وی در ادامه افزود: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا ایستگاه قطار راهآهن، تنها یک ایستگاه حمل و نقل ساده نیست ؛ بلکه این ایستگاه تبدیل به ایستگاههای چند منظوره از جمله مترو، دوچرخهسواری، پیادهروی شده است.
علیقارداشی تصریح کرد: با توجه به آنکه ایستگاه راهآهن به عنوان پرتوانترین ایستگاه حمل و نقلی به شمار میرود، گفت: این ایستگاه قادر به جابهجایی صد میلیون مسافر را دارد، در نتیجه میتواند نیازهای حمل و نقلی را به طور کامل پوشش دهد.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راهآهن بیان کرد: سفرهای حومهای برای بسیاری از افرادی که در حومه شهر ساکن هستند، بسیار مهم است؛ بنابراین باید در این سفر تمام نیازهای خود را از جمله داروخانه، بانک و مراکز تجاری در ایستگاهها برآورده کند.
وی با اشاره به اینکه جابهجایی ایستگاهها امروزه از بیرون شهرها به داخل شهرها دنبال میشود، گفت: در گذشته به دلیل آنکه ایستگاههای راهآهن خدمات چندانی ارائه نمیداد در حریم شهرها جانمایی میشد اما سیاست امروزه تغییر کرده و ما به دنبال ایجاد ایستگاههای جدید در داخل شهرها هستیم.
علیقارداشی تأکید کرد: ایستگاه راهآهن در داخل شهرها توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی مسئولیت مطالعات این زیرساختها را در دست دارد و هم اکنون در همدان و ارومیه این ایستگاهها در حال جانمایی است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راهآهن تأکید کرد: حمل و نقل ریلی باید به نحوی باشد که به حمل و نقل درون شهری متصل شود و این در اولویت برنامههای ما به شمار میرود.
علیقارداشی با اشاره به اینکه شهر تهران جزو شهرهای بزرگ دنیا به شمار میرود،گفت: همین موضوع باعث میشود که زیر ساختهای حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گیرد، به طوریکه چند ایستگاه جدید در شهر ری، جوانمرد قصاب و آزادگان جانمایی شده است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راهآهن تاکید کرد: برنامهای برای جانمایی ایستگاه جدید خطوط پر سرعت در نظر گرفته شده، به طوریکه مردم با یک وسیله حمل و نقلی بتوانند به ایستگاه راه آهن دسترسی داشته باشند.
علیقارداشی در خصوص ایستگاههای جدید راهآهن گفت: خط راهآهن تهران به گرمسار در حال چهار خطه شدن است و پیشرفتهای فیزیکی خوبی در این بخش مشاهده میشود. همچنین چهار خطه شدن تهران به کرج در دست احداث است و تا این لحظه خط 3 این پروژه پیشرفت خوبی داشته است.
به گفته وی؛ کرج به سمت قزوین در مرحله دو خطه شدن است و کار در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راهآهن در ادامه به خط راه آهن تهران – پرند اشاره کرد و گفت: اولویت اول در این پروژه رفع گلوگاهها است زیرا با رفع آن، بخش بزرگی از مشکلات این پروژه مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه حمل و نقل ریلی برای ساکنان جنوب غرب تهران بسیار پراهمیت است، افزود: در گذشته این خط راهآهن تنها 6 سرویس میداد، اما امروزه 24 سرویس جهت جابهجایی مسافران انجام میدهد.
علیقارداشی یادآور شد: با مدیریت سفرهای حومهای میتوانیم ترافیک و آلودگی هوا را به شدت ساماندهی کنیم، زیرا بسیاری از مسافران حومهای 100 کیلومتر در روز سفر میکنند و این 100 کیلومتر برابر با 100 کیلومتر آلودگی هوا و ترافیک است ، بنابراین بخشهای حومهای نیازمند ساماندهی گستردهای هستند.
انتهای پیام /