دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: وزارت نیرو به فکر حل مشکل اضافه تخصیص‌های حوضه زاینده رود باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اسفندیار امینی با بیان اینکه راه اندازی تونل سوم کوهرنگ  و بهشت آباد دیگر جوابگوی وضعیت بحرانی آب و کمبود آب نخواهد بود ،اظهار داشت: اگر تونل سوم کوهرنگ راه‌اندازی شود معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب آوری دارد، حال چنین طرحی چگونه می تواند جبران حداقل مازاد تخصیص را که یک هزار و ۷۹ میلیون مترمکعب است، بکند.

وی با بیان اینکه اگر طرح بهشت آباد راه‌اندازی شود، ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد حوضه زاینده رود می شود، تاکید کرد: چگونه این طرح نیز می‌تواند پاسخگوی یک هزار و ۷۹ میلیون مترمکعب تخصیص اضافی وزارت نیرو از حوضه زاینده رود باشد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: چگونه امکان دارد با ورود یک هزار و ۷۰ میلیون مترمکعب آب در صورت اجرای طرح های آبی و پیش بینی ۷۹۲ میلیون مترمکعب حجم آبی که امروز با بحران آن مواجهیم و وجود چندین هزار چاه در حریم، بستر رودخانه، سرشاخه ها و مناطق حوضه که غیر مستقیم از رودخانه آب برداشت می کنند و ۷۰۰ میلیون مترمکعب پیش بینی میزان آبی که امسال وارد حوضه زاینده رود می شود، بتوانیم به همه حقابه داران و سهم آبه داران، محیط زیست و تالاب گاوخونی و مشترکان کشاورزی اصفهان،‌ چهارمحال و یزد آب توزیع کنیم.

وی گفت: چگونه با چنین شرایط کم آبی و اضافه تخصیص در حوضه، از تکمیل و اجرای طرح های جدید برداشت آب در استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد از جمله طرح بن بروجن و ۴۲ طرح کشاورزی در چهارمحال و گلاب اصفهان و توسعه فولاد کارخانه های صنعتی آب بر در اصفهان و یزد سخن گفته می‌شود.

امینی بیان داشت: آیا می توان با کم کردن ۱۰ یا ۲۰ میلیون مترمکعب آب از شرب و صنعت اصفهان،‌ چهارمحال و یزد و یا با بالا بردن بهره وری و مصرف بهینه آب، بیش از یک هزار و ۷۹ میلیون مترمکعب تخصیص اضافی و نزدیک به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش ورودی و رقم بزرگ برداشت از طریق چاه های حریمی و برداشت های غیر مجاز را جبران کرد.

وی اعلام کرد: آیا وزارت نیرو برای همیشه می تواند حقابه کشاورزان اصفهان را به اجبار برداشت کرده و برای تامین آب کشاورزی و صنعت استان های بالادست و پایین دست حوضه تخصیص دهد و زراعت و باغات حقابه داران را بخشکاند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: آیا وقت آن نرسیده که وزارت نیرو با تمکین به قانون و به جای حل مشکل حقابه داران و محیط زیست حوضه زاینده رود، فکر حل مشکل اضافه تخصیص‌های خود باشد.

 وی همچنین تاکید کرد: با پرداخت خسارت سرمایه‌گذاری برای کسانی که به واسطه تخصیص آب توسط وزارت نیرو خسارت دیده‌اند، این تخصیص‌ها را برگرداند.

 امینی اضافه کرد: برای تخصیص‌هایی در شرب و معدودی از صنایع مادر و زیربنایی کشور، با تکمیل طرح های تامین آبی، مهار کامل پساب شهرها، صنایع، کنترل و ساماندهی و حفاظت مطلوب از رودخانه با مشارکت ذی نفعان و جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی، می توان مشکل را به صورت ریشه ای و پایدار حل کرد و به مشکلات اجتماعی و امنیتی مرتبط پایان داد.

 

انتهای پیام/م 

 

راه اندازی تونل بهشت‌آباد و کوهرنگ جوابگوی بحران آب نخواهد بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.