رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده به پایلوت ایجاد مگافارم‌های مرتبط با صنعت طیور و دام تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علیرضا رفیعی پوررئیس سازمان دامپزشکی در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان از ظرفیت خوب دامی، زیرساخت‌های بهداشتی، قرنطینه و کشتارگاه‌های صنعتی برخوردار است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده به پایلوت ایجاد مگافارم‌های مرتبط با صنعت طیور و دام تبدیل خواهد شد.

رفیعی ادامه داد: زمینه اشتغال جوانان سیستان و بلوچستان با توجه به نزدیکی این استان به مرز‌های شرقی کشور برای واردات دام، وجود نژاد‌های دام بومی، چون گاو سیستانی و گوسفند بلوچی، آبزیان، شتر و ماکیان فراهم است.

وی از اصلاح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با پست‌های قرنطینه دامی با در نظر گرفتن پیشنهادات مسئولان استانی خبر داد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به وجود ۷۰ هزار نفر شتر، صید ۸۰ درصد تن ماهیان کشور و برداشت ۱۲۰۰ تن میگو از مزارع سایت گواتر این استان گفت: حمایت از تولید و سرمایه گذاری در صنعت گوشت، پرورش طیور، توسعه و تجهیز واحد‌های فنی و آزمایشگاهی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نیازمند حمایت ملی است.

سید دانیال محبی اظهار داشت: زمینه ایجاد پرواربندی دام در تمامی دامداری‌های مجاز سیستان و بلوچستان در شعاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر از مرز فراهم شود.

وی بیان کرد: حجم واردات دام از مرز‌های شرقی سیستان و بلوچستان صنعت تولید و استحصال گوشت قرمز این استان را به یکی از صنایع اشتغالزا و دارای ارزش افزوده تبدیل کرده است.

وی با اشاره به تهیه سند شتر از سوی جهاد کشاورزی و مستعد بودن زمینه پرورش آن در سیستان و بلوچستان گفت: خروج شتر وارداتی از این استان به منظور کاهش قاچاق به استان‌های هدف توسط دامپزشکی برنامه ریزی شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با اشاره به انجام مطالعات پژوهشی انجام شده برای تهیه سند شیلات و پرورش شتر گفت: استعداد قابل توجه دامی این استان به علت انجام نشدن کار‌های پژوهشی در گذشته، مغفول مانده بود.

علی اصغر جمشیدنژاد تاکید کرد: با توجه به مزیت واردات دام از کشور‌های همسایه و نرخ بالای قیمت گوشت؛ سیستان و بلوچستان ظرفیت تامین بخشی از نیاز مصرفی بازار گوشت قرمز کشور را دارد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به ۲۹۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده در بخش دام، طیور و صنایع مرتبط با آن در استان گفت: حدود ۱۰۰ هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

علی اصغر میرشکاری اظهارداشت: ظرفیت قرنطینه‌های دامی در مناطق مرزی باید متناسب با شرایط منطقه بومی سازی شود.

وی با اشاره به ظرفیت صنعتی و سنتی پرورش دام، ماکیان و طیور در سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به ۵۱ درصد جمعیت روستایی این استان دامداری‌های کوچک توسط تشکل‌های مردمی در روستا‌ها ایجاد شود.

وی تامین بخشی از گوشت کشور‌های حوزه خلیج فارس توسط سیستان و بلوچستان را با رایزنی دیپلماتیک خواستار شد.

علیرضا رفیعی پور رئیس دامپزشکی کشور صبح امروز به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سفر کرد.

دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و بازدید از کشتارگاه‌های صنعتی زاهدان از جمله برنامه‌های رئیس سازمان دامپزشکی در این سفر بود.

انتهای پیام/ع

سفر رئیس دامپزشکی کشور به زاهدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار