مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: شهرک تخصصی برنج منطقه آزاد چابهار با توانایی تولید و فراوری سالانه بیش از 500 هزار تن برنج قابلیت تأمین کردن بخشی مهمی از برنج وارداتی به کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به تبدیل چابهار به مرکز تولید و فراوری برنج وارداتی ایران و کشورهای آسیای میانه گفت: ازآنجایی‌که عمده برنج وارداتی به ایران و کشورهای افغانستان و آسیای میانه از پاکستان و هند تأمین می‌شود؛ چابهار به دلیل نزدیکی به این دو کشور بهترین مزیت رقابتی و اقتصادی را برای تأمین و فراوری برنج وارداتی به ایران و آسیای میانه دارد.

وی افزود: با توجه به این قابلیت یک شهرک تخصصی فراوری و تولید برنج را در منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی کردیم و هم‌اکنون 16 واحد فراوری برنج در این شهرک مشغول به کار هستند که برنج وارداتی از هند را فراوری و به بازارهای هدف صادر می‌کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بابیان اینکه در هریک از این واحدها برای حدود 60 نفر اشتغال‌زایی شده است، گفت: با راه‌اندازی این شهرک و متمرکز کردن آزمایشگاه‌ها و انبارها و کاهش ضایعات، قیمت تمام‌شده برنج به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آید. ‌

کردی بابیان این‌که برای تأمین نیاز برنج وارداتی به این شهرک خط مستقیم کشتیرانی هند-چابهار از مدت‌ها پیش راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: واحدهای این شهرک توانایی تولید و فراوری سالانه 500 هزار تن برنج رادارند و آنجایی که سالانه یک‌میلیون تن برنج به کشور وارد که حدود 700 هزار تن آن هندی است چابهار می‌تواند به مرکز تولید و فراوری برنج هندی به کشور تبدیل شود.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که تمامی 26 واحد شهرک برنج فعال شوند، این شهرک قادر خواهد بود علاوه تأمین نیاز برنج هندی و پاکستانی به کشور، تأمین‌کننده بخشی از نیاز برنج وارداتی کشورهای افغانستان و آسیای میانه باشد و با اشتغال بیش از 10 هزار نفر گام مهمی در محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان بردارد.

انتهای پیام/گ

چابهار توانایی تولید برنج را داراست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار