مدیر کل منابع طبیعی خوزستان، ایجاد پوشش گیاهی و مرطوب سازی خاک را راه حل نهایی برای کاهش اثرات گرد و خاک و کاهش طوفان های گرد و خاک عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در حاشیه بازدید از کانون های ریزگرد شرق اهواز گفت: موسسه جهاد نصر با رهاسازی آب ظرف یک هفته آینده، عملیات ایجاد پوشش گیاهی در سطح 30 هزار هکتار از کانون های جنوب شرق اهواز آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا شهریورماه میزان سبزینگی نهال های کاشته در کانون های گرد و خاک حدود 80 درصد بود، بیان داشت: نباریدن باران پاییزی، وقوع گرد و خاک و نمکزارهای تالاب ها رشد این نهال ها را متوقف کرد.

مطیعی با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر مکلف بودن وزارت نیرو درخصوص تامین آب برای عرصه های تالاب و کانون های گرد و خاک اذعان کرد: این هماهنگی ها در استان خوزستان درحال انجام است.

مدیر کل منابع طبیعی خوزستان درخصوص خشک شدن برخی نهال های کاشته شده اظهار داشت: افت 25 درصدی نهال های دست کاشت در سال اول را امری طبیعی تلقی کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در خوزستان 4 هزار و 800 هکتار درختکاری شد که تا شهریورماه افت 20 درصدی داشتند، اما در ابتدای پاییز به علت طوفان گرد و خاک و برخاستن نمکزارها، قسمت سبز درختان آسیب دیدند.

احمد مطیعی به انتشار تصاویری در چند روز گذشته مبنی بر خشک شدن نهال های کاشته شده اشاره کرد و اذعان داشت: در هیچکدام از این چاله ها هیچ درختی کاشته نشده است و این تصاویر کذب هستند.

وی بر نقش ریزگردها در کاهش رشد نهال ها تاکید کرد و گفت: کنترل ریزگردها در عرصه های طبیعی در کنار کاهش اثرات آلودگی سبب حفظ اراضی کشاورزی شده و منافع اقتصادی بسیاری نیز دارد.

مطیعی بیان داشت: در استان خوزستان بالغ بر 350هزار هکتار شن زار وجود دارد که در بحث ورزش های بیابانی می توان از آن ها استفاده کرد، اما به دلیل بی توجهی به اکوتوریسم تاکنون از آن ها غفلت شده است.

انتهای پیام/گ

کاهش ریزگردها با ایجاد پوشش گیاهی و مرطوب سازی خاک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خالدی نیا
۱۸:۳۸ ۲۰ دی ۱۳۹۸
وقتی نهالی کاشته می شه باید دوره آب دهی اون ب پایان برسه تا ریشه خود را با شرایط سازگار کند وقتی یک هفته به نهال آب می دید چه انتظاری باید داشت
باید تاکید می کنم باید دوره آب دهی و نحوه آب دهی چنین نهالهایی از روش سفالی یا ریشه ای استفاد بشه
روش سفالی:کنار نهال چاله ای به اندازه ریشه که تقریبا 20تا 30سانت هست می کنیم و از بطری های آب 2لیتری که وارنه گذاشته می شن استفاده می کنیم موقع آب دهی به درون بطری ها آب می ریزم و از تبخیر اب جلوگیری میشه
بهترین روش آبیاری همین روش هست و به منابع طبیعی توصیه می کنم از این روش استفاده کنن بنده از همین روش استفاده کردم وبهترین نتیجه رو گرفتم
Germany
ناشناس
۰۰:۲۴ ۲۵ دی ۱۳۹۶
بهتره از پوشش گیاهی بیشتر محافظت شود