سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده با هدف توانمندسازی زنان و خانواده در بخش‌های دانش، امنیت، سلامت و آگاهی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ بررسی جایگاه و نقش زنان در توسعه کشور و اعتلای هویت فردی و اجتماعی آنها که محل ظهور و بروز آن در خانواده و اجتماع خواهد بود امری است که بدون در نظر گرفتن اهداف آرمانی و ارزش های اسلامی از وجاهت لازم و پشتیبانی ملی و مردمی برخوردار نخواهد بود.

در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به نقش های مختلف و ابعاد مادی و معنوی توجه شده است که سرلوحه تعیین و تنظیم اهداف کیفی و کمی قرار می‌گیرد.
 
این سند ملی براساس اسناد فرادستی از جمله سند چشم انداز نظام، سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند آمایش سرزمین و ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه کشور به منظور تلاش برای احقاق حقوق همه مردم، تحقق عدالت جنسیتی و توسعه ظرفیت های ملی در راستای محقق ساختن اقتصاد مقاومتی با تاکید بر شناسایی و رصد شاخص های موثر بر وضعیت زنان و خانواده و توجه ویژه به نقش سازنده زنان و بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی آنها در فرایند توسعه پایدار متوازن تدوین می شود.
 
این سند برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی تدوین می شود.
 
شهلا تاجفر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در آذربایجان غربی گفت: این سند با رویکرد توانمندسازی در چهار حوزه دانش، سلامت، امنیت و آگاهی، مطالعه و وضعیت موجود و تحلیل آنها، ارائه راهکار و معرفی شاخص ها تدوین می شود.
 
تدوین سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده/ گامی جدی در راستای تحکیم نظام خانواده

وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده پرداختن به مساله تحکیم خانواده از طریق ظرفیت سازی، ارتقای تاب آوری فردی و اجتماعی و تقویت زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی خانواده را از جمله اولویت های کاری خود قلمداد می کند و با برنامه ریزی مشارکتی و با استفاده از دانش، تجربه و مهارت های موجود در لایه های مختلف، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده را در استان های کشور تدوین کرده و به مرحله اجرا می رساند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اهداف این سند گفت: شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در استان ها بر مبنای اطلاعات پایه مستند، ارزیابی وضع موجود براساس مقایسه داده‌ها با میانگین کشوری با لحاظ تفکیک جنسیتی تا حد ممکن و فهرست بندی مشکلات و فرصت‌های مهم از اهداف تدوین این سند است.

بهره گیری از ظرفیت‌های علمی تخصصی استان در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده

تاجفر با اشاره به اینکه تدوین این سند با نگاه جامع و فرابخشی در هر استان صورت می گیرد، افزود: به منظور تحقق اصول ۱۰، ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی کلیه دستگاه ها و نهاد‌های دولتی مکلف هستند تا گام های جدی را در راستای تحکیم نظام و نهاد مقدس خانواده برداشته و ترکیب این تیم کاری متشکل از جامعه شناسان، روانشناسان، پزشکان متخصصان و یک نفر از حوزه مدیریت و برنامه ریزی می باشد.

تدوین سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده/ گامی جدی در راستای تحکیم نظام خانواده

اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در آذربایجان غربی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: طرح تاب آوری اجتماعی روی دیگر مدارای اجتماعی و از راهکار‌های شناخته شده در ترمیم و ترویج آرامش و پیشگیری از خشونت در جامعه، یکی از طرح های ملی است که توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۵ همزمان با دهه مبارک فجر کلید خورد.

وی ادامه داد: تاب‌آوری اجتماعی در واقع به معنای توانمندسازی گروه‌ها یا جوامع برای غلبه بر استرس خارجی و اختلالات ناشی از تغییر اجتماعی زیست محیطی و هویت اجتماعی است.
 
گزارش از ندا موسی زاده
 
انتهای پیام/ن.م
برچسب ها: خانواده ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۵ دی ۱۳۹۶
طرح خوبی هست.ان شاءالله اجرایی کنن