پرداخت یارانه به احزاب همواره در دولت‌های مختلف محلی برای مناقشه بوده و مخالفان و موافقان خاص خود را داشته است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت یارانه به احزاب همواره در دولت‌های مختلف محلی برای مناقشه بوده و مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. موافقان از مشکلات مالی احزاب و ضرورت کمک دولت برای حل این مشکلات سخن می‌رانند و مخالفان نسبت به وابستگی احزاب به دولت با پرداخت یارانه هشدار می‌دهند.

سنگ بنای یارانه احزاب در دولت هفتم گذاشته شد و در آن زمان یارانه‌ اندکی به احزاب تعلق گرفت، اما با روی کار آمدن دولت نهم این یارانه قطع شد و در دولت دهم نیز این روال ادامه یافت.

روحانی در دوران مبارزات انتخاباتی وعده‌های زیادی برای توسعه احزاب و مشارکت هر چه بیشتر آنان در فرآیندهای سیاسی داد.  به وزارت کشور مامویت داد تا زمینه هر چه بیشتر فعالیت احزاب و تشکل‌ها را فراهم کند. با این حال در دولت یازدهم یارانه‌ای به احزاب تعلق نگرفت اما در برنامه ششم مجلسی‌ها تعیین کردند که مبلغ 4میلیارد و 500 میلیون تومان به احزاب از ابتدای سال 96 پرداخت شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون این یارانه به احزاب پرداخت نشده است.

در لایحه  بودجه سال 1397 هم ذیل بودجه وزارت کشور ردیفی با عنوان "راهبری و توانمند سازی احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و تشکل‌های صنفی" به مبلغ 57 میلیارد ریال برابر با 5 میلیارد و 700 میلیون تومان برای احزاب و جمعیت‌ها پیشنهاد شده است که احزاب معتقدند این ردیف هم به سرنوشت ردیف برنامه ششم مبتلا خواهد شد.

سرنوشت کلاف سردرگم یارانه احزاب چه می‌شود؟

پرداخت یارانه احزاب در سازمان برنامه و بودجه مسکوت مانده است

در این زمینه قدرتعلی حشمتیان رئیس سابق خانه احزاب در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرداخت یارانه به احزاب گفت: در دولت اصلاحات بحث یارانه احزاب مطرح شد و در اواخر دولت دوم اصلاحات این یارانه به احزاب تعلق گرفت اما به صورت عادلانه توزیع نشد و احزابی که در قدرت بودند یارانه بیشتر و احزاب در حاشیه هم یارانه اندکی دریافت کردند.

وی ادامه داد: در دولت‌ها نهم  و دهم به دلیل اعتقاد نداشتن رئیس‌ آن دولت‌ها به فعالیت‌های حزبی، عملا یارانه احزاب قطع شد و احزاب به حاشیه رانده شدند.

 رئیس سابق خانه احزاب تصریح کرد: در دولت یازدهم نیز روحانی بحث اعتدال را مطرح کرد و به وزارت کشور ماموریت داد تا خانه احزاب را احیا کند.

حشمتیان افزود: بعد از احیای خانه احزاب و استقرار هیئت رئیسه آن مکاتبات زیادی برای یارانه احزاب با دولت انجام شد و بعد از پیگیری‌های فراوان در برنامه ششم حدود 4 میلیارد تومان برای احزاب در نظر گرفتند و این مبلغ باید امسال به احزاب اختصاص داده می‌شد اما با گذشت حدود 10 ماه هنوز یک ریال آن پرداخت نشده است.

دبیرکل حزب مستقل و اعتدال ایران  با بیان اینکه پرداخت یارانه احزاب در سازمان برنامه و بودجه مسکوت مانده است، اضافه کرد: در این زمینه با وزیر کشور مکاتباتی انجام دادیم تا این مبلغ هر چه زودتر پرداخت شود.

سرنوشت کلاف سردرگم یارانه احزاب چه می‌شود؟

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا به احزاب یارانه پرداخت می‌کنند و این مهم در توسعه احزاب نقشی مثبت ایفا کرده و دریافت یارانه از دولت حق طبیعی احزاب است چرا که احزاب برای آینده کشور کادرسازی می‌کنند.

حشمتیان درباره وابستگی احزاب به دولت‌ها با پرداخت یارانه، اضافه کرد: اگر پرداخت یارانه به صورت قانونی و با عدالت انجام شود مشکلی پیش نمی‌آید و در نقدهای سازنده احزاب نسبت به دولت تاثیری نخواهد داشت.

دولت باید به فکر تامین بخشی‌ از هزینه‌های احزاب باشد

 حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پرداخت یارانه به احزاب، اظهار کرد: احزاب در انتقال مشکلات مردم به مسئولان، کادر سازی برای اداره کشور، ارتقای بینش سیاسی و ... در جامعه نقشی انکار ناپذیر دارند.

وی با بیان اینکه اگر دولت برای ایفای نقش بهتر احزاب در کشور اهمیتی قائل باشد باید برای رفع مشکلات آنان کمک کند، گفت: براساس قانون، فعالیت اقتصادی برای احزاب ممنوع است و دولت باید به فکر تامین بخشی‌ از هزینه‌های آنان باشد چرا که احزاب زمینه تقویت دموکراسی و مردم سالاری را فراهم می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: احزاب عملکرد مسئولان را رصد و به اداره بهتر کشور کمک می‌کنند. زمانی که احزاب حمایت نشوند نباید از آنان انتظار داشت که کارکرد حزبی به معنای واقعی داشته باشند.

سرنوشت کلاف سردرگم یارانه احزاب چه می‌شود؟

ترقی درباره وابستگی احزاب به دولت با پرداخت یارانه، تصریح کرد: احزاب باید در چارچوب قانونی نقد کنند و پیشنهادات خود را به دولت‌ها بدهند. احزاب تحت تاثیر کمک‌های دولت ساکت می‌شوند که وظیفه خود قانون اساسی را فراموش کرده باشند.

وی تاکید کرد: پرداخت یارانه نباید ابزاری برای فشار بر احزاب از طرف دولت شود بلکه باید مکانیزمی برای آن پیش بینی شود که بدون تاثیرگذاری مثبت یا منفی دولت بر احزاب این یارانه پرداخت شود.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶
منم حقوقم ماهی 2 تومن تو خرج خانوادم موندم خواهشا یارانه منو قطع نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۰ دی ۱۳۹۶
باید پول این یارانه صرف امور عمرانی کشور بشه
آخرین اخبار