نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفر خود به هند گفت روابط دفاعی برای اسرائیل بسیار مهم است و موارد بسیاری را در بر می‌گیرد. 

ناامیدی نتانیاهو ازعدم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی هندبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی نیشن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گفت هند از به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت دولت آینده اسرائیل امتناع کرد و این باعث ناامیدی وی شده است. با این حال، وی اضافه کرد اجازه نمی‌دهد این مسئله سفر مهم وی به هند را تحت تاثیر قرار دهد.

نتانیاهو همچنین وعده داد که وی در این سفر قتل زوج یهودی در حملات سال 2008  در بمبئی را پیگیری می کند. پسر این زوج یهودی در سفر شش روزه نتانیاهو به هند او را همراهی می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در راس بزرگترین هئیت کاری که وی را در یک سفر خارجی همراهی کرده‌اند، وارد هند شد و در فرودگاه دهلی نو به طور رسمی مورد استقبال نارندرا مودی، همتای هندی خود قرار گرفت.

نتانیاهو روز دوشنبه در گفتگو با گروه رسانه‌ای "ایندین تودی" روابط  خود با همتای هندی‌اش را "ویژه" خواند.

با این حال پیوستن هند به کشورهایی که ماه گذشته در سازمان ملل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی واشنگتن را محکوم کردند، بر دستیابی اسرائیل به اهداف خود سایه افکنده است.

نتانیاهو در این مصاحبه گفت: طبیعی است که عدم به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی هند باعث ناامیدی شود، اما این سفر نشان دهنده‌ی این واقعیت است که روابط دو جانبه ما در بسیاری از جهات رو به رشد است.

پیش از این سفر، هند قرارداد 500 میلیون دلاری برای خرید موشک‌های ضدتانک اسپایک از اسرائیل را لغو کرد.

اسرائیل سالانه به طور متوسط 1 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به هند صادر می‌کند، اما مودی به دنبال کاهش حجم واردات و پایان دادن به وضعیت فعلی هند به عنوان بزرگترین واردکننده تسلیحات نظامی از اسرائیل است. با این حال نتانیاهو همچنان نسبت به عقد قرارداد موشکی با هند خوش‌بین است.

وی در این باره گفت: امیدوارم این سفر به حل و فصل مسئله لغو قرارداد موشکی اخیر کمک کند، زیرا به نظر می‌رسد فرصت منطقی برای دستیابی به راه حل منصفانه وجود دارد. وی جزئیات بیشتری در این باره را منوط به پایان این سفر دانست.

وی افزود: روابط دفاعی برای اسرائیل بسیار مهم است و موارد بسیاری را در بر می‌گیرد. 

نتانیاهو اولین مقام اسرائیلی است که طی 15 سال گذشته از هند دیدار می‌کند.

مودی نیز این سفر را تاریخی خواند و آن را در تحکیم روابط دوستانه میان دو طرف موثر دانست.

نتانیاهو قصد دارد تا قراردادهای جدید در بخش انرژی، هوانوردی و تولیدات سینمایی را با هند به امضاء برساند.

طی این دیدار، نخست وزیر اسرائیل همچنین از یک مرکز یهودی که در سال 2008 در بمبئی مورد حمله شبه‌نظامیان پاکستانی قرار گرفت، دیدن خواهد کرد.

انتهای پیام

سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار