ورزش یک راه حل کاربردی برای داشتن هوای پاک این روز‌های کلان شهر‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ۲۹ دی ماه در تقویم به نام روز هوای پاک نام گذاری شده است. هوای پاکی که در سال‌های اخیر به یک دغدغه بزرگ برای اهالی کلان شهر‌ها تبدیل شده است. نفس بسیاری از شهروندان در طول فصل سرما به شمارش می‌افتد. این آلودگی‌های ارمغان زندگی صنعتی است. به گفته کارشناسان و پژوهشگران خودرو‌ها متهم اصلی ایجاد ۸۰ درصد از آلودگی کلان شهر‌ها هستند. این آلودگی‌ها شامل اکسید گوگرد، منواکسید کربن، اکسید ازت و ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون است. گاز‌های گلخانه‌ای نیز در آلودگی هوا نقش دارند.

هوای پاک را به یک رویا تبدیل نکنیم!

وضعیت آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ روز به روز به وخامت می رود. سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشور‌های توسعه یافته هستند. دربعضی کشور‌ها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به آسم، برونشیت – تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی‌ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام نمایند.

هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه بوده است و از آن جایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی است این روز می‌تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت باشد.

دوچرخه درمان درد کلان شهرها!

هوای پاک را به یک رویا تبدیل نکنیم!

مدت هاست زمزمه استفاده از دوچرخه به جای وسایل نقلیه آغاز شده است و طرح‌هایی هم از سوی شهرداری‌ها اجرا شد. فدراسیون دوچرخه سواری نیز برای پیشبرد این هدف اقداماتی انجام داده است.

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: توسعه ورزش همگانی همواره یکی از سیاست‌های فدراسیون، وزارت ورزش وجوانان و مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس این سیاست‌ها فدراسیون دوچرخه سواری با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی و با کمک هیئت‌ها همایش‌های بزرگی برگزار کرد و سه شنبه‌های بدون خودرو را رواج داد.

او افزود: خودرو‌ها در کلان شهر‌ها عامل اصلی آلودگی هستند، در نیمه دوم سال مردم و مسئولان را درگیر می‌کند و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. این موضوع از فرهنگ غلط در حمل و نقل و استفاده از خودرو‌های تک سرنشین نشات می‌گیرد. اگر قصد داریم دردی از درد‌های زیست محیطی کلان شهر‌ها را درمان کنیم باید رشته دوچرخه سواری را توسعه دهیم ضمن این که در کنار دوچرخه سواری می‌توان برای رشته‌های دو، پیاده روی و اسکیت نیز فرهنگ سازی‌های لازم را انجام داد.

قمری ادامه داد: اگر بتوانیم سالیانه هزار نفر از خودرو نشینان را دوچرخه سوار کنیم، موفق خواهیم بود. با این کار حجم ترافیک، آلودگی هوا وآلودگی صوتی کاهش می‌یابد و عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد. در بیشتر موارد ذهن مسئولان به فناوری‌های گران قیمت متمرکز می‌شود. اما می‌توان از بخش اندکی از بودجه‌ای که وزارت بهداشت و درمان برای سلامت مردم هزینه می‌کند برای فرهنگ سازی و فراهم کردن امکانات و ایده‌های نو در راه توسعه دوچرخه سواری هزینه کرد. از جمله این ایده‌ها آن است که برخی اتوبان‌های خلوت در ساعات مخصوصی و در روز‌های تعطیل به مسیر دوچرخه سواری تبدیل شود.

 رئیس فدراسیون دوچرخه سواری بیان کرد: دوچرخه علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا به سلامت جسمی شهروندان نیز کمک می‌کند. حدود ۷۰ درصد از جوانان ما دچار اضافه وزن هستند، ورزش دوچرخه سواری در این راه می‌تواند به سلامت عمومی مردم کمک کند. در کشور‌های پیشرفته مردم از دوچرخه استفاده می‌کنند و آن را یک افتخار می‌دانند. حتی مسئولان این کشور‌ها نیز دوچرخه سوار هستند. لازم است همه ارگان‌ها و مسئولان به این رشته نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

 او درباره این که آیا زیرساخت‌های مربوط به رشته دوچرخه سواری درشهر‌های کشور وجود دارد یا خیر اضافه کرد: زیرساخت‌ها وجود دارد. همان طور که سال‌ها پیش مسیر ویژه بی آر تی ایجاد کردیم و فرهنگ استفاده از آن را رواج دادیم، مطمئنا می‌توانیم برای ایجاد مسیردوچرخه سواری نیز اقدام کنیم. مسئولان حداقل می‌توانند به حرف‌های ما گوش دهند. ما ایده‌های نو و جدیدی داریم. ایده‌هایی که ممکن است اجرای آن‌ها در ابتدا، سخت به نظر بیایند، اما به محض اجرا شدن و فرهنگ سازی بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. همه امور در ابتدا سختی خود را دارند، اما فرهنگ دوچرخه سواری باید از جایی آغاز شود.

قمری خاطر نشان کرد:فدراسیون آماده است با شهرداری در این زمینه همکاری کند و با دراختیار گذاشتن کارشناسان به صورت رایگان، آن‌ها را  یاری کند. از آن جا که دوچرخه سواری رشته‌ای المپیکی و مدال آور است و با توجه به این که در کشورما پتانسیل فراوانی در این رشته وجود دارد می‌توان با توسعه دوچرخه سواری به حوزه قهرمانی این رشته نیز امیدوار بود.

 هوای پاک را به یک رویا تبدیل نکنیم!

دوچرخه را جدی بگیریم!

آن طور که به نظر می‌رسد شهروندان کلان شهر‌ها مجبور به تغییر سبک زندگی در حوزه حمل و نقل هستند که دراین میان به دلیل مسافت‌های طولانی درشهر‌ها دوچرخه سواری بهترین گزینه به نظر می‌رسد. البته باید به تمام جوانب اجرای این طرح درشهر‌های بزرگ و امنیت دوچرخه سواران توجه شود. انجمن جهانی دوچرخه سواری با ارائه ۶ ایده افراد را به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌کند. این ۶ ایده عبارت است از دعوت دیگران برای امتحان دوچرخه، پیاده سازی و گسترش مسیر‌های دوچرخه و روز‌های بدون ماشین، افزایش بودجه برای زیرساخت‌های پیاده و دوچرخه، توسعه سیاست‌های ملی دوچرخه سواری، شامل شدن صریح دوچرخه‌ها در اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و ادامه ایجاد امکانات برای دوچرخه سواری. در عصر امروز برای حفظ جان و فرار از آلودگی باید دوچرخه را جدی گرفت. مطمئنا ایجاد زیرساخت‌ها برای حمل و نقل با محوریت دوچرخه هزینه بر خواهد بود، اما همه ارگان‌ها و سازمان‌ها باید با همکاری یکدیگر موضوع را بررسی و راهکار ارائه کنند تا همانند سال‌های دور شهر‌ها آسمان آبی را به خود ببیند و هوای پاک به یک آرزو تبدیل نشود.

انتهای پیام/

نقش دوچرخه درهوای پاک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۹ دی ۱۳۹۶
در حال حاضر آلودگی هوا به حدی رسیده که برای متوقف کردن روند رو به رشد آن قهر و غضب لازم است. فروش اتومبیل بنزینی باید متوقف شود و اتومبیل سازها فقط به صادرات فکر کنند - بنزین باید سهمیه بندی شود - به وسائل نقلیه دودزا حتی اجازه یک متر حرکت در شهرها داده نشود و سایر اقداماتی در این ردیف .
آخرین اخبار