و پیشنهاداتی هم در جزئیات لایحه دارم، گفت: اگر کلیات لایحه امروز رد شود، باید به کمیسیون تلفیق رفته تا ظرف 72 ساعت اصلاح شود، اما تمامی بحث‌ها در تلفیق به حد نهایت رسیده است.

وی تصریح کرد: اولین اقدام در کمیسیون تلفیق مخالفت با گرانی در هر حوزه‌ای طی سال آینده بود و 75 درصد نمایندگان در این کمیسیون با ایجاد گرانی و افزایش مالیات در زمان رکود مخالفت کردند، هرچند که منابع درآمدی دولت کاهش پیدا می‌کند.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: دولت اجازه خواسته بود تا زمانی که قیمت نفت ماهیانه افزایش پیدا می‌کند درآمد افزایش یافته را برداشته و هزینه کند، اما کمیسیون تلفیق اجازه نداد و آن را حذف کرد.

همچنین دولت اجازه خواسته بود تا از صندوق توسعه ملی 5000 میلیارد و 800 میلیون دلار برای رفع مشکلات عمرانی، جاری و اضطراری برداشت کند که ما بحث جاری‌ها را حذف کردیم، زیرا اجازه مقام معظم رهبری را می‌خواست.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب بیان کرد: در نهایت با برداشت 4 هزار میلیارد دلار موافقت شد، آن هم برای آبیاری، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله‌زدگان و همچنین تقویت بنیه دفاعی که بیش از 65 درصد این پول برای این بنیه هزینه می‌شود، در نظر گرفته شد.

وی همچنین با بیان اینکه حذف جدول 17 و عناوین متفرقه و پنهان شده در بودجه از نکات مثبت آن است، گفت: یکسری اشخاص حقیقی و حقوقی پول‌هایی را برداشت می‌کردند که این موضوع موجب اعتراضاتی در جامعه شده بود، بنابراین اعلام کردیم هرگونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی باید طی گزارشی به مجلس ارائه شود و دیوان محاسبات هم بر روی این موضوع نظارت داشته باشد.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه عدالت پرداختی یکی از شاخصه‌های قابل دفاع در کلیات بودجه است، بیان کرد: معافیت مالیاتی را از حقوق 2 میلیون و 300 هزار تومانی در نظر گرفتیم و رو به بالا به صورت پلکانی مالیات را افزایش دادیم.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تصریح کرد: 2000 میلیارد تومان برای کمک به بخش مستمری بازنشستگان قرار دادیم و همچنین اجازه سپرده‌گذاری و اعطای تسهیلات را از قوای سه‌گانه گرفتیم.

وی ادامه داد: در بحث یارانه‌ها، مقابله با فقر مطلق، سهم سلامت و یارانه نیازمندان در کلیات بودجه به خوبی دیده شده، هرچند که برخی با قطع یارانه ثروتمندان مخالف بودند، اما این موضوع به دلیل مغایرت با عدالت اجتماعی تأئید نشد.

فلاحت‌پیشه گفت: اوراق و اسناد در بودجه یکی دیگر از مسائلی است که می‌توان در صحن علنی سقف آن را تغییر داد، اما ما با کمبود منابع مواجه هستیم و در برخی حوزه‌ها مانند عمرانی دچار مشکلاتی هستیم که باید برای این اوراق سقفی قرار داد، اما دست دولت بسته است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تأکید کرد: برخی موارد کلیات لایحه بودجه را می‌توان در صحن علنی با حذف و اضافه اصلاح کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا یارانه ها را قطع نکنید
آخرین اخبار