مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان سواحل مکران تنها در سال جاری با استحصال بیش از ۲۵۰ هزار تن آبزی از دریا حدود ۱۶۰ هزار تن انواع ماهی را صید کرده‌اند که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هدایت الله میرمرادزهی مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اکثر میزان صید سواحل مکران توسط صیادان در فراساحل انجام می‌شود که غالباً با پیمودن مسافت بیش از دو هزار کیلومتری وارد آب‌های فراساحل می‌شوند و به صید می‌پردازند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن تدابیر امنیتی توسط صیادان افزود: صیادان و لنج‌های فراساحل استان احتیاج به همراهی کشتی‌های پشتیان دارند تا هم با تامین سوخت و تدارکات از بروز خطرات احتمالی در دریا جلوگیری کند و هم با تامین انبار‌های مناسب میزان بهره‌وری در صید آن‌ها بالا رود، بنابراین برای اولین بار در کشور و در سال جاری با موسسه حکمت برای تامین کشتی پشتیبان قرارداد منعقد شده است.

وی خدمات انجام شده توسط شیلات استان را راهبردی عنوان و ادامه داد: البته برای افزایش میزان صید سیستان و بلوچستان تدابیر دیگری نیز اندیشیده شده، چرا که کشور‌های همجوار اقیانوس هند در فصل صید بسیار بیشتر از ایران ماهی برداشت و یا به اصطلاح استحصال می‌کنند.

میرمردازهی تکمیل زیرساخت‌ها در بنادر استان را موثر در پیشرفت اقتصاد کشور دانست و تشریح کرد: در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم این کشتی‌ها به صورت موردی در اسکله شماره ۵ شهید بهشتی پهلوگیری می‌کنند، هر چند با پیگیری‌های صورت گرفته هم‌اکنون به صورت موردی کشتی‌های فروس و طبس با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تن در اسکله هفت تیر تخلیه می‌کنند، اما با توجه به پتانسیل‌های موجود این مقدار کافی نیست.

وی اذعان کرد: سواحل چابهار و کنارک مستعد پرورش سالانه ۳۰۰ هزار تن ماهی در قفس است و مجوز احداث ۸۲ هکتار زمین جهت طراحی شهرک شیلاتی پایلوت در رودیک چابهار به همین منظور اخذ شده و تاکنون دو میلیارد ریال اعتبار جهت مطالعات در زمینه پرورش ماهی در قفس در جنوب سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده است.

میرمرادزهی تصریح کرد: این طرح در سال ۹۴ در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان به تصویب رسیده، چرا که به ازای هر قفس در این طرح ۳ شغل ایجاد می‌شود و این طرح مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های خالی دریاست.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مقرر شده ۷۰۰ متر اسکله در بندر شهید بهشتی برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ صید صنعتی در نظر گرفته شود که با احداث این اسکله کشتی‌های بزرگ پرساینر (صید صنعتی) با ظرفیت دو هزار تن قادر خواهند بود در این اسکله تخلیه کنند.

انتهای پیام/ع

افزایش صید ماهی در سواحل مکران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار