به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید جواد حسینی صبح امروز در مراسم اختتامیه مراسم ملی هفته پژوهش و دومین جشنواره دانشجویی پویش اظهار داشت: ما بر این باوریم که معلمان در صنف پژوهشگران باید حضور داشته باشند.
وی با بیان این که پژوهشگران در قلمرو جامعه شناسی به عنوان توسعه فرهنگی در علم نام برده میشود، بیان کرد: این تعبیر به معنای آن است که تولید و توسعه علم از انحصار دانشگاهها خارج شده است و علم صرفا در مراکز علمی و دانشگاهی تولید نمیشود بلکه در جامعه، نهادهای اجتماعی و فراتر از مرزهای دانشگاهی ایجاد میشود.
حسینی افزود: پژوهش به مرحلهای رسیده است که میزان کاربردی بودن پژوهش و علم از مرحله دانشگاهی عبور کرده است و به مرحله پسا دانشگاهی رسیده است.
وی با اشاره به این که تولید، عمومیت و کاربست پژوهش فراتر از مرزهای دانشگاهی در حال حرکت است در ارتباط با شاخصهای لازم عنوان کرد: پژوهش از نظر توزیع جنسی، توزیع سنی، توزیع طبقاتی، ارزشهای جامعه، توزیع جغرافیایی و توزیع سازمانی و بخشی توسعه یافته است و در توزیع دانش در بخشهای خصوصی متاسفانه جامعه ما به نوعی بدانگاری در فرایند سیاسی مواجه است.
حسینی با تصریح این موضوع که تمام شاخصهای اقتصادی استان در دولت کنونی رشد داشته است، ادامه داد: تراز تجاری، صادرات، واردات، اشتغال، تورم و فضای کسب و کار و صنعت در حال رشد است اما متاسفانه مردم این احساس را ندارند.
معاون استاندار خراسانرضوی بیان کرد: شکوفایی اجتماعی بر پایه احساس رضایت جامعه از وضع موجود سنجیده میشود اما متاسفانه به دلیل وجود بدانگاری سیاسی از این شکوفایی برخوردار نیستیم.
حسینی با اعلام این که 15 شاخص اقتصادی استان مسیر رشد را طی میکند، اظهار داشت: دلیل بدانگاری سیاسی در جامعه عدم تعاملات مناسب و اطلاع رسانی صحیح است که یکی از قلمروهای آن دانش است.
معاون اجتماعی، سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی با بیان این که تولید دانش در جهان توزیع نامتعادل دارد، اظهار داشت: 85 درصد دانش تولید شده توسط 25 کشور اتفاق میافتد و این در حالی است که سال 92 و 95 به ترتیب 31 هزار 142 و 43 هزار و 292 مدرک علمی در ایران اخذ شد. سهم ایران از تولید علم دنیا از یک درصد به 1.48 درصد ارتقا یافته اما تولید دانش در فضای جامعه متوقف شده است.
انتهای پیام/س