دبیر اجرایی همایش ارگان‌های دریایی خاورمیانه گفت: همایش ارگان‌های دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در دهم و یازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.

خبرنگار: کباری/جامعه دریایی از کسرت همایش‌ها ناراضی است/ از اپراتورهای ایرانی در توسعه بندر چابهار فعلا دعوت نشده استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی اعتصام دبیر اجرایی همایش ارگان‌های دریایی خاورمیانه در نشست خبری امروز خود با عرض تسلیت به جامعه دریایی و خانواده 32 خدمه نفتکش ایرانی اظهار کرد: متاسفانه حادثه بسیار تلخ و دردناک بود و به هیچ وجه امکان خدمات رسانی و نجات این خدمه وجود نداشت.

 وی در ادامه در خصوص برگزاری بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی در چابهار گفت: با توجه به صحبت‌های رهبری درباره توجه به ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و نعمت‌های دریایی و نیز احیاء سواحل مکران، ماموریت خاصی در این منطقه وجود دارد.

 اعتصام با تاکید براینکه باید سعی کنیم منطقه چابهار را از انزوا خارج کنیم، تصریح کرد: در این منطقه گنجی نهفته است و ما برای توسعه مکران جلسات و تلاش‌های مختلفی را با همکاری دولت برای احیاء آن برگزار کردیم.

 وی بیان کرد: بندر چابهار به عنوان دروازه ملل شناخته می‌شود، در نتیجه به دلیل حساسیت‌هایی که در آنجا وجود دارد ؛ باید بتوانیم مزیت‌های موجود در این منطقه را باور و از آنها استفاده کنیم.

 مدیر عامل تایدواتر با بیان اینکه برگزاری همایش‌ در مناطق محروم مانند چابهار مشکلات و حساسیت‌های خود را دارد، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد؛ سعی کردیم همایشی در شأن ارگان‌های دریایی کشور برگزار کنیم.

 وی با بیان اینکه دولت فاز اول توسعه بندر چابهار را در ماه گذشته به بهره‌برداری رساند، افزود: سرمایه گذاری، لایروبی، ایجاد اسکله و باز کردن کانال‌های مختلف از جمله اقداماتی بود که در این فاز انجام شد.

به گفته وی؛ در این بندر کشتی‌های اقیانوس پیما توانستند پهلوگیری کنند، بنابراین در فاز اول جرثقیل‌های غول پیکر و انواع تجهیزات بندری مستقر شده اند.

  بازگشایی کریدور شمال به جنوب و دریای چابهار

دبیر اجرایی این همایش اذعان کرد: این اطلاع رسانی انگیزه‌ای را برای شرکت‌ها و بخش‌های داخلی و خارجی فراهم کرد و خوشبختانه در این همایش تمامی مسئولان مرتبط حضور پیدا می‌کنند.

 وی با اشاره به بازگشایی کریدور شمال به جنوب و دریای چابهار گفت: تلاش دولت آن است که با اتصال راه‌آهن قزوین، رشت، آستارا این کریدور تکمیل، و مورد استفاده قرار گیرد تا در این حوزه، این شرکت بتواند سهم کوچکی داشته باشد.

 اعتصام با اشاره به فعال شدن تمامی بنادر کشورهای مختلف گفت: کشور پاکستان ظرفیت بندر خود را به 3 میلیون تن افزایش داده و کشور عمان بندرهای متعددی را راه‌اندازی کرده است، همچنین با توجه به آرامشی که در کشور عراق و امارات ایجاد شده، فعالیت در بندر بصره و سائو نیز شروع شده است، بنابراین ما باید توجه خود را به این منطقه افزایش دهیم.

 وی تاکید کرد: منطقه چابهار به دلیل سوق‌الجیشی بودن خود بهترین کریدور و نقطه اتصال به کشورهای مختلف به شمار می‌رود؛ در نتیجه اهمیت به این بندر از هر منظر قابل توجه است.

 رئیس اجرایی این همایش با اشاره به اینکه همیاش ارگان‌های دریایی در 3 سرفصل محیط زیست، توسعه گردشگری و جایگاه دریایی برگزار می‌شود، گفت: در حوزه محیط زیست دریایی کمیته تخصصی به دلیل اهمیت آن تشکیل شده و از حوزه‌های محیط زیست، سازمان بنادر و بخش‌های مختلف شرکت خواهند کرد.

 این مقام مسئول یادآور شد: توسعه حمل و نقل دریایی و لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی در توسعه دریایی توسط سازمان بنادر و معاونت دریایی مطرح شده و موضوع امنیت و ایمنی دریانوردی نیز بررسی می‌شود.

 مدیر تایدواتر توضیح داد: نوسازی ناوگان‌های فرسوده، ارتقاء ایمنی ناوبری و امنیت سایبری و ناوگان‌های مرتبط با آن از دیگر موضوعات بررسی شده در این همایش است.

 اعتصام شعار این همایش را توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرد و گفت: این همایش در دهم و یازدهم بهمن ماه امسال در چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی،‌ رئیس محیط زیست و نیروهای مصلح برگزار خواهد شد.

 اعتصام در خصوص دستاورد‌های قبلی این همایش گفت: تعداد بیش از حد برگزاری این چنین همایش‌هایی در حوزه دریایی تبدیل به یک بیزینس شده و متاسفانه به جای پرداختن به اصل موضوع دریایی با حاشیه‌ها پرداخته می‌شود.

 وی تاکید کرد: باید برگزاری چنین همایش‌هایی ساماندهی شود و موضوع اهمیت دریا و بنادر در اولویت قرار گیرد.

 اعتصام یادآور شد: تعداد و کثرت این همایش‌ها برای کل جامعه و ارگان‌های دریایی آزار دهنده شده و تمام آنها نسبت به این موضوع معترض هستند، بنابراین باید سازمان بنادر برای ساماندهی آنها هرچه سریعتر اقدام کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان بنادر در یک اقدام مناسب شرکت‌های لایروبی و ترمینال‌ها را طی یک رقابتی به بخش خصوصی  واگذار کرده است، گفت: خوشبختانه با این اقدام سازمان بنادر از تصدی گری‌ها رهایی پیدا می‌کند و همین موضوع می‌تواند حضور بخش خصوصی را موثر‌تر کند.

 وی با اشاره به اینکه شرکت تایدواتر هیچ وابستگی به نیروهای مصلح ندارد، افزود: ما توانسته‌ایم در اوج تحریم‌ها به عنوان بازوی اصلی در بخش اوپراتوری ملی و سرمایه ملی نقش داشته باشیم.

 رئیس اجرایی همایش ارگان‌های دریایی تصریح کرد‌: هیچ اپراتور ایرانی برای بندر چابهار دعوت نشده و قرار نیست در این بندر از اپراتورهای ایرانی استفاده شود و اولویت با هندی‌ها است.

 وی با بیان اینکه تایدواتر در دهه هشتاد در حوزه بانکرینگ حضور پیدا کرد، افزود: برای شروع در حوزه بانکرینگ اقدام به ساخت یک بارج 15 هزار تنی کرد که متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات تنها یک برج 15 هزار تنی به ما رسید، در نتیجه هیچ برنامه‌ای برای سوخت رسانی به کشتی‌ها تا به امروز نداریم.

 وی در ادامه به نوسازی ناوگان‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه نوسازی ناوگان‌ها در بخش شناورهای کوچک، اقدامات بسیار گسترده‌ای صورت گرفته و در بخش شناورهای کوچک تخصصی، خدماتی و مسافری به شدت نیازمند توسعه هستیم.

 اعتصام با تاکید بر ضرورت ورود سازندگان داخلی به ساخت شناورهای ایرانی یادآور شد: ایران در این زمینه بسیار فعال است و خوشبختانه اقدامات  خوبی نیز انجام شده است. ما می‌توانیم حداقل 40 درصد از تجهیزات مورد نیاز برای ساخت شناورها را در داخل تامین کنیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار