معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: مرکز شفق از 18 دی ماه فعالیت خود را از سر می‌گیرد و در حال حاضر 400 تن از مردان معتاد متجاهر در آنجا حضور دارند.

بازگشایی شفق با پذیرش 400 معتاد متجاهر/نبود آمار دقیق بزرگترین مشکل حوزه ساماندهی معتادان متجاهرحمیدرضا شمسی معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران، در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: طبق دستوری که در جلسات شورای هماهنگی، از طرف شورا صادر شده است، قضات حکمی را به نیروی انتظامی ابلاغ می‌کنند که طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر، باید بر اساس آن اجرا شود.

وی گفت: طبق ماده 16 قانون اصلاحیه مبارزه با مواد مخدر که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، نیروی انتظامی نسبت به جمع آوری اولیه معتادان متجاهر اقدام می‌کند و پس از آن معتادان مذکور به مراکز ماده 16 و یا به مراکز ماده 15 منتقل می‌شوند.

معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در مجموع در استان تهران، 2 مرکز ماده 16 وجود دارد و به دستور قاضی، معتادان متجاهر پس از انتقال به این مراکز برای دوره مشخص از 3 تا 6 ماه، تحت درمان قرار می‌گیرند.

شمسی ادامه داد: در حال حاضر 2 مرکز شفق و اخوان، به عنوان مراکز اقامتی ماده 16 برای ساماندهی معتادان متجاهر و تحت نظارت سازمان بهزیستی مورد استفاده هستند و افرادی که تجاهر به مصرف می‌کنند با حکم قضایی به این مراکز منتقل می‌شوند.

وی یادآور شد: مرکز شفق از هجدهم دی ماه، فعالیت خود را از سر گرفته است و در حال حاضر 400 تن از مردان معتاد متجاهر در آن حضور دارند.

تهران بیشترین آمار معتاد متجاهر را دارد

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات شفق در دوره‌ای که برای زنان مورد استفاده قرار گرفت مرتفع شده است یا خیر؟، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط مرکز شفق برای پذیرش مردان معتاد متجاهر نسبت به قبل بهبود یافته است.

وی افزود: به دلیل اینکه استان تهران بالاترین میزان معتادان متجاهر را دارا است، مرکز فشافویه که جزء مراکز ماده 16 به شمار می آید، در حال حاضر با مدیریت سازمان زندان ها  به عنوان یک دستگاه کمکی، اداره می‌شود.

شمسی اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حوزه ساماندهی و درمان معتادان متجاهر وجود دارد، مسئله نبود آمار دقیق در این زمینه است و آخرین تخمینی که توسط مسئولان و متولیان حوزه اعتیاد زده شده است، وجود 15 تا 20 هزار معتاد متجاهر در استان تهران است.

وی خاطرنشان کرد: استخراج آمار دقیق معتادان متجاهر به برنامه‌هایی که دستگاه‌های مسئول در این حوزه طراحی و اجرا می‌کنند، بستگی دارد.

انتهای پیام/

وجود 15 تا 20 هزار معتاد متجاهر در استان تهران

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار