جهت آموزش کارشناسان و باغداران شهرستان رفسنجان کلاس آموزشی هرس باغات پسته با هدف آشنايی كشاورزان با اصول هرس درختان پسته برگزارشد.

آموزش هرس باغات پسته به باغداران شهرستان رفسنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رضایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در راستای آموزش کارشناسان کشاورزی وکشاورزان یک کلاس آموزشی تحت عنوان هرس باغات پسته در محل انجمن صنفی این شهرستان برگزارشد.

وی با بیان اینکه هدف از هرس تحت تاثیر قرار دادن و هدایت نحوه رشد و باروری گیاه است، افزود: دو نوع هرس داریم که شامل هرس تربیتی و هرس باروری است و نکاتی که برای هرس باید رعایت کنیم مانند اینکه هیچ زمان هرس را برای رفت و آمد تراکتور و ادوات کشاورزی انجام ندهید، یعنی حذف شاخه‌های پایین که در مسیر عبور تراکتور هستند و این بدترین نوع هرس است که به درخت فرم عدد ۷ می‌دهد.

رضایی با اشاره به اینکه هرس جوانسازی در درختانی که تنه آن‌ها پوسته پوسته و سیاه شده انجام می‌شود، اذعان داشت: برای هرس جوانسازی باید ۳ الی ۵۰ درصد شاخه‌های سیاه و خشک را ببریم و چنانچه فاصله درختان در ردیف کم است، ابتدا تعدادی از درختان را حذف کرده و سپس اقدام به هرس کنیم و داخل تاج درخت اگر شاخه‌ها با هم تداخل دارند شاخه ضعیف‌تر را حذف می‌کنیم.

وی ادامه داد: در هرس باید شاخه‌های متمایل نسبت به تنه را حذف کرده و شاخه‌های عمود بر تنه را نگه داشت، زیرا شاخه‌های عمود موادغذایی را بهتر جذب می‌کنند و شاخه‌های پایین نیز موادغذایی را بهتر جذب می‌کنند و نباید حذف شوند مگر شاخه‌هایی که خیلی نزدیک زمین و در تماس با خاک هستند و در زمان هرس باید شاخه‌ها از ته بریده شوند و زایده‌ای باقی نماند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در رابطه با هرس درختان پسته برای پیوند بیان کرد: بهترین زمان هرس سربرداری برای پیوند پس از یخبندان زمستانه یعنی اواسط اسفند است و نباید شاخه‌های هرس شده رو سریع سوزاند و آن‌ها را به صورت کپه‌ای تا اواسط اسفند در ردیف‌های باغ قرار داده تا به عنوان تله برای سوسک‌های چوبخوار عمل کنند

وی در پایان افزود: هرس زمستانه به کاهش آلودگی قارچ‌های عامل سرخشکیدگی کمک می‌کند.

انتهای پیام/ی

هرس زمستانی درختان پسته موثر در کاهش آلودگی ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار