رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در تولید محصول سویا رتبه اول کشور را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه بررسی روند کشت و برداشت سویا در اردبیل با اشاره به اینکه امسال رکورد تولید دانه سویا در 25 سال اخیر شکسته شد، بیان کرد: در سال زراعی 96-95 از کل خرید تضمینی دانه سویا که بالغ بر 85 هزار تن بوده استان اردبیل با کسب مقام اول تولید در سال 96 با تولید 53 درصد کل سویای کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: نزدیک به 16 هزار و 500 هکتار از اراضی حاصلخیز شهرستان‌های شمالی استان با 3 هزار و 315 بهره‌بردار کشاورزی به زیر کشت دانه روغنی سویا رفت و  عملیات برداشت این محصول از نیمه دوم آبان‌ماه شروع و تا آخر آذرماه با موفقیت به پایان رسید.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: از مجموع 45 هزار و 421 تن دانه سویای تولیدی استان در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار مقدار 42 هزار و 953 تن توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان به قیمت تضمینی خریداری و به کارخانجات روغنی‌کشی ارسال شد.

سروی تصریح کرد: مقدار 2 هزار و 468 تن دانه سویای بذری توسط شرکت‌های خصوصی تولیدکننده بذر برای تامین نیاز بذر سال آینده زارعان خریداری شده است و امیدواریم کل نیاز بذری استان از این محل تامین شود.

وی گفت: بهای محصول خریداری شده بالغ بر 990 میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده از طرف وزارت متبوع تقریبا 70 درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده و مابقی در حال تامین اعتبار پرداخت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: با وجود مشکلات فنی که در تامین بذر در زمان کاشت وجود داشت و شرایط نامساعد جوی از لحاظ بارندگی در زمان رشد و نمو و در زمان برداشت پیش آمد، عملکرد مزارع 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و رضایت بخش بوده است.

سروی گفت: بهای محصول خریداری شده بالغ بر ۹۹۰ میلیارد ریال بوده است که با تمهیدات اندیشیده شده ۷۰ درصد بهای دانه سویای خریداری شده به کشاورزان در اندک زمان پرداخت شده و مابقی در حال تامین اعتبار پرداخت است.

وی در خصوص بیمه این زراعت بیان کرد: امسال در مجموع نزدیک 557 هکتار از این زراعت تحت پوشش بیمه قرار گرفت که امیدواریم با گسترش فرهنگ بیمه در بین تولیدکنندگان روز به روز شاهد افزایش سطح تحت پوشش بیمه محصول سویا و دیگر زراعت‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام/ح

پرداخت 70 درصد مطالبات سویاکاران استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.