یک کارشناس ارشد ایمنی دریایی گفت:در حادثه نفتکش سانچی با توجه به تاریکی هوا و احتمال ایجاد حریق، پریدن خدمه کشتی به آب راحت نبوده است.

H2S؛ قاتل خاموش دریانوردان سانچی؟!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناس ارشد حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست دریایی درباره شرایط احتمالی حاکم بر فضای نفتکش سانچی در زمان وقوع حادثه با اشاره به اینکه میزان آمادگی افراد روی کشتی ها به میزان تمرین آنها برای شرایط اضطرار بستگی دارد گفت: با توجه به استاندارد های سختگیرانه و بالای نفتکش ها باید گفت بی شک این افراد دوره ها و تمرین های لازم و کافی را بر اساس کنوانسیون های «آموزش و گواهینامه ها» و «ایمنی و جان افراد در دریا» و همینطور دوره های تخصصی ای چون OTF گذرانده بودند. بدیهی است که هر چه میزان تمرین های دوره ای ایمنی همانند تمرین های ترک کشتی، مبارزه با آتش و ... بیشتر باشد، مهارت و آمادگی افراد در زمان اضطرار افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه بار نفتکش سانچی میعانات گازی بوده ، به انتشار گاز H۲S ناشی از میعانات گازی در حال احتراق اشاره کرد و ادامه داد: آثار تخریبی و مسمومیت با این گاز دامنه بسیار گسترده ای دارد به نحوی که حتی غلظت اندکی از آن و در حدود ۱۵۰ پی پی ام به سرعت اعصاب بویایی را مختل کرده و به این ترتیب قربانی حتی متوجه روند مسمومیت نمی شود؛ غلظت بیش از ۷۰۰ پی پی ام نیز سبب بیهوشی سریع و جان باختن آنی مصدومین می شود. علاوه بر این، وزن این گاز از هوا بیشتر است، بنابراین در سطحی پایین تر قرار می گیرد و با توجه به آگاهی پرسنل از این موضوع، پناه گرفتن آنها در موتورخانه که پایین ترین قسمت کشتی است دور از ذهن به نظر می رسد.

پیچکاه افزود: در این سانحه تنها شاهد تصادم نیستیم بلکه آتش سوزی و همچنین نشر گازهای سمی مزید بر مشکلات شده بود. پس می توان گفت در این شرایط راه های نجات خدمه و سرنشینان نفتکش محدودتر بوده است.

این کارشناس ارشد ایمنی، بهداشت و محیط زیست تصریح کرد: تا زمانی که اطلاعات داخل جعبه سیاه نفتکش به دقت بررسی و تحلیل نشود نمی توان نظر دقیقی در ارتباط با دلایل بروز حادثه و فوت سرنشینان ارائه کرد اما ارزیابی کلی شرایط و اطلاعات پراکنده موجود نشان می دهد با توجه به تاریکی هوا، سردی آب دریا و همچنین نشت گازهای سمی و افزایش احتمال توسعه حریق، پریدن خدمه نفتکش به داخل آب حتی با لباس غوطه وری، تصمیم چندان آسانی نبوده است. در مجموع قرار گرفتن در این شرایط می تواند حتی برای دریانوردان کارکشته ای چون پرسنل سانچی منجر به بروز حمله های عصبی و شوک آور شده و به شدت بر قدرت تصمیم گیری آنها تاثیر منفی بگذارد.


بیشتر بخوانید: جوسازی آمریکا درباره قصور چین در حادثه سانچی


طبق گفته های پیچکاه، بررسی تصاویر نخست منتشر شده از حادث نشان می دهد که احتمالا مهارهای قایق نجات سمت چپ توسط پرسنل باز شده ولی بدلیل مسمومیت ناشی از انتشار گاز و یا بروز انفجار، زمان کافی برای به آب اندازی آن وجود نداشته است. گفتنی است نفتکش سانچی قطعا دارای تجهیزات امداد و نجات کافی همانند حسگرهای گازهای سمی، تجهیزات تنفسی، تجهیزات اطفای حریق و غیره بر اساس نقشه ایمنی مورد تایید موسسه رده بندی مربوط به خود بوده است.


منبع: مهر

انتهای پیام/

توضیحات یک کارشناس ارشد ایمنی دریا درباره حادثه سانچی

برچسب ها: نفتکش ، استاندارد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ايرانى دلشكسته
۰۴:۰۸ ۲۸ دی ۱۳۹۶
اين حرفا داغ مارو شديتر ميكنه، همه ايران داغدار اين عزيزانشه، اينها نور چشم همه ملت بودن بدون شك. از خداوند آرامشى مصلحتى خواستاريم!!!
Iran (Islamic Republic of)
گل نبی
۲۰:۳۳ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خانواده هاشون چی میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۷ دی ۱۳۹۶
طفلکی ها چه کشیدند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۰ ۲۷ دی ۱۳۹۶
بنده کارم مرتبط با دریا و کشتیه.و تقریبا اطلاع دارم که کشتیهای نفتکش از مجهزترین سنسورها وسیستمهای کنترلی شناسایی و مقابله با خطرات مختلف مثل نشت گاز و حتی انفجار برخوردارند .بعلاوه محل استراحت و حتی کار اغلب پرسنل در پل فرماندهی و پاشنه و از محل برخورد و انفجار دور هستن با تمام تفاسیر چرا حتی ۱ نفر از ۳۲ نفر فقط و فقط نتوانست با بیسیم اطلاع بده یا خودش رو به اب پرت کنه یا یکی از قایقهای نجات که فقط در چند ثانیه باز میشود را حتی باز کنه.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۷ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خدا به خانواده های این عزیزان دریادل صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۷ دی ۱۳۹۶
خدا صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۷ دی ۱۳۹۶
اگر گزینه مسمومیت برا خدمه سانچی بوده علت مرگ پس چرا هیچ کدوم از خدمه کریستال مسموم نشدن و در پایان کریستال کی و چگونه بدون اینکه کارشناسان بیمه ارزیابی خسارت نکردن باسکله برده شده
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۴:۰۸ ۲۷ دی ۱۳۹۶
لابد چون اونا جنس چینی بودن مسموم نشدن 32 نفر چون جنس ایرانی بوده مسموم شده .محاله.جفت هم بودن حداقل یکی از چینیها باید مسموم میشد و مرگ در اثر مسمومیتش تایید میشد.قانع نشدم حادثه مشکوکه پیگیر بشین
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۴:۰۴ ۲۷ دی ۱۳۹۶
اگه علتش مسمومیت بوده کشتی چین هم که جفت اون بوده چرا اونا همه زنده موندن و حتی 1 ایرانی زنده نمونده؟؟ قانع نشدم بنده..ثانیا از 32 نفر ایرانی چرا حتی 1 نفر نتونسته خودشو نجات بده مخصوصا اینکه قبل از برخورد آژیر خطر میزنن و متوجه بودن که داره تصادف میشه و دقایقی فرصت فرار و پریدن توو آب رو داشتن.کاملا مشکوکه و توطئه خارجیاست. من قانع نشدم با عقل جور درنمیاد توجیه این حادثه.واقعا مسوولین پیگیر بشن که خونی پایمال نشه.32 خانواده داغدار شدن نمیشه بی تفاوت بود.
Iran (Islamic Republic of)
آیلین
۱۴:۰۴ ۲۷ دی ۱۳۹۶
اگه علتش مسمومیت بوده کشتی چین هم که جفت اون بوده چرا اونا همه زنده موندن و حتی 1 ایرانی زنده نمونده؟؟ قانع نشدم بنده..ثانیا از 32 نفر ایرانی چرا حتی 1 نفر نتونسته خودشو نجات بده مخصوصا اینکه قبل از برخورد آژیر خطر میزنن و متوجه بودن که داره تصادف میشه و دقایقی فرصت فرار و پریدن توو آب رو داشتن.کاملا مشکوکه و توطئه خارجیاست. من قانع نشدم با عقل جور درنمیاد توجیه این حادثه.واقعا مسوولین پیگیر بشن که خونی پایمال نشه.32 خانواده داغدار شدن نمیشه بی تفاوت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۷ دی ۱۳۹۶
بیچاره ها. اخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۶
این صحبت ها برای یه بمب شناور اصلا منطقی نیست.هر جای این بمب که بری بازم در امان نیستی.پس چرا اعلام میکنن لکه نفتی تا 16 کیلومتر جا مونده؟تنها راه فرار و پریدن به آب مثل افراد تایتانیک با این که سرما شدید بوده
Germany
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۷ دی ۱۳۹۶
روحشون شاد یادشون گرامی باد