کارشناس دوپینگ گفت: عملا از حوزه پیشگیری غافل شده ایم و به سمت کنترل دوپینگ، نمونه گیری و آزمایش ورزشکاران رفته ایم.

شریف: از حوزه پیشگیری دوپبنگ غافل مانده ایمبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان محمدرضا شریف کارشناس دوپینگ در گفت و گو با رادیو  پیرامون لزوم فرهنگ سازی در حوزه دوپینگ اظهار کرد: ما مسئله دوپینگ را یک مسئله صرفا پزشکی یا ورزشی می بینیم. در حالی که دوپینگ یک مسئله کاملا اجتماعی تلقی می شود. در کشورهای پیشرفته برنامه مبارزه با دوپینگ از مهدکودک ها آموزش داده می شود. دوپینگ به عنوان یک معضل اجتماعی دیده می شود که درونش تقلب و بی اخلاقی است و باعث بروز آسیب اخلاقی و جسمانی به خود فرد می شود و جامعه و پیرامون فرد را نیز آلوده می کند. به علاوه در حوزه قهرمانی هم حرمت و حیثیت ملی کشورها را خدشه دار می کند.

شریف درخصوص وضعیت حوزه دوپینگ کشور و راهکار بهبود آن بیان کرد: عملا از حوزه پیشگیری غافل شده ایم و به سمت کنترل دوپینگ، نمونه گیری و آزمایش ورزشکاران رفته ایم. در واقع فکر ما متمرکز بر یک درصد از جوانان کشور است که در بخش قهرمانی فعالیت می کنند. ما باید برای دوپینگ جایگزین داشته باشیم. وقتی دوپینگ را از ورزشکار می گیریم و نمی توانیم جایگزین مناسبی برای آن ایجاد کنیم، قطعا پروژه  شکست خواهد خورد. لازم است  این خلا را با علم روز پر کنیم و خودمان را به گونه ای تقویت کنیم که ورزشکار احساس نکند که خودش باید پزشک خودش باشد و به دام دوپینگ بیفتد.

او تصریح کرد: ما در کل در حوزه پیشگیری کمتر ورود پیدا کرده ایم و وضعیت رضایت بخشی نداریم. اگر در حوزه پیشگیری اتفاق مثبتی رخ داده است فقط نتیجه کار خود متولیان آن رشته ورزشی بوده که مطالعاتی انجام داده و توانسته اند ورزشکاران خود را تقویت کنند. این که ورزشکاران ما نتایج دوپینگ را از راه غیر دوپینگ بگیرند، موضوعی است که هنوز متولیان دوپینگ به آن ورود علمی پیدا نکرده اند و به این باور نرسیده اند که کارشان کنترل و آزمایش دوپینگ نیست بلکه کارشان پیشگیری و مبارزه با دوپینگ است.

انتهای پیام/

اظهارات شریف درباره دوپبنگ در ورزش 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار