هنرمند مازندرانی با وجود معلولیت دست ،نی را با توانایی خاصی می‌نوازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چهل سال پیش بود که آقای جهانی وقتی برای تهیه مواد رنگ ساختمانی به مشهد سفر می‌کرد، در یک حادثه تصادف دست چپ خود را از دست می‌دهد ،اما قطع عضو پایان راه نبود .

علاقه وی به هنر موسیقی سبب شد تا بتواند در ساختار نی تغییر ایجاد و آن را با توانایی خاصی بنوازد.

رحمان جهانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: با طراحی نی جدید و تغییراتی که در آن ایجاد کردم با کمک انگشت سوم پای چپم نت‌ها را به راحتی بر نی جادویی خود نواختم.

شیوه متفاوت نی نوازی آقای جهانی با یک دست و یک پا سبب حضور پر رنگ او در جشنواره‌های مختلف هم شده است.

معلول مازنی که ساز بادی را با نت‌های اراده می‌نوازد

جهانی می‌گوید: سال ۷۹ در اولین جشنواره موسیقی معلولین شرکت کردم که در آنجا ستاره جشنواره شناخته شدم و داوران نوازندگی مرا که تلفیقی از دست راست و پای چپ بودم برتر و در جهان بی نظیر اعلام کردند.

 جهانی که با عزلت نشینی معلولین مخالف هست با وجود معلولیت نه تنها نا امید نشد بلکه در طول این سال‌ها با آن مبارزه و اجازه نداد که معلولیت مانع رسیدن به اهدافش شود.

مرد نی نواز می‌گوید: جز دوره درمان که مجبور بودم از کار فاصله بگیرم بلافاصله بعد بهبودی به کار و تلاش ادامه دادم و باور داشتم که:
خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری

همسری همراه در تمام زندگی

همسری مهربان که نه تنها او را در منزل بلکه در بسیاری از جشنواره‌های استانی و کشوری همراهی می‌کند.

جهانی می‌گوید: برای اینکه حرکتم برجسته‌تر بشه با همسرم که نوازنده دف هست اجرا میکنم تا هم انسجام خانوادگی و هم توانمندی معلولان را نشان دهم .

کارآفرینی یک معلول برای ۱۰۰ فرد سالم

موفقیت آقای جهانی فقط در زمینه هنری خلاصه نمی‌شود .

وی که قبل معلولیت به نقاشی ساختمان، گچبری و جوشکاری مشغول بوده در زمینه طراحی و نصب سازه‌های ساختمانی نیز دست به ابتکار زد و نصب دیوار پیش ساخته را برای اولین بار در سال ۸۳ در مازندران راه اندازی کرد.

جهانی می‌گوید: با وجود اینکه در رشته‌های مختلف ساختمانی بدون استاد و با پرس‌و‌جو و آزمون وخطا‌های فراوان یاد گرفتم، ۱۰۰ استاد کار رو در رشته‌های مختلف ساختمانی آموزش و تحویل جامعه دادم.

معلول مازنی که ساز بادی را با نت‌های اراده می‌نوازد

 رستمی یکی از شاگردان آقای جهانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: وقتی استاد رحمان رو دیدم که با وجود معلولیت‌های جسمی چقدر خوش درخشیدند و همه ایشان رو به عنوان یک استاد حرفه‌ای میخوانند ترغیب شدم که از وی کار یاد بگیرم.

 محجوب یکی دیگر از شاگردان آقای جهانی می‌گوید: کار‌های ساختمانی از صفر تا صد رو از  وی یاد گرفتم و  در کنار او  در کار تخصصی چوب تبحر یافتم و کارگاه زدم.

معلول مازنی که ساز بادی را با نت‌های اراده می‌نوازد

 

قهرمانی از جنس خواستن و توانستن

معلولیتی که سبب نشد آقای جهانی با تعلق خاطر دوران کودکی خود وداع کند این معلول کارآفرین که به صورت حرفه‌ای در رشته دوچرخه سواری فعالیت می‌کند ،رکاب زنی دور کوه دنا، مسیر مشهد تا تهران و رکاب زنی مازندران به کربلا رو در کارنامه ورزشی خودش دارد.

رحمان جهانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: در رشته دوچرخه سواری مدرک داوری درجه ۳ بین المللی معلولان را دریافت کردم.

معلول مازنی که ساز بادی را با نت‌های اراده می‌نوازد

نگاه مثبت آقای جهانی به زندگی سبب شده که با نداشتن یک دست هم به زندگی زیبا نگاه کند و مانند قهرمانی از جنس خواستن و توانستن.

جهانی می‌گوید: همیشه بعد نمازهایم می‌گویم خدایا به داده و نداده وگرفته ات شکر که داده ات نعمت، گرفته ات امتحان و نداده ات حکمت است.

معلولیت هرچند در زندگی روزمره برای آقای جهانی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده، اما او با تلاش و پشتکار توانسته ثابت کند که این معلولیت می‌تواند عاملی برای بروز خلاقیت باشد.

گزارش از  مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/ر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.