رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: بزرگ‌نمایی اشتغال در فضای مجازی مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد برخی به دنبال حقایق نیستند.

 شبکه های اجتماعی می تواند بستری برای توسعه باشد/فضای مجازی داخلی راه اندازی شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ سردار غلامرضا جلالی،رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور،شامگاه گذشته  در همایش فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی فقط یک پیام‌رسان نیستند، عنوان کرد: در برخی از این شبکه‌ها 800 خدمت دنبال می‌شود به همین علت می‌توان از شبکه اجتماعی به عنوان بستری برای توسعه نام برد، تلاش می‌شود تا این شبکه‌ها در کشورهایی همانند ایران توسعه یابد تا با توجه به فناوری‌های پیشرفته و رمزنگاری‌های بالا جامعه را در بر گیرد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 40 میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند، ادامه داد: نرم‌افزارهای هوشمند از جمله شبکه‌های اجتماعی 16 مورد از اطلاعات خصوصی افراد را دریافت می‌کنند؛ به صورت غیررسمی اثر انگشت، نمونه مردمک چشم و بسیاری از مشخصات شخصی افراد را برداشت می‌کنند تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

دشمن از طریق فضای مجازی در پی سلطه گری است

وی با تاکید بر اینکه در سه انتخابات گذشته شبکه‌های اجتماعی با 96 درصد صحت نتیجه انتخابات را بیان کرده‌اند، مطرح کرد: دشمن با استفاده از شبکه‌های مجازی می‌تواند به تسلط‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسد و اثرگذاری های مختلف را در این حوزه‌ها دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی نسبت به نیازهای مردم نیز به خوبی آگاهی دارند، گفت: پول اینترنتی برای شبکه‌های اجتماعی تعریف کرده‌اند تا بتوانند طی دو سه روز 40 الی 50 میلیارد دلار پول مردم را از کشور خارج کنند که این به معنای یک ضربه اقتصادی بزرگ به کشور است، زمانی که می‌پذیریم که این شبکه‌ها در حوزه اقتصاد فعالیت داشته باشند باید مراقب عواقب آن نیز باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در فضای سایبری نیازمند تعریف قلمرو ملی هستیم، مطرح کرد: باید مشخص کنیم که داده‌ها و سرمایه‌های ملی خود را با کدام امنیت دنبال کنیم که اکنون اجرای شبکه ملی اطلاعات در این زمینه می‌تواند راهکار مطلوبی باشد.

وی اضافه کرد: توییتر نیز کانال خاصی را به مسؤولان هماهنگ‌کننده اغتشاشات اخیر اختصاص داده بود تا کار خود را به صورت ویژه دنبال کنند؛ شبکه تلگرام نیز تجهیز، سازماندهی افراد و حضور آنها در صحنه را به شیوه مطلوب مدیریت می‌کرد.

وی از واگذاری سهم 97 درصدی شبکه اجتماعی کشور به تلگرام به عنوان یک مشکل اساسی یاد کرد و ادامه داد: با اجرای فیلترینگ حجم مصرفی این شبکه را از هزار و 150 گیگ ترافیک به 600 گیگ و روز دوم نیز به 300 گیگ رساندیم اما برخی بزرگ‌نمایی کردند که مردم با فیلترشکن وارد تلگرام می‌شوند درحالی‌که بر اساس آمارها حداکثر 15 درصد از افراد بعد از فیلترشدن با تلگرام در ارتباط بودند و ارتباط 85 درصد افراد قطع شده بود.

جمعیت سروش از یک میلیون و 700 هزار نفر به سه میلیون نفر رسیده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در دوران فیلترینگ تلگرام جمعیت پیام رسان سروش از یک میلیون و 700 هزار نفر به سه میلیون نفر رسیده است.

جلالی با بیان اینکه اکنون دو سوم ترافیک شبکه‌های اجتماعی را به تلگرام داده‌ایم، گفت: با این وجود اگر این حجم ترافیک را در اختیار سروش قرار می‌دادیم به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیدیم؛ دو میلیون معلم و دانش‌آموز در تلگرام هستند که می‌توان آنها را به سروش منتقل کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارها کل میزان اشتغال‌زایی در شبکه اجتماعی 33 هزار مورد است درحالی‌که با راه‌اندازی چند کارخانه در شهر قم می‌توانیم این حجم از اشتغال را رقم بزنیم؛ بزرگ‌نمایی این آمارها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد که برخی به دنبال حقایق نیستند.

فضای مجازی داخلی راه اندازی شود

جلالی خاطرنشان کرد: اینکه باید از فضای مجازی استفاده کنیم یک موضوع مهم است چراکه در غیر این صورت دیگران از این فضاها استفاده می‌کنند و زمانی که از تهدید صحبت می‌کنیم به دنبال بستن آن نیستیم اما این فضا باید ملی و ایرانی باشد چراکه با ملی‌سازی شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم مشکل را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در کشور مشکل دانشی نداریم بلکه مشکل حمایتی داریم، گفت: ایران اسلامی اگر اراده داشته باشد می‌تواند در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی به دستاوردهای بسیاری برسد اما نگاه سیاسی دوگانه به فضای مجازی یکی از موانع پیشرفت در این عرصه است.

جلالی بر لزوم اختصاص سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای سامانه‌های ملی تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه علمیه باید به موضوع‌های فقه فضای مجازی و حفظ استقلال و حاکمیت در فضای مجازی توجه شود.

انتهای پیام/ش

سخنان رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همایش فضای مجازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۸ دی ۱۳۹۶
قیمت آن را گرانتر کردند؟!
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۸ دی ۱۳۹۶
در فضای مجازی خیلی از مشاغل مشغول به کارند
آخرین اخبار