معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: با هدف مهارت‌ آموزی و سوادآموزی ، اکیپ‌های توانمندسازی عشایر در استان راه ‌اندازی می‌شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در چهارمین جلسه کار گروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی  گفت: با ارائه آموزشها و افزایش مهارت های لازم باید در راستای توانمندسازی جامعه روستایی و عشایری قدم برداشت  که در این خصوص اکیپ‌های توانمندسازی عشایر در استان راه ‌اندازی می‌شود.  

وی بر افزایش میزان سواد و آموزش مهارت به جامعه عشایری تاکید کرد و ادامه داد: بیشترین مشکل در این خصوص مربوط به باورهای مردم است و در این راستا باید از ظرفیت روحانیت و ائمه جمعه استفاده کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندارآذربایجان غربی، دستور تشکیل کار گروهی با عضویت اداره کل امور عشایر، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفترنمایندگی ولی فقیه، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهضت سواد آموزی و سایر دستگاه های ذیربط را صادر کرد و افزود: دستگاههای متولی بایستی راهکارهای خود را برای خدمات رسانی به جامعه عشایری به این کارگروه ارائه دهند تا انشااله در سال 97 برنامه جامع سواد ، دانش و مهارت در جامعه عشایری و روستایی عملیاتی شود.

رادفر با بیان اینکه بحث آموزش مهارتها فقط برای اشتغال نیست، اظهار کرد: کسب مهارت باعث می شود تا در انجام کارها موفق بوده وگسترش شغل و توسعه یافتگی آن را در پی داشته باشد.

در ادامه بهرام زینال زاده مدیر کل اداره امور عشایر استان نیز اظهارکرد: حدود یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت عشایری کشور است که حدود 10درصد عشایر نزدیک به یکصد و چهار هزار نفر در استان ما زندگی می کنند که استان ما بعد از استان های فارس و خوزستان سومین استان عشایر نشین کشور محسوب می شود.

وی تصریح کرد: متوسط سطح سواد در کشور در بین جامعه عشایری 73 درصد است که در استان ما بر اساس سرشماری سال 87 حدود 62 درصد است.

زینال زاده در خصوص شناسایی افراد بی سواد در مناطق عشایری بیان کرد: 19 هزار نفر بی سواد و 500 نفر از باسوادان جامعه عشایر شناسایی شده و به نهضت سواد آموزی معرفی گردیده است و خوشبختانه با این برنامه جامع که به تصویب هیات وزیران رسیده امیدواریم که بتوانیم بصورت مدون و با برنامه ریزی منسجم آنها را اجرایی و عملیاتی نمائیم.

این مسئول در ادامه برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت درمناطق عشايری را تشریح نموده و افزود: اين برنامه دارای 4 طرح عملياتی مشتمل برطرح پوشش كامل جمعيت لازم التعليم جامعه عشايری، طرح شتاب بخشی به سوادآموزی بزرگسالان در مناطق عشايری ايران، طرح توانمندسازی مستمر عشاير كشور از طريق آموزشهای فنی و حرفه اي با رويكرد توسعه اشتغال پايدار، طرح آموزش بهره برداران ويژه عشایری می باشد که همکاری تنگاتنگ تمام نهادهای ذیربط بالاخص ادارات آموزش و پرورش، سازمان نهضت سواد آموزی، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی را می طلبد.

انتهای پیام/ح

اکیپ‌های توانمندسازی عشایر در آذربایجان غربی راه اندازی می شود

 

 

برچسب ها: عشایر ، جهاد کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.