عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بیشترین پیشرفت ما بعد از انقلاب اسلامی در حوزه صنایع دفاعی بوده، به طوریکه جز هشت کشور اول دنیا در حوزه صنایع دفاعی هستیم.
 
توانمندی صنایع کشور بعد از انقلاب اسلامی/۴۰ سال درخشش نخبگان ایرانی در صنعتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،پیشرفت های مهمی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در 40 سال گذشته در کشور روی داده است اما شاید بتوان گفت که هیچ‌گاه رسانه های ما نتوانستند بازتاب مناسب و درخوری از این پیشرفت ها در حوزه های مختلف کشور ارائه دهند تا اذهان عمومی را با این تحولات شگرف پدید آمده آشنا کرده و دسیسه دشمنان در سیاه نمایی کردن و کم جلوه دادن پیشرفت های ایران اسلامی را خنثی کنند.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و غیراسلام دانست. دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون است. هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر می‌شود.

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه‌نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. دشمنان تلاش می‌کنند تا از طریق قدرت رسانه‌ای خود، جلوی درک واقعیت های انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی را گرفته و با نوع واقعیت‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد کنند. در چنین شرایطی، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه آشکار می شود.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: در 40 سال گذشته توانستیم در حوزه‌های مختلف صنعتی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای دست یابیم. یکی از این حوزه ها صنعت تولید برق بود و اکنون جز ده کشور اول تولیدکننده برق هستیم که با تولید برق کیلو واتی دو سنت، پایین‌ترین قیمت جهانی برق را در کشور تولید می‌کنیم و این موجب شده که صنعتگران بتوانند، محصولی با قیمت تمام شده پایین تر تولید کنند و رقیبانی مانند ترکیه مجبورند با برق قیمت بالا، محصول پایانی را به بازار عرضه کنند.

وی در ادامه افزود: پیشرفت‌های ما در تولید برق و ساخت نیروگاه آن چنان زیاد بود که توانستیم برق خود را به خارج از کشور صادر کنیم . در پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت نیز همچون تولید بنزین و صنایع بالادستی متخصصان ما توانستند به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنند. هر چند در حوزه نفت در صنایع پایین‌ دستی پیشرفت‌ قابل قبولی نداشتیم و این نشان می‌دهد در هر حوزه‌ای توانستیم صادرات را تقویت کنیم، تولید ملی نیز رونق گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  تصریح کرد: شاید بتوان گفت بیشترین پیشرفت ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی در کشور در حوزه صنایع دفاعی بوده است، تا جاییکه متخصصان ما توانستند محصولات کاملا وطنی در این حوزه تولید کرده و ما را جز هشت کشور اول دنیا در حوزه صنایع دفاعی قرار دهند.

وی گفت: دلیل اصلی پیشرفت صنعت دفاعی ایران بعد از انقلاب اسلامی، فقدان امکان واردات از خارج بود که موجب شد دانشمندان و متخصصان و مهندسان ما مجبور شوند تمام مایحتاج کشور در این حوزه را در داخل تولید کنند.

این فعال صنعتی بیان کرد: اگر بخواهم در بین صنایع موجود کشور که پیشرفت‌های خوبی بعد از انقلاب داشتند به یک صنعت نمره اول را بدهم؛ بدون شک این صنعت، صنعت موشکی کشور است.

نماینده مردم ساوه در خانه ملت ادامه داد: همان طور که می‌دانید صنایع موشکی قبل از انقلاب اسلامی در کشور وجود نداشت و تقریبا می‌توان گفت هیچ گونه تولیدی در این حوزه نداشتیم؛ اما با پشت کار دانشمندان ایرانی توانستیم، اولین موشک خود را در سال 67 به بهره‌برداری برسانیم.

وی تاکید کرد: ساخت ماهواره هم جز فعالیت‌های مهم صنایع دفاعی بعد از انقلاب اسلامی بود که با جمع کردن دانشگاهیان و انتخاب نخبگان به این هدف خطیر دست یافتیم و به پیشرفت‌های خوبی رسیدیم. اما صنایعی را که به مدیران دولتی سپردیم نتوانستند در این سال ها به بهره‌روی و پیشرفت مورد نظر دست یابند و اجرایی نشدن اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی بر این امر دامن زد.

منصوری تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که کشور توانست بعد از انقلاب در آن رشد ویژه‌ای را تجربه کند، صنایع هسته‌ای بود. قبل از انقلاب هیچ گونه تولیدات هسته‌ای نداشتیم و قرار بود یک نیروگاه توسط آلمانی ها با پول نفت ساخته شود، اما پس از انقلاب صنعت هسته‌ای پیشرفت شگرفی داشت و به علوم صلح‌آمیز هسته‌ای دست یافتیم که بسیار در زمینه های مختلف علمی کاربردی بود.

وی تاکید کرد: یکی از جنبه های دیگر پیشرفت علمی بعد از انقلاب اسلامی توسعه صنایع غذایی بود که توانستیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا محصولات با کیفیت و با سرعت بالا تولید کنیم و از آنجایی که ماشین‌آلات در صنایع غذایی حرف اول را می‌زنند، مهندسان ایرانی توانستند با استفاده از مهندسی معکوس برخی از ماشین‌آلات صنایع غذایی مانند آب میوه‌سازی را در داخل کشور تولید کنند.

منصوری اذعان کرد: مجموعه این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که باید امور به دست نخبگان کشور سپرده شود تا بتوانیم به آینده کشور و پیشرفت در علم و صنعت امیدوار باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه کار اصلی برای افزایش بهره‌وری در کشور، توجه و جذب نخبگان علمی و جوان است. باید توجه داشت یک سازمان دارای پیچیدگی زیادی است و با استفاده از افرادی که با رابطه جذب می‌شوند، نمی‌توان سازمان های اقتصادی و صنعتی خوب و با بهره‌وری بالا داشت.

وی یادآور شد: اکنون زمان آن رسیده تا با شرکت‌های بزرگ دنیا که در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستادند و با ایران دست دوستی دادند، مشارکت کنیم و با استفاده از علم و تکنولوژی روز دنیا به پیشرفت های روز دنیا دست یابیم.

منصوری گفت: برخی از این شرکت‌ها تجربه های ارزشمندی دارند که در طول سال‌ها آن را کسب کرده‌اند و ما نباید خودمان را از آنها محروم کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: در صنایع موشکی، برقی،‌ انرژی تبدیل گاز و نفت، فولاد و صنایع فولادی پیشرفت های خیلی خوبی داشتیم و می‌توان گفت 90 درصد از راه را رفته‌ایم و تنها ده درصد باقی مانده است، اما مهم است که بدانیم این ده درصد باعث ایجاد یک جهش بزرگ در حوزه صنعت خواهد شد و رسیدن به این جهش بزرگ امکان ندارد مگر با مشارکت‌ شرکت‌های بزرگی که در دنیا توانسته اند به علوم و فنون دست یابند.

منصوری در پایان گفت: در صورتیکه مشارکت با شرکت های بزرگ صنعتی دنیا را آغاز کنیم، به راحتی می‌توانیم تا چند سال دیگر صنایع خود را صادر کنیم و با وجود نخبگانی که در کشور داریم، می‌توانیم همه امور را از آنها یاد گرفته و بعد از چند سال  به تنهایی این راه را ادامه دهیم.

گزارش:سمیه عرب

انتهای پیام/

مروری بر پیشرفت های صنعتی بعد از انقلاب اسلامی

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار