به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستایی آذربایجان شرقی مهاجرت روستائیان به شهرها و بروز معضل حاشیهنشینی را از مهمترین چالشهای کنونی کشور و آذربایجان شرقی ذکر کرد، و گفت: اگر نتوانیم در حمایت از روستائیان و ایجاد اشتغال و حمایت از تولید در روستاها برنامهریزی خوبی کنیم همین راههایی که توسعه را پدید میآورد سودی نخواهد داشت و زمینه مهاجرت روستائیان به شهرها و کلانشهرها فراهم میکند که در کنار آن پدیده حاشیهنشینی به وجود میآید.
وی درادامه با اشاره به اینکه پروژههای راهسازی از راه روستایی تا آزادراه تبریز – سهند جزو پروژههای پرهزینهای است اظهار داشت: در حال حاضر برای احداث تنها یک کیلومتر راه روستایی نزدیک به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و برای احداث یک کیلومتر آزادراه بین 10 تا 20 میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم.
اخلاقی اضافه کرد: حدود 5 هزار کیلومتر از راههای روستایی آذربایجان شرقی خاکی و احداثی است که از این میزان حدود 1200 کیلومتر راههای شنی بوده و باید به راه آسفالته تبدیل شود و 3800 کیلومتر هم نیاز به احداث دارد در حالی که برخی از روستاها جمعیت زیر 20 خانوار دارد که آسفالتریزی راه این روستاها در دستور کار دولت نیست ولی عملاً میبینیم که مردم این روستاها تولیدکننده هستند.
وی با ذکر اینکه عموماً برای احداث راههای روستایی استان که مصوب هم میشود 25 الی 30 درصد اعتبارات از محل تملک دارایی تخصیص مییابد، گفت: برای احداث و آسفالتریزی راههای روستایی آذربایجان شرقی که خاکی و یا نیاز به احداث دارند با این وضع اعتبارات دولتی نزدیک به 50 سال طول میکشد.
اخلاقی مجموع راههای آذربایجان شرقی را 14 هزار و 50 کیلومتر اعلام کرد، افزود: این راهها شامل آزادراهها، بزرگراهها، راههای اصلی و فرعی و راههای روستایی میشود و اگر این میزان را به راه همسنگ تبدیل کنیم حدود 28 هزار کیلومتر میشود که منظور از راه همسنگ جادهای دوطرفه رفت و برگشت است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کل راههای روستایی آذربایجان شرقی 10 هزار و 500 کیلومتر است، تصریح کرد: از این میزان 5500 کیلومتر راه آسفالته و 5000 کیلومتر راه شنی و دسترسی خاکی است که لازمه ساماندهی راههای خاکی بهسازی و آسفالتریزی است.
اخلاقی راهها را یکی از محورها و شاخصههای توسعهیافتگی کشور عنوان کرد و گفت: به همین منظور باید در استان برنامهریزی کنیم تا راههایی که نیاز به احداث دارند را احداث کنیم و راههای شنی را به راه آسفالته تبدیل کنیم و راههای آسفالته را مرمت، ترمیم روکش و نگهداری کنیم و تأکید داریم تا بهصورت مستمر برای نگهداری راههای آذربایجان شرقی برنامهریزی مستمر داشته باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در پایان با تأکید بر اینکه سکونت بیش از 70 درصدی جمعیت کشور در شهرها و کمتر از 30 درصد در روستاها زنگ خطری برای جامعه است، خاطرنشان کرد: ما همانطور که وظیفهداریم راه احداث کنیم ولی سایر دستگاهها نیز با برنامهریزی و ایجاد اشتغال و صنایع کوچک در روستاها زمینه تقویت تولید را در کشور فراهم کنند تا دیگر شاهد مهاجرت جوانان به شهرها جهت اشتغال نباشیم.
انتهای پیام/ش