سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 40 تا 90 درصد از 28 تالاب کشور که آسیب دیده هستند، به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند.

28 تالاب  کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شده استحمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان اعتبار بودجه تالاب ها اظهار کرد: برای احیای تالاب ها سال آینده حدود 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به دستورمقام معظم رهبری اختصاص داده شده که بعد از بررسی و نهایی شدن در مجلس به تصویب می رسد.

وی افزود: با اختصاص بودجه 150 میلیون دلاری برای احیای تالاب ها ما می توانیم قدم هایی برای حفاظت و احیای تالاب ها بر داریم.

ظهرابی با بیان اینکه حدود 250 تالاب در کشور داریم، گفت: در بانک اطلاعاتی سازمان حفاظت محیط زیست حدود 150 تالاب ثبت شده است.

وی افزود: از 28 تالاب آسیب دیده در کشور،متاسفانه 40 تا 90 درصدشان به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند.

وی با اشاره به بحرانی بودن شرایط تالاب ها در کشور افزود: تالاب های گاوخونی ، بختگان ، دریاچه کافتر در استان فارس ، دریاچه ارومیه و شادگان در شرایط خوبی نیستند و نیاز به توجه بیشتری دارند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تالاب های مرتفع کوهستانی در وضعیت بهتری قرار دارند، تصریح کرد: تالاب هایی که کمترین بهره برداری از آن ها شده شرایط بهتری نسبت به دیگر تالاب ها دارند.

وی با اشاره به علل خشک شدن تالاب ها در کشور اظهار کرد: بهره برداری ناپایدار از منابع آبخیز ، فشار و بارگذاری فراتر از ظرفیت توان حوضه های آب ریز در حوضه تالاب ها ، برداشت غیر مجاز آب ، تغییر کاربری تالاب ها مهمترین علل خشکی تالاب ها است.

ظهرابی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با اعمال مدیریت زیست بومی ومشارکت ذی نفعان در تلاش برای احیای تالاب ها بوده، گفت: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت ، احیا و مدیریت تالاب ها در راستای حق آبه های محیط زیستی است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای حفظ حق آبه تالاب ها مجبور به جنگیدن با تمام ارگان ها و وزارت خانه ها هستیم، افزود: وزارت نیرو عمده ترین متولی توزیع آب در کشور است و دخالت وزارت خانه های کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت بسیار حائز اهمیت است .

انتهای پیام/

اختصاص 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای احیای تالاب ها

برچسب ها: محیط زیست ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار