کم‌کاری تیروئید سبب سنگین‌تر شدن، دردناک‌تر شدن و بیشتر شدن عادت ماهانه می‌شود. در پرکاری تیروئید معمولا عادت ماهانه بسیار کوتاه، سبک و دیر به دیر خواهد شد

رایج‌ترین علایم و نشانه‌های اختلال تیروئید را بشناسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بی‌نظمی عادت ماهانه: کم‌کاری تیروئید سبب سنگین‌تر شدن، دردناک‌تر شدن و بیشتر شدن عادت ماهانه می‌شود. در پرکاری تیروئید معمولا عادت ماهانه بسیار کوتاه، سبک و دیر به دیر خواهد شد. مشکلات تیروئیدی که تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند سبب ناباروری می‌شوند.

خستگی: احساس خستگی وقتی از خواب بیدار می‌شوید، طوری که انگار ۸ تا ۱۰ ساعت خواب شب برایتان کافی نبوده است و قادر نیستید فعالیت‌های روزمره‌تان را شروع کنید، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد.

ناراحتی در گردن: احساس تورم در گردن و ناراحتی در قسمت جلویی گردن، خش‌دار شدن صدا یا بزرگ شدن محسوس تیروئید، از علائم تیروئید هستند.

تغییر در وضعیت پوست و مو: پوست و مو شدیدا دربرابر مشکلات تیروئید آسیب‌پذیر هستند؛ مثلا ریزش مو یکی از متداول‌ترین علائم مشکلات تیروئید است. در کم‌کاری تیروئید، موها معمولا خیلی راحت شکننده، زبر و خشک می‌شوند و می‌ریزند. پوست نیز ممکن است شدیدا زبر، خشک و پوسته‌پوسته شود.

سابقه خانوادگی: اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما موروثی باشد بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات تیروئید هستید. هر حرف و صحبتی که در خانواده در مورد گواتر و اضافه وزن ناشی از مشکل غدد پیش آمد، می‌تواند به طور غیرمستقیم به مشکلات تیروئید اشاره داشته باشد.

افسردگی و اضطراب: کم‌کاری تیروئید معمولا با افسردگی همراه است و پرکاری آن معمولا با اضطراب و حملات ترس. افسردگی ناشی از مشکلات تیروئید تشخیص داده نشده، حتی به داروهای ضدافسردگی نیز واکنش نمی‌دهد

تغییرات وزن: ممکن است یک رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کالری را با یک برنامه ورزشی قوی دنبال کنید، اما موفق به پایین آوردن وزنتان نشوید. مشکل در پایین آوردن وزن می‌تواند نشانه کم‌کاری تیروئید باشد. تغییرات وزن بی‌دلیل و غیرطبیعی یکی از نشانه‌های کم‌کاری یا پرکاری تیروئید است.

منبع:هفته نامه سلامت

انتهای پیام/

رایج‌ترین علایم و نشانه‌های اختلال تیروئید را بشناسید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.