فواید کتابخوانی از تمدن های بشری گذشته تا به امروز مطرح بوده است ولی چالش مهمی که امروزه با آن مواجه هستیم بحث تکنولوژی های جدید و فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فواید مطالعه و کتابخوانی از دیرباز برای مردم تبیین شده  است و افراد اهل مطالعه به خوبی این موضوع را لمس کرده اند، اما مسئله ای که امروزه ذهن مردم و مسئولین را به خود مشغول کرده است وب گردی به جای مطالعه است.

آیین مقدس اسلام، فراگیری علم و دانش را عاملی برای رشد، پویایی و تعالی جامعه برشمرده است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: " هر آن کس که با کتاب آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد."

همه ما با آن یار مهربان کم و بیش آشنا هستیم، اما در دنیای اینترنت و رسانه های گوناگونی که به سادگی و در همه حال در دسترس همه قرار دارند، لذت غرق شدن در صفحات یک کتاب خوب، به فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: در حال حاضر در استان اردبیل 73 باب کتابخانه با 52 هزار نفر عضو و نزدیک 900 هزار کتاب درسی و عمومی دایر است.

رباب عزیزخانی با اشاره به نقش و جایگاه شبکه های اجتماعی در زندگی امروزه افراد تصریح کرد: چون فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در جامعه ما نهادینه نشده است، این تکنولوژی می تواند در صورت استفاده نادرست برای جامعه و افراد مضر واقع شود.

وی افزود: اینترنت و فضای مجازی در کشورهای توسعه یافته سبب ارتقا فرهنگ کتابخوانی شده است به گونه ای که کشور فنلاند با داشتن بالاترین سرعت اینترنت، سرانه مطالعه چشمگیری داشته و بیش از 60درصد مردمش عضو کتابخانه های عمومی هستند در حالی که تنها پنج درصد جمعیت باسواد استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: ما از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در جهت معرفی کتاب های مختلف استفاده می کنیم، به طوری که تمامی کتابخانه ها دارای وبلاگ و همچنین در تلگرام به صورت اختصاصی دارای کانال هستند.

انسان موجودی کمال گراست و با سکون و سکوت سازگاری ندارد، او همیشه به دنبال راهی است که یک قدم پیش بگذارد و گره هایی از مشکلات خود بگشاید. بنابراین او برای پیشرفت در عرصه های زندگی، احتیاج به شناخت نسبتا کاملی از خود و جامعه دارد و باید با گذشته و آینده ارتباط برقرار کند، در این جاست که نیاز به کتاب به طور کاملا ملموس احساس می شود.

یکی از کارشناسان علوم اجتماعی گفت: کتاب میراثی ماندگار، پدیده ای باشکوه و باارزش و عنصری رشدآفرین در زندگی بشر است به گونه ای که فضل و معرفت انسان را می توان از اندازه گرایش و عشق او به کتاب و کتابخوانی محک زد و گوهر آدمیان را عیار گرفت.

داوودزاده با اشاره به ظرفیت های فضای مجازی گفت: برای ترغیب افراد در اقشار و گروه های سنی مختلف به مطالعه و کتابخوانی می توان از راهکارهای مختلفی ازجمله: راه اندازی مسابقه کتابخوانی و ایجاد کانال های مخصوص مطالعه در فضای مجازی، برگزاری میزگردهای مطالعه و کتابخوانی با حضور اندیشمندان و برگزاری برنامه نقد کتاب در فضای مجازی و ... استفاده کرد.

داوودزاده با استناد به بررسی های انجام شده در زمینه درصد پایین سرانه مطالعه کشور گفت: عادت نکردن به کتابخوانی، بیکاری، فقر، تامین نشدن نیازهای اولیه افراد، ضعف ارزش های علمی، گسترش تجمل گرایی و مادی شدن جامعه از دلایل  بی میلی و سردی افراد به مطالعه و کتابخوانی است.

عادت به مطالعه امری اکتسابی است

پژوهش های اخیر در زمینه تعلیم و تربیت ثابت کرده است که عادت به مطالعه یک امر اکتسابی است، یعنی همانطوری که یک کودک، خواندن و نوشتن را یاد می گیرد، می تواند مطالعه را هم بیاموزد. پس باید روش مطالعه را به افراد آموخت و آن ها را به خواندن عادت داد.

یکی از اساتید دانشگاه آزاد واحد اردبیل گفت: عده ای از افراد در این تصور اشتباه هستند که عادت به مطالعه و کتابخوانی امری ذاتی و خصلتی است که تنها بعضی از افراد به دلیل کنجکاوی، علاقه و ... به آن روی می آورند و شاید به همین دلیل، هیچ گونه تلاشی برای ایجاد عادت به مطالعه در خود و یا فرزندان خود انجام نمی دهند.

واحدی زاده تصریح کرد: مطالعه غیر درسی در کنار مطالعه درسی در تمامی اقشار سنی لازم بوده و سبب بالا رفتن سطح فکری و فعال شدن ذهن افراد و پیشرفت فرد در جامعه می شود.

وی افزود: با کتاب خوب است که انسان شناخته می شود، رشد میکند و برای حرکت به سوی اهداف خود آماده می شود.

با نهادینه کردن عادت به کتابخوانی و مطالعه در همه تفکرات، اندیشه ها و دل ها و همگانی کردن شور، شوق و عشق به کتاب و کتابخوانی که در جامعه استمرار داشته باشد، می توانیم شاهد پیشرفت کشورمان در بسیاری از ابعاد شویم.

پایه های کتاب خوانی در خانواده باید شکل گیرد

بسیاری از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران، تاثیر عمیقی بر آینده زندگی فرد دارد.

کارشناس علوم اجتماعی بیان کرد: خانواده در شکل دهی پایه های اولیه کتابخوانی، نقش بسیار موثری دارد و پایه های کتابخوانی باید در محیط خانه، توسط والدین اهل مطالعه در فرزندان نهادینه شود و همچنین والدین باید کتاب و قصه خوانی را برای کودکان از وظایف اصلی خویش بدانند.

داوود زاده با اشاره به وظایف والدین در ترویج فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: در شرایط فعلی جامعه، والدین و آموزش و پرورش و نهادهای دیگر به دلیل مشغله و مشکلاتشان عملا نقش چندانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا نمی کنند اما در تئوری، این نهادها تاثیر عمیقی در ترویج فرهنگ کتابخوانی می توانند داشته باشند.

وی با تاکید بر محتوی کتاب افزود: مطالعه کتاب هایی با محتوی باارزش و موازی با فرهنگ جامعه، می تواند سبب رشد و تعالی فکری افراد، افزایش آگاهی های فرد، اصلاح و بهبود نگرش افراد نسبت به زندگی و ... شود.

داوودزاده عادت دادن افراد به کتابخوانی از دوران کودکی را بهترین راه ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و گفت: مسئولین با حمایت و پشتیبانی مردم می توانند از طریق گسترش کتابخانه های سیار در مراکز شهری و روستایی، تشویق اهل کتاب در رسانه ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس، معرفی رایگان کتاب های نویسندگان در رسانه ملی و استانی و ... مردم را به سوی کتاب و کتابخوانی سوق دهند.

وی با اشاره به مقوله فرهنگ جامعه و ارتباط آن با کتابخوانی تصریح کرد: کتاب و کتابخوانی براساس محتوای آن، هم در ارتقا و هم در ابتذال فرهنگ جامعه می تواند تاثیرگذار باشد، بر همین اساس باید کتاب هایی با محتوای کاربرد عقلانیت در زندگی، رعایت حقوق افراد و در نتیجه در جهت رشد و تعالی فرد مطالعه کرد.

یکی از نویسندگان و شعرای استان اردبیل با اشاره به تاثیرات مطالعه و کتاب خواندن در زندگی فردی و اجتماعی گفت: کتاب همانند چراغی است که مسیر زندگی آدمی را روشن می کند و باعث می شود با چشم باز به دنیا نگریست.

ناهید عقلمند تصریح کرد: شاید بتوان گفت آرامشی را که کتاب خواندن و لمس سطر به سطر کتاب به آدامی می دهد در هیچ چیز دیگری نمی توان یافت، همچنین با خواندن کتاب با کمترین هزینه می توان از تجربیات دیگران استفاده و در مراحل زندگی از آن بهره برد.

 وی اظهار کرد: بخاطر عمق نفوذ فضای مجازی در زندگی افراد نمی توان این فضا را نادیده گرفت این فضا در کنار معایب، مزایایی نیز دارد که ما در حوزه کتاب می توانیم به خوبی از شبکه های اجتماعی برای معرفی کتاب ها برای تمام اقشار جامعه استفاده بکنبم.

عقلمند یکی از فعالان حوزه کتاب افزود: بخاطر حضور ساعت های زیاد افراد در شبکه های اجتماعی و همچنین تنوع و جذابیت برنامه های موجود در فضای مجازی، ما نیز می توانیم با تصویرسازی و انیمیشن سازی کتاب و ساخت برنامه های جالب افراد را به سوی مطالعه و کتاب ترغیب بکنیم.

اکنون وقت آن شده است که معضل بزرگ عدم کتابخوانی را با جدیت و سخت کوشی هر چه تمام از جامعه دور کرد و همه موانعی که به هر دلیل در زمینه کتاب و کتابخوانی ایجاد شده است کنار راند و با یاری، کمک، مردانگی و اراده قاطع تصمیم شکست ناپذیری گرفته نسبت به احیای کتاب و کتابخوانی اقدام بکنیم.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.